Директно от Метрополитън опера – Ню Йорк, операта „Дон Жуан“ от Моцарт – 16 февруари, от 20.00 часа

Сцена на операта „Дон Жуан“ от В. А. Моцарт на Метрополитън опера
Снимка: met.org

Сезон 2018-2019 на директните радиоматинета от Метрополитън опера – Ню Йорк продължава със спектакъл на веселата драма в две действия „Дон Жуан” („Наказаният безпътник”) от В.А. Моцарт.
Образът на Дон Жуан е един от най-привлекателните в изкуството, а легендата за неуморния покорител на женските сърца е претворявана безброй пъти. Може би първото сценична творба по темата е „Севилският съблазнител” (1630) от испанският драматург Тирсо де Молина, а по-късно творци от различни художествени направления, жанрове и епохи като Молиер, Хофман, Байрон, Мериме, Пушкин, Глук, Даргомижски, Рихард Щраус и др. се вдъхновяват и създават собствени произведения.

Моцарт също посяга към сюжета и създава своята едноименна dramma giocoso. В началото на 1787 г. той заминава на семейна почивка в Прага при своя приятел и почитател граф Тун. Това се оказва печеливш ход, защото директорът на Пражкия театър му предлага да напише опера срещу хонорар от сто дуката. Моцарт е обнадежден от пражкия успех на „Сватбата на Фигаро” и с радост приема. За помощ се обръща към придворния либретист Лоренцо да Понте, който се справя бързо със задачата като използва текста на Джовани Бертати.

От май до септември същата година Моцарт завършва цялата опера и това е повод да се носят различни анекдоти за това скоростно събиняване – например, че увертюрата е писана в деня на премиерата. На 29 октомври 1787 г. публиката в Прага приема радушно творбата, но успехът не се повтаря във Виена след половин година. Любопитен факт е, че либретистът да Понте прекарва последните 30 години от живота си в Ню Йорк и дори създава собствена трупа и поставя „Дон Жуан”.

Венецуелският бас-баритон Лука Пизарони тази вечер е в главната роля на разпуснатия и непокаял се прелъстител, руският бас Илдар Абдразаков е неговият измамен слуга, а американското сопрано Рейчъл Уилис-Соренсен е онеправданата благородничка Дона Ана. Дебютанти в директните радиоматинета са италианското сопрано Федерика Лобарди като Дона Елвира, руското сопрано Аида Гарифулина като Церлина, френския тенор Станислас дьо Барбейрак и немският диригент Корнелиус Майстер.

Действащи лица:
Дон Жуан, млад безнравствен благородник  – Лука Пизарони, бас-баритон
Командорът (Дон Педро) – Щефан Коцан, бас
Дона Анна, негова дъщеря – Рейчъл Уилис-Соренсен, сопран
Дон Отавио, годеник на Дона Анна – Станислас де Барбейрак, тенор
Дона Елвира, изоставена любима на Дон Жуан – Федерика Ломбарди, сопран
Лепорело, слуга на Дон Жуан –  Илдар Абдразаков, бас
Мазето, селски момък – Брандън Сидъл,бас
Церлина, годеница на Мазето – Аида Гарифулина,сопран
Селяни, селянки, слуги, гости, танцьори, танцьорки, музиканти.
Хор и оркестър на Метрополитън опера
Диригент – Корнелиус Майстер

Съдържание на операта „Дон Жуан”

ВИЖТЕ ОЩЕ
Трио „Фогл“

Звук и ритъм по виенски (видео)

Европейски музикален фестивал се провежда през пролетта и във Варна освен в София и макар да има много по-малко прояви, човек има шанс да попадне на истинско музикално събитие и да чуе нещо, което идва пряко от голямата европейска традиция или носи специален заряд от съчетанието на творчески енергии, дошли от различни краища на Европа. Преди две години..

публикувано на 21.05.19 в 14:13

Гласът на Мария Н. Ангелова в „Песента на цикадите“

Във „Време и половина“ често повдигаме завесите на онези истории, които на пръв поглед не изглеждат толкова важни, но винаги водят до нужните изводи – за смисъла на предаването, за смисъла на това да задаваш въпроси и да търсиш отговорите им, за смисъла на изборите, които правим в живота, за срещите и обмяната на енергия, за мисията на всеки от нас...

публикувано на 21.05.19 в 14:02
На пресконференция част от творческия екип представи постановката „Селска чест“

Премиера на русенската опера

„Днес изкуството е висша алгебра на метафорите и символите. Затова и прочитът на операта „Селска чест“ и на съпътстващия я балетен пърформанс „ Метаморфозите на любовта“ по музика на Астор Пиацола в Русенска опера, ще се опита да представи пред вас една друга гледна точка, различна от традиционната. Проектът е посветен на 20- годишнита от смъртта на..

публикувано на 21.05.19 в 11:05

В почит на…

„В почит на…“ – използваме за днешната ни тема заглавие, което срещаме при английския композитор Хенри Пърсел (Henry Purcell). Продължаваме за пореден път да откриваме неизброимите контрапункти между барока и рока. „Вариации по…“, „Фантазии върху…“, „Посветено на…“ – така директно или пък индиректно – с преработки, аранжименти, имитации и даже изкусно..

публикувано на 21.05.19 в 08:35

Hashima – белградски авангарден джаз в Първо студио на БНР

„Hashima е необичайно сливане на класицизъм, балкански фолклорни форми, авангардна гюрултия и лиризъм“ – Томас Конрад (JazzTimes) След като през последната петилетка, ние „Аларма Пънк Джаз“ , имахме честта да ви представим на живо в Първо студио на БНР почти всички водещи имена на новия сръбски авангард / джаз – Eyot (неколкократно), Naked..

публикувано на 20.05.19 в 18:05