Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Големият роман на Том Улф на български

Известният американски писател и журналист Том Улф е роден през 1930 г. Започнал като репортер, той достига върховете на американската журналистика и става един от основоположниците на стила Нова журналистика през 60-те и 70-те години на миналия век. Отличен е с престижни награди за журналистика и литература. Издава „Кладата на суетата“ през 1987 и жъне с романа голям успех. Книгата излиза на български в превод на Зорница Христова, която е преводач и на романа му „Мъж на място“ (1998). Във в. „Култура“ по повод смъртта на Улф миналата година, тя пише за експерименталния стил на писателя: „Писането на Улф е сродно на Мейлър и Капоти, но също така и на Драйзър и Зола; на него не му пука да е анахроничен и да пише за социални прослойки, също както не му пука да се облича като светски наивник. Вижда прослойките като социални балони, които трудно се виждат взаимно и още по-трудно успяват да видят цялостната картина, и упорито се опитва да ги събира и сблъсква. Като в „Кладата на суетата”, където се сблъскват брокер от Уолстрийт, второразреден младши районен прокурор в Бронкс, алкохолизиран журналист от жълтите медии, чернокож майстор на политическия шантаж и т.н. Улф играе с гледните точки, но, за разлика от класическия „полифоничен” роман, не позволява на читателя да „хлътне” докрай в която и да било от тях, а напротив, оставя на читателя правото да ги опознава с насмешка.“

„Кладата на суетата“ е роман за амбициите, социалните разлики, расизма, правосъдната система, медийните манипулации и алчността. В него можем да видим Ню Йорк от края на 80-те. През 1990 Брайън Де Палма заснема филм по романа с участието на Том Ханкс, Мелани Грифит, Брус Уилис и др.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53