Криминални преображения по Боало-Нарсьожак

Неделя, 10 февруари от 16 часа

Автор:

„Черният цвят прави всяка мисъл по-значителна. Щеш не щеш започваш да гледаш по-сериозно на себе си. А ако съм в синьо и зелено ще ми се струва, че съм ручей или топола. Когато бях малка, мислех, че цветовете притежават магическа сила. Вие цветно ли сънувате?... О, щом сънувате само в сиво, тогава нищо не можете да разберете, вие сте слепец… Опитайте се да си представите цветове, които могат да бъдат докоснати, изядени, изпити, които проникват напълно във вас. Човек става като ония сливащи се с листата насекоми, като рибите, които приличат на корали. Всяка нощ сънувам тази цветна страна. Толкова по-красива от така наречената действителност…“

„Шемет“ – от Боало-Нарсьожак

„Шемет“ от Боало-Нарсьожак разказва за детектив, който се влюбва в съпругата на свой клиент. Трябва да я следи и да разбере защо изглежда нещастна. Трябва и да я закриля, защото мрачни сенки от миналото й се опитват да възкръснат. Трудна задача за влюбен частен детектив. Затова той започва да се разхожда с нея из Булонската гора. Тази жена, обгърната в илюзията за нещо познато, го поглъща, както само любовта поглъща, а после погубва. И ако дотук няма нищо извънредно, след това започват да се случват наистина странни неща… Чудата история, която загатва за преображенията на любовта, често докоснати от смъртта. Или пък не е така? Все пак говорим за криминална история.

Слушайте радиодраматизацията по Боало-Нарсьожак – френския творчески тандем на двамата писатели Пиер Боало (1906—1989) и Тома Нарсьожак (1908—1998). Пиер Боало първи става известен като писател. През 1932 г. в списанието „Четиво за всички“ се появяват разкази с главен герой Андре Брюнел, същият, който по-късно става главен герой и в роман на Боало, издаден през 1934 г. През 1938 г. започва да пише и Пиер Робер Аро, бъдещият Тома Нарсьожак.

Той е роден на 3 юли 1908 г. и до края на 40-те години на 20 век преподава философия в университет, и пише ред философски трудове. През 1947 г. издава книгата „Естетика на криминалния жанр“, в която е отделил внимание на творчеството на вече известния по това време писател Пиер Боало. След като Боало прочел тази книга между него и Аро започнала кореспонденция. А година по-късно, докато Боало получава френската награда за най-добър криминален роман на годината, двамата писатели се запознават и след известно време започват да пишат заедно.

Ето така се създава образът на знаменития творчески тандем Боало-Нарсьожак. Началната дата на съвместната им творческа дейност се явява някъде през 1951 година и е ознаменувана от издаването на романа „Призрачен лов“. В крайна сметка Боало-Нарсьожак са създали за 40 години повече от 50 криминални романа и повести.
Приятно слушане!

Автор на драматизацията – Кръстьо Бойковски.
Участват артистите: Жоржета Чакърова, Антон Горчев и Живко Гарванов.
Режисьор: Кръстьо Бойковски.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Фичър за и от затвора

В три последователни съботи трите епизода на „Жените, законът и техните деца“, фичър на Клод Алмейрак и Натали Данглад, проследяват една голяма и важна тема: престоят на майки с деца в затвора и отражението на тази критична ситуация върху отношенията между тях. Този фичър е документ с толкова аналитично проникновение, че преводът и постановката върху..

обновено на 11.10.19 в 18:30
Петър Бакалов представя „Госпожица Юлия“ и нейния автор.

„Госпожица Юлия“ пред публика

На 18 септември като част от отбелязването на Деня на София Радиотеатърът гостува в новата тържествена зала на Столичната община на улица „Париж“ 1. Отбрана публика чу предпремиерно най-новата радиопостановка – „Госпожица Юлия“ от Август Стриндберг, която нашите слушатели ще могат да слушат на 29 септември и 6 октомври във времето за радиотеатър от..

публикувано на 24.09.19 в 13:27

Една пиеса, в която има много за изследване

Неделният радиотеатър на 22 септември от 16 часа представя пиесата „Пейзаж“ от Харолд Пинтър, постановка на режисьора Христо Симеонов-Риндо от 1997. Преводът е на Андрей Филипов. Участват Христо Симеонов-Риндо и Велислава Стоянова. 45-минутното аудио е направено върху едноактната пиеса, написана първоначално като радиопиеса. „Пейзаж“ най-напред е..

публикувано на 21.09.19 в 10:05

Бездната под ежедневния брътвеж

Когато в следобеда на 13 октомври 2005 гръмва новината, че Харолд Пинтър получава Нобелова награда за литература, един от мотивите на стокхолмското жури е приносът на пиесите на Харолд Пинтър в разкриването на бездната под ежедневния брътвеж . Още с първата си пиеса от 1957 г. Харолд Пинтър заявява ярко и категорично принадлежността си към онова много..

публикувано на 20.09.19 в 10:42

„Госпожица Юлия“ от Стриндберг във времето на Радиотеатъра

На 29 септември и на 6 октомври във времето на Радиотеатъра ще чуете съответно първа и втора част на пиесата на Аугуст Стриндберг „Госпожица Юлия“. Тя е една от най-често поставяните по театралните сцени. Повечето големи театрални и кино режисьори са се опитвали да надникнат в нейната бездна и да обяснят дълбинните страсти, на които са подчинени..

публикувано на 17.09.19 в 12:15