Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Петър Пиронков с изложба в Смолян

БНР Новини
Снимка: @PetrPironkov

„Картините ми носят абсурда на съвремието ни“ – казва художникът Петър Пиронков, който е подредил своите платна в прекрасната галерия в Смолян. Това са около 40 голямоформатни платна, изпълнени с мистика, сюрреалистични и абсурдни на пръв поглед сюжети, в които публиката обаче „разчита“ много лична чувствителност и особена отдаденост на живописта. Заглавия като „Риба“, „Религия“, „Празник“, „Дъждовен ден“, няколкото платна с името на великия град Рим подсказват неговите сюжети, чрез които Петър Пиронков изразява своето съвременно усещане за форма и светове. Петър Пиронков има особено преклонение пред рисунката, той счита, че тя е основата на изграждането на една картина, въпреки че в платната му има предмети и фигури, които само са загатнати. Те са в една свободна вибрация, която той предпочита да изгражда предимно с цвят и въздействие върху сетивата. Има значение и това, че той е израсъл в обкръжението на големите пловдивски, по-точно световни художници като Димитър Киров, Йоан Левиев, Георги Божилов-Слона. И следвайки ги край Античния театър или по калдъръмените улички на стария град, е слушал, попивал, радвал се е на този шанс да бъде сред тях. Като стана дума за рисунката – изненадах се, че той колекционира рисунки и на тези художници, и на Дечко Узунов и Светлин Русев, защото в ранни години е разбрал, че здравата рисунка, овладяната ръка е в основата. После идва душата, сетивата, естетиката на цветовете. Усеща се при картините на Петър Пиронков, че работи неуморно, с енергия и напрежение, с много хъс, като вникване в нови сюжети и в дълбините на човешката душа.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53