Философските отклонения на Дени Дидро по радиото

Снимка: Даниела Манолова

Силно експресивен и комедийно натоварен актьорски състав стои зад гласовете в тази аудиодраматизация на едно от най-знаменитите произведения на Просвещението – романът, който показа и доказа, че героите на един роман хем могат да участват в стремително развиващо се повествование, хем могат да умуват над сложни етични проблеми и философски обобщения, и това не само че не проваля романа, но го прави съзвучен на съвременния човек, свободен и модерен. Дебатите са на различни теми: свободата, любовните афери, материализмът, положението на човек в света, фатализмът и независимата човешка воля. Георги Новаков, Любомир Младенов, Веселин Цанев, Иво Огнянов, Емил Манасиев, Таня Шахова и Наталия Бардская в режисьорската интерпретация на Милена Кубарелова пресъздават колоритните фигури на типичните характери от просветителска Франция, за които пътешествието е едновременно опознаване на света и на самия себе си.
Авторът е енциклопедист, известен със своята ерудиция, критичен дух и гений, оставил своя отпечатък в историята на всички литературни жанрове, в които е опитал силите си. Жак Фаталиста е създаден по времето, когато Дени Дидро сам пътешества из Европа. Най-напред отива в Русия, по покана на Екатерина II, след това в Холандия. Романът разказва за едно пътуване, странно пътуване без начало и без край, изпъстрено с много малки истории. Смесицата от приключения и разкази сглобява образа на света, такъв какъвто Дидро е смятал, че е, а именно – материален свят без бог и без център, в който единственият смисъл е този, създаден от труда на човека. Първоначалната идея за романа е от 1765, но редактирането продължава от 1771 до 1783. Това е дълго писан роман. Текстът е публикуван от ноември 1778 до юни 1780 в Correspondance litеraire, разделен на 15 части, към които по-късно са добавени и две продължения през юли 1780 и април 1786. Като цялостна книга романът се появява едва през 1796, но още първата версия като четиво с продължение впечатлила Шилер и той превежда един епизод от нея, който предизвиква бурен интерес към романа и автора.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Да си паркираш колата в двора на Харвард, БНР и Народния театър

0...стоиш в седем без пет вечерта пред вратите на театъра... 1...сядаш на място Х, ред Y в камерната зала... 2...осветлението спира, завесите се отдръпват... 3...начало... Така, в общи линии, изглежда отмерването на събития за всеки зрител на всяка постановка във всеки театър. Но това е само половината картина, а може и по-малко, даже направо последният..

публикувано на 19.07.18 в 10:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Галерия

През цялата време на записите на всички тези случили се, но вече отлетели във времето и все пак, запазени като аудио, неповторими ситуации от, около, преди и след създаването на едно художествено творение, на една пиеса, стъпка по стъпка, ние, 2-мата автори на този проект, маневрирахме често с 7 вида техника в ръце: 1 сериозна техника за запис,..

публикувано на 11.07.18 в 15:07

Едно столетие с Бергман: за детството, родителите, любовта и демоните

Панорамата на Бергман продължава и във времето на Запазена марка Радиотеатър от 9 до 13 юли, седмицата преди 100-годишния рожден ден на великия създател на филми, радио и театър. В понеделник и вторник са 2-те части на Лични разговори . Постановката на Радиотеатъра е направена върху драматизацията на Яна Добрева с участието на Александра..

публикувано на 09.07.18 в 09:05
Колаж Даниела Манолова

Едно столетие с Бергман: страст, емоция и топлина

„Моят постоянен фаворит, защото той олицетворява страст, емоция и има топлина“ - така го определя Франсис Форд Копола. Вече 100 години светът живее с присъствието на Бергман, с неговите разговори за детството, родителите, любовта, живота, смъртта и особено за демоните, които води както в малкото интервюта, които по принцип е ненавиждал да дава,..

публикувано на 08.07.18 в 08:10
Колаж Даниела Манолова

Съдебно-криминалните афери с пишещи машини според Жан Кокто

Радиотеатърът представя Ицко Финци, Катя Зехирева и Венелин Пехливанов в "Пишещата машина" от Жан Кокто в неделния следобед на 8 юли от 16.00.    "Пишещата машина" е написана за сцена и първото й представление е било на 19 април 1941 г. в театър Hebertot в Париж.  Режисьорът на първата й постановка е Реймон Руло и елементи от нейния театрален афиш можете..

публикувано на 07.07.18 в 08:20