„Ветрогонци“ в необичаен час за фичъри

Снимка: Даниела Манолова

Петък, 18.00. Това е много рядък шанс да чуете един фичър от Николай Волев, фичър за чието раждане авторът му трябваше да прекара няколко седмици, почти сраснал се с една миниатюрна награ, а след това в продължение на още няколко седмици живя с гласовете, излизащи от тази награ, които като че ли не подлежаха на контрол и ред, докато накрая всяка дума и всеки звук зае своето точно място и време в едно аудио за хората, влюбени във вятъра, свободата и илюзиите. Преследващи неуловимите неща. Гонещи изплъзващите се. Чувства, времена, животи…

Фичърът „Ветрогонци“ е направен през 2009 година, когато БНР и още 10 радиостанции от Балканите – Косово, Албания, Македония, Турция, Румъния, Босна и Херцеговина, Хърватия, Гърция, Словения и Черна гора участваха в съвместен проект със заглавие „Аз живея на Балканите“, чиято цел беше създаване на аудиопортрет на региона и популяризиране на балканските езици и култури.

„…Когато морето е тихо, както сега, се казва „бонаца“. „Бонаца“. Когато има едно определено вълнение, което е така, като че ли (водата) ври, се казва „чалкантия“. Следобедният, приятният бриз, който духа винаги от изток, се казва „сереко“. Така се казва – „сереко“... Когато излизаш в открито море, се казва на „ачик“ – турска дума…“
„Ветрогонци“ са звучали в Дъблин, на 35-ата Международна фичър конференция IFC 2009, също така на сайта на Европейския съюз за радио и телевизия EBU.
Според подзаглавието това е радио фичър за двама българи, емигранти в собствената им страна. С гласовете на Николай Волев и Дончо Папазов ще влезем в една история за преследването на свободата – външната и вътрешната.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-сложната приказка на Оскар Уайлд като поп опера

„… Всяка вечер младият рибар излизаше в морето и хвърляше мрежите си във водата. Когато вятърът духаше откъм сушата, той не хващаше нищо или хващаше съвсем малко, защото това бе гневен вятър с черни крилe и бурни вълни се издигаха срещу него. Но когато вятърът духаше към брега, рибите идваха от дълбините, оплитаха се в мрежите му и той ги..

публикувано на 15.08.18 в 15:32

Аудиото Цитаделата – връх в арт продукцията на БНР

Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не..

публикувано на 14.08.18 в 16:10

„Коприна” на Алесандро Барико – романът като музика

„Коприна” на Алесандро Барико – италианския писател, преподавател по творческо писане, киносценарист, драматург, режисьор и музикант, е книга, която оставя без дъх. Оставя без дъх и заради историята, която разказва, и заради езика, с който разказва. Език музикален: ако решим, че музиката, тази хармония на сферите, е заедно с това и повторение с..

публикувано на 12.08.18 в 17:25

Диамантите на белгийската огърлица

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които..

публикувано на 12.08.18 в 09:35

Аудио за един поетично-ваканционен следобед

Тази радиопиеса се слуша леко. Оставяш ѝ се като на ласкаво приплясващи морски вълни. Усещаш се измит, прохладен и унесът ти харесва. Тук историите текат от гледна точка на вътрешни монолози и като тръгнеш след тях, хем ти е уютно от богатото и точно използване на думите, хем си като хванат на въдицата от нюансите на гласовете, хем едно общо релаксиращо..

публикувано на 12.08.18 в 09:05