Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимир Щерев – акордеонът е уникален инструмент, при него звукът има невероятната способност „да диша“

Български изпълнители, 30 март, от 23.00 часа

Красимир Щерев
Снимка: личен архив

В последния час на петъчната вечер на 30 март в предаването „Български изпълнители“ ще изненадаме меломаните с един на пръв поглед нетрадиционен подход към съвременната класическа музика. Ще се пренесем в познатия и непознат свят на един от „най-темпераментните“ инструменти, който винаги възпламенява сърцата и създава неповторима атмосфера навсякъде, където се появи. Наш верен водач в това любопитно пътешествие ще бъде един креативен, изключително талантлив и позитивен български музикант, чието изпълнителско майсторство заслужено се радва на световно признание – акордеонистът Красимир Щерев. Роден е през 1969. Първите му стъпки в изкуството са подкрепени най-напред от опитното ръководство на Надежда Ничева в музикалната школа в Казанлък, а след това и от Петър Маринов в Средното музикално училище в Пловдив. Вдъхновен от всички класически жанрове, още в ученическите си години Щерев е силно привлечен от съвременната музика, специално създадена за любимия му инструмент. Тази страст го отвежда в Университета за музикални и сценични изкуства в Грац (Австрия), както и в Дания, където е стипендиант на Кралската музикална академия, дипломира се като акордеонист-солист, а негови учители са корифеи: Могенс Елегаард, Джеймс Краб и Георг Шулц. От 2003 година Красимир Щерев е член на състава Klangforum Wien. Кариерата му на майстор-акордеонист е блестяща: участия в различни камерни ансамбли, изяви като солист с оркестри на големи сцени и престижни международни фестивали. Свирил е с прочути световни състави като Виенската филхармония и СО на Австрийското национално радио, Берлинския СО, филхармониите на Лондон, Лос Анджелис и Любляна, Tonkünstler Оркестър, Солунския държавен СО, а сред диригентите, с които е работил са легенди като Пиер Булез и Даниел Баренбойм, както и Сусанна Мелки - една от най-успешните жени на диригентския пулт днес. Красимир Щерев обича децата и участва активно в осъществяването на детски театрални и танцови продукции. От 2015 година ръководи клас по акордеон във Висшето училище за музика и театър в Мюнхен, като се насочва към разработването на специален акордеонен репертоар. Много изтъкнати съвременни композитори като Петър Керкелов, Симеон Пиронков, Драгомир Йосифов, Ребека Саундърс, Хая Черновин, Бернхард Гандер, Михаилис Лапидакис, Олга Нойвирт, Бернхард Ланг, Зесес Сеглиас, Пиерлуиджи Билоне, Петер Аблингер, Аурелиано Катанео и Ханс Кершбаумер създават творби, специално посветени на него.

„Акордеонът е инструмент, който има уникалната възможност да се смесва с различните видове звучене на струнните и духовите инструменти… при него звукът има невероятната способност „да диша“… Много е важно създаването на оригинална литература за акордеон, защото инструментът има изключително дълбоки традиции в българската музика. Въпреки че, може би така наречената „класическа“ гилдия още не го е открила напълно за себе си, предстои той да бъде въведен много широко в оркестровото, камерното и изобщо в ансамбловото музициране“ - това сподели Красимир Щерев за слушателите на програма „Христо Ботев“ по време на гостуването си на Международния фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе. Останалата част от разговора с него, както и виртуозните му изпълнения ще прозвучат в петък – 30 март, от 23.00 часа на вълните на програма „Христо Ботев“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30