Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера – Ню Йорк, операта „Дон Жуан“ от Моцарт – 16 февруари, от 20.00 часа

БНР Новини
Сцена на операта „Дон Жуан“ от В. А. Моцарт на Метрополитън опера
Снимка: met.org

Сезон 2018-2019 на директните радиоматинета от Метрополитън опера – Ню Йорк продължава със спектакъл на веселата драма в две действия „Дон Жуан” („Наказаният безпътник”) от В.А. Моцарт.
Образът на Дон Жуан е един от най-привлекателните в изкуството, а легендата за неуморния покорител на женските сърца е претворявана безброй пъти. Може би първото сценична творба по темата е „Севилският съблазнител” (1630) от испанският драматург Тирсо де Молина, а по-късно творци от различни художествени направления, жанрове и епохи като Молиер, Хофман, Байрон, Мериме, Пушкин, Глук, Даргомижски, Рихард Щраус и др. се вдъхновяват и създават собствени произведения.

Моцарт също посяга към сюжета и създава своята едноименна dramma giocoso. В началото на 1787 г. той заминава на семейна почивка в Прага при своя приятел и почитател граф Тун. Това се оказва печеливш ход, защото директорът на Пражкия театър му предлага да напише опера срещу хонорар от сто дуката. Моцарт е обнадежден от пражкия успех на „Сватбата на Фигаро” и с радост приема. За помощ се обръща към придворния либретист Лоренцо да Понте, който се справя бързо със задачата като използва текста на Джовани Бертати.

От май до септември същата година Моцарт завършва цялата опера и това е повод да се носят различни анекдоти за това скоростно събиняване – например, че увертюрата е писана в деня на премиерата. На 29 октомври 1787 г. публиката в Прага приема радушно творбата, но успехът не се повтаря във Виена след половин година. Любопитен факт е, че либретистът да Понте прекарва последните 30 години от живота си в Ню Йорк и дори създава собствена трупа и поставя „Дон Жуан”.

Венецуелският бас-баритон Лука Пизарони тази вечер е в главната роля на разпуснатия и непокаял се прелъстител, руският бас Илдар Абдразаков е неговият измамен слуга, а американското сопрано Рейчъл Уилис-Соренсен е онеправданата благородничка Дона Ана. Дебютанти в директните радиоматинета са италианското сопрано Федерика Лобарди като Дона Елвира, руското сопрано Аида Гарифулина като Церлина, френския тенор Станислас дьо Барбейрак и немският диригент Корнелиус Майстер.

Действащи лица:
Дон Жуан, млад безнравствен благородник  – Лука Пизарони, бас-баритон
Командорът (Дон Педро) – Щефан Коцан, бас
Дона Анна, негова дъщеря – Рейчъл Уилис-Соренсен, сопран
Дон Отавио, годеник на Дона Анна – Станислас де Барбейрак, тенор
Дона Елвира, изоставена любима на Дон Жуан – Федерика Ломбарди, сопран
Лепорело, слуга на Дон Жуан –  Илдар Абдразаков, бас
Мазето, селски момък – Брандън Сидъл,бас
Церлина, годеница на Мазето – Аида Гарифулина,сопран
Селяни, селянки, слуги, гости, танцьори, танцьорки, музиканти.
Хор и оркестър на Метрополитън опера
Диригент – Корнелиус Майстер

Съдържание на операта „Дон Жуан”

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30