Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Памет за Мариана Аламанчева в „Артефир”

БНР Новини
Мариана Аламанчева и Вели Чаушев – отново заедно. Снимка: архив на Държавния сатиричен театър, в чиято трупа актрисата извървя своя творчески път.

Отиде си Кака Мариана от телевизионното предаване „Сладкарница „Захарно петле“ – това беше най-споделяният печален пост в социалните мрежи вчера.
На 76 години ни напусна актрисата Мариана Аламанчева – потвърдиха от Сатиричния театър.
Любимката на няколко поколения зрители е в трупата му от 1967 година, след като завършва актьорско майсторство през 1964 година във ВИТИЗ, в класа на проф. Желчо Мандаджиев. Три години след това играе в Драматичния театър в Добрич, а в репертоара на Сатирата остава с 41 роли.
Гледали сме я в „Седмо: кради по-малко“ от Дарио Фо, в пиесата „Как писар Тричко не се ожени за царкиня Кита с китка накичена“ от Никола Русев. Тя беше Дерменджиева в „Сако от велур“, Жената в „Рейс“ от Станислав Стратиев, Госпожа Тот в „Семейство Тот“ от И. Йоркейн. Игра в пиесата „Голямото чистене“ от Й. Чурка, беше Гретхен в „Сватба“ от Елиас Канети – изброяват ролите ѝ нейните почитатели и колеги. Телевизионните зрители ще я запомнят с колоритните ѝ превъплъщения във „Вражалец“ от Ст. Л. Костов, в постановката на Хачо Бояджиев „Криворазбраната цивилизация“ и разбира се, в култовото за 70-те години предаване „Сладкарница „Захарно петле“. Киното я избира за „Мъже в командировка“, „Селянинът с колелото“, „Не си отивай!“ и „Свобода или смърт”. Участва и във фестивала „Златният кос”, а нейното изпълнение на Рада от пиесата „Зидари” на Петко Ю.Тодоров, БНР пази в Златния си фонд.
Тя беше любимка на малки и големи, човек с нелека съдба, но с непреклонно чувство за достойнство… – написаха в социалните мрежи колегите ѝ от Сатиричния театър. В допълнение припомниха едно много лично интервю, може би последното ѝ – пред журналистката Боряна Антимова, където Мариана Аламанчева споделя: Когато главата ми се е пръскала да намеря изход, като че ли небето се е отваряло, а една ръка се е протягала и ме е измъквала.

В звуковия файл ще чуете думи, в памет на актрисата от театроведа Богдана Костуркова, а също и гласа на Мариана Аламанчева, съхранен в Златния фонд на БНР:
• нейно изпълнение на песента „Ела” на Димитър Симеонов по текст на Васил Сотиров от фестивала „Златният кос” (1975);
• откъс от ролята ѝ на Рада в пиесата „Зидари” (1966) на Петко Ю.Тодоров.





Ще се простим с актрисата на 18 януари, четвъртък, от 10 до 12 часа във фоайето на Държавния сатиричен театър.

Поклон!



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30