Едно предцивилизационно представление, пренесено по радиото

Фотоколаж: Даниела Манолова

През 1997 г. „Апокриф, наивистични сънища за живота на човека между небето и земята“, театрален проект на Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов получи следния отзив след представяне във Франция:
„Със своите песни и свещи, глина и изговорени с живо дихание думи, „Апокриф“ е космическа пиеса, поставяща дявола и Бога на една и съща стълба. Един церемониален театър, който прави своя мед в кошера на времето, а своето масло – от забравените думи… (Пиесата) превъплъщава чрез кал, кръв и вода панически страхове, викове на ужас, обсебващи вярвания. Тя отразява дълбините на фалическото, където полът е живот и съзидание...“
През 1998 г. аудио версията „Апокриф“ спечели Голямата награда При Марулич на Международния  радио фестивал Prix Marulic, който се провежда на остров Хвар в Хърватия. Фестивалното мото на При Марулич е „Към старите текстове“. „Апокриф“ спечели първата сериозна и престижна Гран При, с която Радиотеатърът започна своите нови времена. „Апокриф“ като радиопроект на Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов е аудио с особено значение за историята на Радиотеатъра в България, защото демонстрира в завършен и зрял вид няколко принципа на радиодраматургията, които дотогава плахо и непоследователно влизаха в графата експерименти. Показа какво означава монтаж с музикално темпо и конструкция, какво е фрагментарност с диалектично обоснована и едновременно случваща се завършеност и незавършеност на фрагмента, какъв може да е аудио изговорът и как се прави въздействащо аудио.
„Апокриф“ използва автентични апокрифни български текстове, изговорени актьорски с ритъма, интонацията и диалектните особености, съответстващи на оригиналните източници. Зад „Апокриф“ стои дълго проучване, консултации с фолклористи и дълга тренировка на специалното изговаряне.
Актьорите Цветана Манева, Невена Мандаджиева, Таня Шахова, Жорета Николова, Светлана Янчева, Деляна Хаджиянкова, Лидия Стефанова, Владимир Пенев, Чавдар Монов, Петър Пейков, Мариан Бозуков, Димитър Мартинов, Явор Гърдев, Валери Йорданов работят с гласовете си в зашеметяващ ритъм. Единствено заблуденият пътник, а може би господ, а може би скитник в изпълнението на Иван Добчев, един изпълнителско-актьорски детайл, който отличава сценичното произведение от аудиото, се противопоставя на масовата стихия.
И нещо много важно за бъдещите слушатели на „Апокриф“.
Това е аналогов запис. Аналоговият запис е изключителен.