140-годишнината от рождението на Пейо Яворов и постановките на Илия Атанасов са акцент в "Запазена марка Радиотеатър" тази седмицата

От 12 до 17 февруари, всеки ден, от 2 часа след полунощ
Пейо Яворов

Тази седмица в рубриката „Запазена марка Радиотеатър” ще отбележим две годишнини. В понеделник, 12 февруари, ще чуете радиокомпозицията по писма и стихове на Яворов „Две хубави очи”. Поводът е, че миналия месец се навършиха 140 години от рождението на гениалния български поет. Той е роден в Чирпан през 1878. Учи в гимназията в Пловдив, а след това работи в системата на българските пощи до 1901 г. През 1901 година издава първата си стихосбирка „Стихотворения“, чието второ издание е с предговор от Пенчо Славейков. В този период поетът работи като библиотекар, а по-късно и като драматург на Народния театър. Плод на работата му в театъра са две пиеси – „В полите на Витоша“ (1910) и „Когато гръм удари, как ехото заглъхва“ (1912).
По много причини личността на Яворов, животът и творчеството му са се превърнали в мит. Ето какво казва литературоведът Михаил Неделчев: Трудността да поставим в българската литература някого редом с Ботев и Яворов произтича не само от изключителните художествени достойнства на творчеството на тези двама наши поети, но и от превръщането им в национални митове, от ролята им на герои на епохата в живота на българското общество. Но докато митът за Ботев отдавна е вече цялостен, единен, ненакърним, Яворовият мит все още търси своята стабилност, все още не е така убедителен за всички. Защото е мит не от епоха на революционен подем, а от епоха, която сама себе си смята за историческо време на упадък.

В края на миналата година загубихме скъпият наш колега Илия Атанасов. В продължение на 40 години той работеше със сърце и талант за каузата на Радиотеатъра. Адаптираше, драматизираше художествени произведение, превеждаше, компилираше, създаваше нов вид радиоформати, режисираше десетки постановки и всичко това правеше с висок професионализъм, плам, трепет, отдаденост. И не на последно място – с блестящо чувство за хумор.
На 13 и 14 февруари ви предлагаме последните му две радиопостановки – „Обичта – перушинка бяла” по едноименната новела на Уошингтон Ървинг и радиокомпозицията „Няколко пъти с прелестната Дороти” по разкази на Дороти Паркър.

В четвъртък, на 15 февруари ще чуете изящната постановка на Красимир Спасов „Нощта на трибадите” по пиесата на Пер Улув Енквист, а на следващата вечер (16 февруари) „Правилата на играта” от Луиджи Пирандело с участието на Ивайло Герасков и Ваня Цветкова. Режисьор: Петър Дамянов.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-сложната приказка на Оскар Уайлд като поп опера

„… Всяка вечер младият рибар излизаше в морето и хвърляше мрежите си във водата. Когато вятърът духаше откъм сушата, той не хващаше нищо или хващаше съвсем малко, защото това бе гневен вятър с черни крилe и бурни вълни се издигаха срещу него. Но когато вятърът духаше към брега, рибите идваха от дълбините, оплитаха се в мрежите му и той ги..

публикувано на 15.08.18 в 15:32

Аудиото Цитаделата – връх в арт продукцията на БНР

Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не..

публикувано на 14.08.18 в 16:10

„Коприна” на Алесандро Барико – романът като музика

„Коприна” на Алесандро Барико – италианския писател, преподавател по творческо писане, киносценарист, драматург, режисьор и музикант, е книга, която оставя без дъх. Оставя без дъх и заради историята, която разказва, и заради езика, с който разказва. Език музикален: ако решим, че музиката, тази хармония на сферите, е заедно с това и повторение с..

публикувано на 12.08.18 в 17:25

Диамантите на белгийската огърлица

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които..

публикувано на 12.08.18 в 09:35

Аудио за един поетично-ваканционен следобед

Тази радиопиеса се слуша леко. Оставяш ѝ се като на ласкаво приплясващи морски вълни. Усещаш се измит, прохладен и унесът ти харесва. Тук историите текат от гледна точка на вътрешни монолози и като тръгнеш след тях, хем ти е уютно от богатото и точно използване на думите, хем си като хванат на въдицата от нюансите на гласовете, хем едно общо релаксиращо..

публикувано на 12.08.18 в 09:05