Сто години оперета в България

Марио Николов и Мариана Арсенова в „Циганска любов”
Снимка: Булфото

През зимата на 1918 г. един оперен певец, тенорът Ангел Сладкаров организира певци и актьори от 9 различни малки трупи и поставя на сцената на току-що построения нов театър на бул. „Левски” в София първата оперета у нас - „Маркиз Бонели”. С тази постановка се слага началото на професионалния оперетен театър в България, а Ангел Сладкаров впоследствие ще бъде наречен „Бащата на оперетата” у нас.
Музикалният и балетен театър отбелязва стотната си годишнина в края на тази седмица с концерт с откъси от емблематични оперети и мюзикъли, както и с откриването на паметна плоча на Ангел Сладкаров във фоайето на театъра.
Според директора на Музикалния театър Мариана Арсенова за сто години този специфичен музикален жанр не само не е загубил почитателите си, напротив увеличавал ги е с годините. Ако преди 30-40 години класическите оперетни спектакли на Лехар, Калман и други композитори са били в центъра на вниманието на гостите на Музикалния театър, то днес мюзикълът също е на почит, най-вече от по-младата публика. Разбира се, класика като оперетите „Царицата на чардаша” и „Цигански барон” са най-предпочитаните дори за сезон 2017-2018 година. Наред с тях музикалният театър подготвя за сезона и българската класика „Българи от старо време” на Асен Карастоянов и мюзикъла „Фантомът на операта” на Ендрю Лойд Уебър.