XVIII майсторски клас на Райна Кабаиванска в София. За курса са подали документи певци от 21 страни, а броят им е 59. Избрани са 13 от 6 държави, като българите са трима. Всеки ден в продължение на две седмици те работиха с Кабаиванска, а тази вечер е гала концертът в Софийската опера.
В програмата на Гала концерта са включени арии и дуети от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Гаетано Доницети, Джузепе Верди и Джакомо Пучини. Свири оркестърът на Софийската опера с диригент Найден Тодоров. Участват: Алекси Марсопуал, баритон (Франция), Емануела Ширеа, сопран (Италия), Сеонкйонг (Ева) Джонг, сопран (Корея), Йоана Кадийска, мецосопран (България), Рейналдо Дроз, тенор (Венецуела), Мария Николова, сопран (България), Юнгхюн (Давиде) Риу, тенор (Корея), Джеонгхйеок Сео, баритон (Корея), Александрина Михайлова, сопран (България).
„Вече има школа на Райна Кабаиванска. Защо съществува тази школа? Защото ние започнахме да правим с НБУ, в който аз отворих с лични средства моя фонд да помагаме на младите таланти и от 18 години този процес се реализира, и след това продължава, и то с невероятен ефект. Сега в класа ни, това е целият свят – Корея, Венецуела, Гърция, Турция, Италия, Франция и разбира се България. Това е нещо невероятно. Може би защото славата на школата наистина заля света. По всички големи сцени по света има вече наши деца, а те са и наши стипендианти. Можете ли да си представите какво чудо стана, защото тези деца са расли с нашите стипендии, те всички са минали през София, те са минали през България. Сега вече едната е в Ню Йорк, другата е в Чикаго, третата е във Флоренция, тенорът Андреа Каре сега е в Копенхаген. Отвсякъде имам непрекъснати съобщения. Чакат ме и в Италия, за да продължим работата. Тези деца, които виждате тук за втора година те минават и през Модена. Пеенето не е импровизация. В никакъв случай не може да се учи една година и после да се стъпи на голяма сцена. Пеенето е работа постоянна и поне две, три годишна – ученето на пеене, за да имат тези млади хора една техническа база. Без нея е голям риск. Техниката дава сигурността на кариерата и моралното спокойствие, защото ти ако си сигурен в техниката си не трепериш при всяко излизане. Ти знаеш, тази нота така, втората нота така, фразата по еди кой си начин. Това смятам, че е много важно особено за дългите кариери. Една дълга кариера се гради не само с глас. Гласът е един от елементите на тази кариера. Една голяма и дълга кариера се гради преди всичко с интелигентност, с много смелост, с голям кураж, голяма техника и талант. Без талант понякога става. На мене не ми харесва само гласа. Аз искам да са артисти. Да има това огънче в душата“ – споделя Райна Кабаиванска.
Попитах я дали подтиква студентите си да се явяват на конкурси?
„Това е начин за правене на кариера. Днес конкурсът е средство за изявяване на таланта. Няма друг начин. Тези млади хора първо отиват на конкурси. За щастие учениците ми често спечелват тези конкурси и така започва кариерата им. Едно време май пак така беше, защото и аз се явих на конкурс в Миланската Скала, взеха ме и след 4, 5 месеца вече пеех там“.
Но на вокални конкурси не сте се явявала?
„Нямах нужда повече. След дебюта ми в Скалата първата вечер в гримьорната ми дойде един елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в Метрополитън опера в Ню Йорк?“ и аз казах „Да“ и ме покани да се видим на обед следващия ден. След него влезе друг елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в „Ковънт Гардън“ в Лондон?“ – „Ама, разбира се“ отвърнах аз и той ме покани на обед следващия ден. „Но аз имам друга среща“, казах аз. „Ами добре, тогава да вечеряме? И ето така започна всичко“.
Още разкази за живота на певицата може да чуете в звуковите файлове.
Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..
Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..
"Notbad" ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..
Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..
Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..
Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционна разпоредбата на чл. 55 а, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), която ограничава..
За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е..
Нов пътеводител ни разхожда из "Кварталът на писателите", за да опознаем някои от най-забележителните ни творци, но и една по-лична София. Той включва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg