Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българско заглавие в юбилейния сезон на Русенската опера

На 27 ноември 1949 г. с операта „Травиата“ на Верди е открита Русенската държавна опера. На същата дата със същата опера ще бъде отбелязана 70-годишнината на театъра. Целият сезон е празничен и за русенци предстоят много интересни срещи – премиери на „Мефистофел“ на Бойто, „Ловци на бисери“ на Бизе, „Парижки живот“ на Офенбах, детски спектакли, балетни постановки, камерни и симфонични концерти. Предвидени са изложби и научна конференция.


Българските заглавия също винаги са били на почит в репертоарната политика на операта. Миналата година това беше „Луд Гидия“ на Парашкев Хаджиев, а сега е „Българи от старо време“ на Асен Карастоянов. Оперетата ще бъде поставена от Аделаида Якимова, ще дирижира Владимир Бошнаков, сценографията и костюмите са на Иван Токаджиев и Диляна Първанова, хореографията на Цецко Колев. В ролите ще се представят Николай Урумов и Стоян Стоянджов като хаджи Генчо, Емил Желев и Владимир Маринов – Дядо Либен, Теодора Чукурска и Глория Кънева – Янка, Димитър Кюркчиев и Иван Пенчев – Иван, Йоланда Николаева и Неля Кравченко – Дела, Андреана Николова и Марияна Цветкова – Цона, Александър Баранов и Борис Луков – Павлин, Даниела Караиванова и Далия Урумова – Лиляна. В спектакъла участва и ансамбъл „Кукери“.

„Българи от старо време“ не е поставяна на Русенска сцена – споделя Аделаида Якимова. Прочитайки всички либрета, до които успях да достигна, открих, че целият възрожденски език някъде се е изгубил. Намерих много допълнително вкарани реплики, заигравки с публиката, което ми прозвуча като поп фолк… Затова смятам, че на сцената трябва да звучи автентичният език…това е езикът на българите от старо време, на Любен Каравелов, изключително цветист език. Изчистваме либретото от подобни заигравания, които биха харесали на публиката“.

Премиерните спектакли са на 24 и 29 октомври.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15