Едно столетие с Бергман: за детството, родителите, любовта и демоните

Панорамата на Бергман продължава и във времето на Запазена марка Радиотеатър от 9 до 13 юли, седмицата преди 100-годишния рожден ден на великия създател на филми, радио и театър.

В понеделник и вторник са 2-те части на Лични разговори. Постановката на Радиотеатъра е направена върху драматизацията на Яна Добрева с участието на Александра Василева, Стоян Алексиев, Велислав Павлов и Мимоза Базова под режисурата на Григор Антонов. „Лични разговори“ (на шведски Enskilda samtal или Private Confessions) са най-напред създадени под формата на роман, а след това стават на филм с премиера в Швеция на 25 декември 1996 г. и с прожекция на фестивала в Кан през 1997 г. в категорията Un Certain Regard/Един особен поглед.

„Лични разговори“ не е название, което да прибавя акцента на интимност или задушевност, а според Ернст Ингмар Бергман това е специално практика, специално разработена процедура, наричана още Частни беседи или Частни изповеди според вариантите на превод. Тази духовна практика води до споделяне и дискутиране на греха и въпроси на морала със съветник. Те имат за цел постигането на обяснение, оправдаване и надмогване на греха чрез упование във вярата. Главната героиня Ана, обременена от чувство за вина и притисната от каноните и предразсъдъците на средата си, следва съвета на своя изповедник и признава акта на неверност последователно на майка си, на приятелка, на съпруга си в търсенето на опрощение.

В наративно-белетристичен план личният разговор на Бергман е едно от онези изключителни постижения, които според Кшиштоф Кешловски представляват внимателно, съсредоточено, прозорливо и ясно, ясно проведено и ясно дефинирано анализиране на човешкия характер.

В сряда е Есенна соната на Ингмар Бергман, постановка на Милена Кубарелова от 2013 г. с участието на Касим Ноал Ашер, Рут Спасова, Васил Димитров, Богдан Глишев, Мая Бабурска, Валентин Воскресенски, Ивайло Минчев. Още един литературен сценарий, който е толкова художествено плътен и интригуващ като драматургия, характери и език, че адаптирането му в радио произведения е лек и плодотворен процес.

В четвъртък и петък са двете части на Лице срещу лице, превод: Васа Ганчева, радиоадаптация и режисура: Стилиян Петров. Участват: Деляна Хаджиянкова, Петър Пейков, Невена Мандаджиева.

Четири основни заглавия в аудиоверсии ще представят гениалния кинодраматург и автор на радиопиеси в седмицата, когато целият свят отбелязва едно столетие с Ингмар Бергман.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Една небуквална радиодрама от онези, които са на изчезване

Подслушан разговор е едно 28-минутно непрекъснато експериментиращо аудио, което, и това е най-голямото му постижение, успя да не превърне феномена експеримент в глуповата претенция, полираща фалш, а в засмукваща артистична действителност. Два женски гласа на Мая Новоселска и Вяра Коларова направо изтъкават като черга една история, която не..

публикувано на 14.09.18 в 09:00
Фотоколаж: Даниела Манолова

Най-напред аплодисменти за Израел Хоровиц: Браво, Израел!

Чиста случайност е фактът, че седмица след Номинацията PRIXEUROPA за трансмедийния проект Да си паркираш колата в няколко двора , неговият артистичен резултат – игралната продукция в две части Да си паркираш колата в двора на Харвард е в ефира на БНР. Да се възползваме. В тази игрална продукция всичко е наред и работи с пълна пара. Тя..

публикувано на 13.09.18 в 11:40

На 9 септември по Радиотеатъра – Бомбената вечеря от Греъм Грийн

Греъм Грийн (1904-1991) е един от най-четените английски автори през XX век, знаменит пътешественик, който се озовава в най-горещите конфликтни точки по света, за да ги отразява в своите романи. Приключенията и напрежението на действието са характерни за неговото писане. Много от книгите му са успешно филмирани. Макар няколко пъти да е предлаган за..

публикувано на 08.09.18 в 13:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Номинация PRIX EUROPA за "Да си паркираш колата в няколко двора"

Това е горещата новина с много престиж за България и Българското национално радио. PRIX EUROPA е най-сериозното състезание по правене на медии в Европа и номинацията на практика означава, че Да си паркираш колата в няколко двора е една от 15-те най-добри дигитални аудиопрограми за 2018 г. в Европа. Това само по себе си е атестат за качество и..

публикувано на 05.09.18 в 11:09

Или докато смъртта ни раздели…

„Или докато смъртта ни раздели“ е подзаглавието на „Юлия и нейният лейтенант“ от унгареца Акош Немет. Авторът, който през 2010 г. произнесе слово при представянето на сборника със съвременни български пиеси в театър „Мерлин”, Будапеща, и го нарече „Защо не обичаме българска драма?“. Според него унгарците не я обичат, защото не я познават,..

публикувано на 01.09.18 в 15:50