„Преди години казах, че в истинското изкуство всеки опит да се следва поговорката: „И вълкът сит, и агнето цяло“, е обречен на неуспех. Истинското изкуство винаги е било върху обратния принцип: ”Или вълкът, или агнето”. Това пише Георги Марков в есето си „Конференцията на младите литературни творци“, прочетено по Дойче веле през далечната вече 1977 г. Да, но това, което пише Георги Марков остава валидно и до днес. И ироничното е, че и днес нещата отново се свеждат до принципа ”Или вълкът, или агнето”.
Повод да четем обаче този текст е четвъртият том с есета на Георги Марков, който излиза сега. В томчето под името „Колективният фалш“ са събрани есета, четени по радио „Дойче Веле“ и радио „Би Би Си“ в периода от 1971 до 1978 г.
„Те са разказ за човека, когато са преградени пътищата към спасението, но и за човека, поел риска да ги прехвърли, за да съхрани достойнството си“, пише Божидар Кунчев за тези текстове.
Защото както подсказва името „Колективният фалш“, Георги Марков тук е безпощаден към обществените, но и личните пороци – онова хитруване на дребно, илюзията, че страховете, компромисите и предателствата могат да останат скрити. Нищо не остава скрито, според Георги Марков.
Човек носи отговорност за действията си, независимо дали се оправдава със системата или не. Защото отделните хора правят системата. Или поне – същите тези хора обикновено поддържат системата. Защото в сборника с есета „Колективният фалш“ Георги Марков пише за писатели и артисти, за чиновници и партийни функционери, но всъщност пише не само за това как функционира онова общество, а за това как обикновеният човек прави компромиси. Или как не допуска компромиси. А това е актуална тема и днес.
"Вълните на морето са жени" в случая не е стихотворението на Евтим Евтимов, а българското заглавие на филмовата история на Аслъхан Юналдъ. Нейният пълнометражен игрален дебют е изпълнен с напрежение трилър, чието основно действие се развива на яхта върху лазурните вълни на Егейско море. Зрителите проследяват историята на млада жена, която се завръща в..
Спектакълът "Вино от глухарчета" на сцената на Младежкия театър "Николай Бинев" се опитва да дефинира битката между живота и смъртта, между светлината и мрака, между младите и старите. Надяваме се спектакълът да насърчи децата и семействата да говорят повече помежду си, да отнесат видяното със себе си у дома, да искат да открият "машината на времето"..
Българските книги звучат на френски език и присъстват в литературния живот на Франция. Париж, Страсбург, Лион – това е пътят на литературния тур, който в момента осъществява преводачът Мари Врина заедно с писателите Захари Карабашлиев, Рене Карабаш и Ангел Игов по инициатива на Българския културен институт в Париж. В тура участва и преведеното на..
Научнофантастична трилогия, която пренася читателя от Културната революция в Китай до невъобразимо далечното бъдеще – това е поредицата "Земното минало" на Лиу Цъсин. Всеки, който вече е чел трилогията, се е сблъскал с въображаеми, но дълбоки научни теории и с големи въпроси за човечеството и хуманността. В "Нашият ден" гост е преводачът от..
Ако погледнем филмографията на Тодор Чапкънов, ще видим редом до името му да стоят над 20 филма и сериала, като сред тях е и един от най-големите нидерландски екшъни през последните години – " Черният лотос " . Могат да бъдат прибавени и още близо 50 продукции, в които участва като първи асистент или секънд юнит, тук са включени филми като "..
Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят..
В епизод 537 "Трамвай по желание" представя екипа на независимия спектакъл "Косвени щети", в лицето на актрисите Анелия Мангърова, Владинелла Кацарска,..
Днес потребността от сценични изкуства е много голяма. Като живо изкуство, театърът влиза в директен контакт със своята аудитория и това е от изключително..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg