Гласове и лица от Симфоничния оркестър на БНР: Костадин Йоцов

Костадин Йоцов
Снимка: архив БНР

В последния час на петъчната вечер на 12 януари 2018 в предаването „Български изпълнители” ще запознаем аудиторията с изкуството на една от водещите фигури в националния ни радиооркестър - първия обоист Костадин Йоцов. Известен сред колегите като изключително прецизен инструменталист, той е и много емоционален музикант, със завладяващо сценично присъствие. Роден е в София. Професионалното му изграждане преминава под опитното ръководство и грижи на един от доайените на българската обоева школа - Христо Късметски. През 1991 едва 21-годишният Костадин Йоцов вече е първи обой в Симфоничния оркестър на БНР, където работи и до днес, а пътят му минава и през изяви като първи обоист в Националния оркестър на Кипър и „Коросан-филхармония” в Истанбул между 2005 и 2008 година. Дългогодишен преподавател в НМУ „Любомир Пипков” в София, Костадин Йоцов два пъти е носител на награди за педагогическа дейност от националните конкурси в Перник и Бургас, а като част от Духовия квинтет на БНР е носител и на отличието „Кристална лира” на Съюза на българските музикални и танцови дейци в категорията „Камерна музика”.
На въпроса за приемствеността в българската обоева школа и своето място в процеса на изграждането й, Костадин Йоцов казва:
Аз се опитвам наистина да участвам в създаването на школа и да има някакъв ред в обучението. В смисъл - не кой както чул и както отнякъде разбрал да се опитва да прави нещата, а действително да се опитаме да направим система. Това е най-важното. Конкурсите са нещо добро, но аз съм малко против тях, защото те отнемат много. Необходима е изключителна подготовка. Те са плюс, защото децата се явяват пред публика, трудят се, учат наизуст - всичко това ги развива, но при нас (както и при струнните инструменти всъщност) е много важно да имаш основата - дишането и да контролираш тялото си. Ако ти не можеш да контролираш своето тяло, то не може да вибрира, а нашата „кутия”, която вибрира, е част от тялото ни (главата, гръдния кош). Всичко това е много трудно, защото някои от нещата, които правим, са неща, които тялото по принцип не прави. Ти караш тялото си да прави нещо, което то не трябва да прави - и това е трудното. Това е нещо, което трябва да се тренира и да стане част от теб, част от твоето мислене. Ако мога на това да науча децата - това е най-хубавото. Оттам нататък те много бързо могат да научат всеки един концерт или пиеса и да отидат на всеки конкурс. Слава Богу, децата имат желание и работят, дори в днешното време, с всичките изкушения на Интернет, телевизия, други забавления... Все пак, моите ученици отделят достатъчно време, за да свирят...

Какво още разказва Костадин Йоцов за себе си и как се преливат музикалните нюанси на неговия виртуозен обой, ще разберете, ако се включите на вълните на програма „Христо Ботев” тази петъчна вечер (12 януари) точно в 23.00 часа.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Радиото

Към края на първото десетилетие на най-новия ни век се състоя премиера на очарователен филм, който изглеждаше да бъде печеливш, интересен, потребен на онези, за които е бил предназначен - поколението, отъждествявано с апогея на рок музиката, а защо не - и неговите наследници. Това е филмовата продукция The Boat That Rocked, в буквален превод..

публикувано на 21.01.18 в 08:00
Петър Македонски и Аделина Александрова в студиото на предаването.

Петър Македонски: Каквото и да е било, винаги си пожелавам всяка година да бъде по-успешна от предишната

Петър Македонски е роден на 8 юни 1988 в София. Трето поколение тромпетист, син на проф. Ангел Македонски (тромпет) и внук на легендарния Петър Кърпаров (основател на българската тромпетна школа), той охотно и по един забележително впечатляващ начин продължава музикалните традиции на семейството. Артист с многостранни стилови интереси, от 2011 година..

публикувано на 20.01.18 в 12:05
Айлин Перес и Джералд Финли в сцена от операта.

Айлин Перес и Джералд Финли в „Таис” на Масне, спектакъл на Метрополитън опера - Ню Йорк

В съботната вечер предлагаме спектакъл на Метрополитън опера - Ню Йорк. Записът на операта „Таис” от Жюл Масне е направен на 11 ноември миналата година, но в съботната вечер се излъчва директно от Женева за всички страни-членки на Европейския съюз за радио и телевизия. От самото си създаване „Таис” е считана за опера, предназначена за една звезда -..

публикувано на 20.01.18 в 08:30
 Moonwalks

Moonwalks: дарк-спейс-рокендрол от Детройт в София и Пловдив на 25 и 26 януари

Ударно начало на годината е подготвил екипът на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз” на програма „Христо Ботев”. Първите гости за 2018 г., когато и концертната серия, и предаването-майка „Аларма”, честват 10 години от създаването си, са психеделик-дарк-спейс-рокендрол триото Moonwalks от Детройт, Мичиган. Това са трима съвсем млади..

публикувано на 19.01.18 в 17:15

„Жените на Пучини“ на сцената на Софийската опера

Известен с ярките женски образи в оперите си, Пучини пропива всяка нота, която написва с любов и преклонение към жените. Не случайно и в оперите му главните роли са посветени на жени. Той е бил ценител на женската красота и душевност, пресъздал е дълбоко и ярко женските образи, толкова различни и близки един до друг. При Пучини липсват демоничните женски..

публикувано на 19.01.18 в 16:21