Хуан Диего Флорес в операта „Граф Ори” на Росини

събота, 1 септември от 20 часа
Хуан Диего Флорес
Снимка: royalalberthall.com / Kristin Hoebermann

Този перуанец днес е най-известният оперен певец. Нарича се Хуан Диего Флорес и присъствието му на всяка сцена е гаранция за успех. Сред ценители от цял свят той е прочут като мистър 9 До-та, а партията на Тонио е негова запазена марка, въпреки, че от скоро се опитва да избяга от този образ. Роден е на 13 януари 1973 г.
„Гласът на Хуан Диего Флорес е като двигател на Порше 91, когато го чуеш знаеш, че пред теб е нещо много финно настроено, нещо луксозно”. Това пише в „Опера нюз”. Или „Когато Флорес пее, слушателите знаят, че слушат истински виртуоз”.
„Той оцветява нотите както художник рисува върху платното. Флорес е известен със способността си да завладява сърцата и слуха на публиката с пламенната си изразност и майсторска техника”.
Баща му бил известен китарист и изпълнител на перуанска и креолска музика. Майка му пък имала пъб, в който се изпълнявала музика на живо. Често младежът замествал някой от разболелите се музиканти, което било и една от атракциите на клуба. „Това беше огромен опит за мен, тъй като повечето от посетителите бяха на определена възраст, така че аз трябваше да бъда готов да пея както хуаньос, така и музика на Елвис Пресли, и това беше за мен ярък пример, че всяка добре изпълнена музика независимо дали е джаз, опера или поп е добра музика”. Ще припомня, че едно от много успешните издания в дискографията на Флорес е дискът събрал най-популярните латиноамерикански песни.
Ръководителят на Националния хор на Перу започнал да му поверява солиращи изяви - участва в „Коронационната Меса” на Моцарт и в „Малка тържествена меса” на Росини, и дори решил да му дава уроци. „Той ми вдъхна вяра, че мога да пея опера и дори научих арията на Херцога и „Аве Мария” на Шуберт”. С тях се явих в консерваторията в Лима” - казва той. Там дълго не може да реши с какво точно да се занимава и се лута между популярната и класическа музика. „Исках да се занимавам с музика, особено с композиция и да свиря на пиано. Започнах да разучавам леки ноктюрни на Шопен и да си акомпанирам”.
Печели стипендия и заминава да учи в института „Къртис” във Филаделфия, където остава три години и научава много за операта. През това време се среща и с Мерилин Хорн и учи с нея в Санта Барбара.
През 1994 г. се среща и започва работа с перуанския тенор Ернесто Паласио, който му казва, че има специфичен глас и трябва много да внимава. Заедно заминават за Италия.
Първият си пробив Флорес прави през 1996 г. на 23 г. „Спешно се наложи да отида на росиниевия фестивал в Пезаро, за да подготвя малка роля от „Рикардо и Зораиде”, а се оказа, че трябва да изпълня главната роля в „Матилде ди Шабран” и така изведнъж станах известен”. Чуват го директори на много театри и веднага календарът му се запълва максимално. През август е извикан за прослушване в Миланската Скала и още през декември пее в „Армида” на Росини макар и не партията на Риналдо, след това в „Северна звезда” на Майербер в Уексфорд. След година от Ковънт Гардън първо го викат да замести колега в „Елизабет” на Доницети и след това сключват договор за „Отело” и „Пепеляшка” на Росини, и „Сомнамбула” на Белини. През 1999 е и на сцената на Виенската опера за „Севилският бръснар” на Росини.
В родината си Флорес е носител на най-престижното национално отличие - Големия кръст на ордена на слънцето на Перу. Той отвръща на този жест с благотворителни проекти. Създава в Перу фондация за насърчаване и създаване на национални детски и младежки хорове и оркестри. „Симфония за Перу” ми напомня всеки ден как музиката е променила не само моя живот, но и живота на хиляди деца, като им предлага ново бъдеще, изпълнено с надежда, казва той и продължава - Да създадем повече музикални училища, за да подобрим света, да пеем заедно една симфония за света, да запълним Земята с оркестри и хорове”.
Някои от наградите му:
Хуан Диего Флорес е камерзенгер на Австрия от 2012, през 2000 г. получава наградата на италианската критика като най-добър певец на годината, наградата „Аурелиана Пертиле”, „Златен Росини”, „Златен Белини”, наградата „Франческо Таманьо”, наградата на списание „Опера” - най-добър тенор за изпълнението си в „Сомнамбула“ на Белини през 2001 г. в Миланската Скала.
На официалната страница на певеца могат да се видят ангажиментите му за тази година - през януари - „Хофманови разкази” на Офенбах в Монте Карло. През февруари и март ще пее в „Орфей и Евридика” на Глук в Миланската Скала. Следват концерти през април - в Хамбург, Дюселдорф, Франкфурт, Хановер, Барселона с различни програми. През май го очакват в Мюнхен за „Лучия ди Ламермур” на Доницети, после рецитал в Мадрид и „Риголето” на Верди във Виена. На 23 юни ще има грандиозен концерт пред катедралата в Линц, а през август ще е в Пезаро в „Рикардо и Зораиде” на Росини.
Избрана дискография:
„Митридат цар на Понт” на Моцарт, Сакрална музика от Верди, Кантати от Росини, „Граф Ори” на Росини, „Вилхелм Тел” на Росини, „Матилде ди Шабран” на Росини, „Зелмира” на Росини, „Пуритани” на Белини, „Риголето” на Верди, „Орфей и Евридика” на Глук, „Сомнамбула” на Белини, „Жената от езерото” на Росини, „Семирамида” на Росини,
Албуми с арии от Росини, арии от Доницети и Белини, известни арии от опери, арии от Моцарт, италиански канцонети, сакрална музика, „Дъщерята на полка” на Доницети, арии за Рубини, песни от Латинска Америка.
В пътуванията си на различни сцени Хуан Диего Флорес се е срещал с различни български певици - Красимира Стоянова - „Лукреция Борджия”, Дарина Такова - „Северната звезда”, „Жената от езерото”, Веселина Кацарова - „Италианката в Алжир”, „Пепеляшка”.

Съдържание на оперната ни вечер:
• Цялостен запис на операта „Граф Ори” на Джоакино Росини с участието на:
Хуан Диего Флорес - Граф Ори,
Аластар Майлс - Губернаторът,
Мари-Анж Тодорович - Изолие,
Бруно Пратико - Рембо,
Стефания Бонфадели - графиня дьо Формутие,
Марина де Лизо - мадам Рагонд,
оркестър на театър „Комунале”, Болоня, Пражки камерен хор,
диригент Хесус Лопес Кобос.
• Запис от фестивала в Пезаро през 2003 г.
- Фрагмент от второ действие на операта „Сомнамбула” на Винченцо Белини с участието на Чечилия Бартоли - Амина, Хуан Диего Флорес - Елвино, Илдебрандо Д`Арканджело - граф Родолфо, Джема Бертаньоли – Лиза, Лиляна Никитяну - Тереза, хор на операта в Цюрих, Оркестър La Scintilla, диригент Алесандро Де Марки;
- Кантатата „Сватбата на Тетис и Пеле” от Джоакино Росини с участието на Елизабет Скано - Тетис, Хуан Диего Флорес - Пелей, Чечилия Бартоли - Церера, Даниела Барчелона - Юнона, Луиджи Петрони - Юпитер.

Съдържание на операта „Граф Ори”

ВИЖТЕ ОЩЕ

Малки песни за големи асансьори

Аз бих кръстила албума по друг начин. Точно наобратно: „ Големи песни за малки асансьори “. Защото надали в малките асансьори биха се побрали такъв звук, настроение, професионализъм и талант. Разбира се, казаното по-горе е в рамките на шегата, но във всяка шега има доза истина. И в тази истина ще се убедите вие приятели на програма „Христо Ботев“,..

публикувано на 17.10.18 в 17:50

С Живко Василев след Мендоса, Аржентина и 10-ия Световен фестивал на флейтата

Живко Василев навсякъде ходи със своя кавал… А той ги има много. Родопчанинът признава, че пътуванията, срещите и участията му в музикални фестивали и форуми по света му дават енергия за нови музикални проекти. След завръщането си от Мендоса, града в който се провежда престижният Световен фестивал на флейтата в Аржентина, Живко Василев споделя, че се..

публикувано на 17.10.18 в 09:38

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 октомври 2018 година

16 октомври 3.00 часа – Бела Барток (1881-1945), Дивертименто Sz.113. 3.29 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Концерт за пиано и оркестър № 2 в си бемол мажор, oп. 19. Соло пиано – Шимон Неринг. 4.00 часа – Карол Шимановски (1882-1937), Мазурка, oп. 50 № 4. Изпълнява Шимон Неринг (пиано). 4.03 часа – Карол Шимановски (1882-1937), Мазурка, oп. 50..

публикувано на 15.10.18 в 19:25
Кирил Калев

В „Изпята поезия” ще звучи “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов

В днешното издание на „Изпята поезия” ще слушаме първа част на документалния запис от спектакъла “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов. Концертът се състоя в Сити Марк Арт център в столицата на 2 октомври 2018 година. Специални гости на Кирил Калев - вокал, китара, модератор и автор на идеята, бяха  Ваня Костова и..

публикувано на 14.10.18 в 07:15
Портрет на Верди от Джузепе Бордини

205 години от рождението на Джузепе Верди

В съботната вечер ще си припомним три от оперните шедьоври на гениалния италиански Маестро – „Набуко“, „Симон Боканегра“ и „Отело“. Ще си ги припомним в паметни за родната публика постановки в театрите на София и Варна. Започваме с „Набуко“ по понятни причини. С „Набуко“ Верди влиза през парадния вход в историята на световния оперен театър. А историята..

публикувано на 13.10.18 в 07:45