„Симфоничният оркестър на Българското национално радио остава запазена марка и за звук, и за отношение, и за концертиране.“

Разговор с Марк Кадин и Марио Ангелов за предстоящия концерт на Радиосимфониците

В специална среща главният диригент на Симфоничния оркестър Марк Кадин заедно с продуцента и пианиста на състава Марио Ангелов разказаха за съвместната си творческа работа и процеса около програмирането на концертния сезон. Конкретният повод за този разговор е предстоящият концерт на Радиосимфониците на 11 май 2018, петък, от 19:30, в зала „България“, в който те ще са главни действащи лица. Публиката ще има възможност да усети симбиозата между двамата творци, които заедно ще бъдат на сцената като диригент и солист. В програмата ще прозвучат „Славянски марш“ от Пьотр Илич Чайковски, Симфония № 4 - Концертанте от Карол  Шимановски, Симфонична поема „Вълтава“ от Бедржих Сметана и гротeскна симфонична сюита „Бай Ганьо“ от Веселин Стоянов.

Здравейте, бихте ли разкрили малко повече подробности около предстоящия концерт на Радиосимфониците? Преднамерено ли избрахте програмата за концерта на 11 май – църковния празник на Светите братя Кирил и Методий, да е съставена с произведения от изцяло славянски композитори и дали е закодирано конкретно послание в това?

Марио Ангелов: „Да, отговорът е съвсем преднамерено. След като разбрахме кога са конкретизирани датите на концертите в зала България, се оказа, че има и на 11 май. „Музикална къща" – БНР в лицето на своя директор Теодосий Спасов и на своя главен продуцент Галина Траянова реши, че би било добре да изразим почит към нашия славянски корен, почит към цялото това славянско море, което ни заобикаля. Отправихме предложение и запитване към новия главен диригент дали това може да се случи. Той се съгласи и след няколко различни варианта стигнахме до тази програма. За мен е много важен въпросът въобще за Кирил и Методий. Има две неща, първото е, че ние имаме един празник, който е ориентиран изцяло и само към образованието и развитието на всеки един човек. Второто е, че това е празник несвързан с каквито и да е революции, въстания, отбелязване на годишнини от „славни битки“ и установяване на държавни граници. А всъщност този празник се възобновява след дългите тъмни години в нашата история по времето на османското владичество, всъщност е бил един малко или много учебникарски празник. Това е важно, защото Кирил и Методий, по-точно може би, Константин Кирил, в своята абсолютна гениалност са създали тази азбука, за да има още един език, на който да се чете Божието слово. Не искам да кажа, че с този празничен концерт ние правим нещо изключително, невиждано или да използвам някакви слогани, които да звучат гръмко, но фактът, че на 11 май има концерт и че толкова много говорим за това, вече е нещо сериозно.“

 

Марк Кадин: „Когато получих предложението за славянска програма, тази идея беше много интересна за мен, защото всяка славянска страна има голяма и богата културна история. В онези времена Моравското царство е било част от Полша, Чехия, Словакия, част от Сърбия и България. Потърсих нещо, което обединява славянската култура и музика от тези държави. Интересното е,че избраната творба от Чайковски всъщност не е мислена като представител на руската култура, защото за своя „Славянски марш“ композиторът е използвал сръбска фолклорна музика. Първо названието на този марш е било Сръбско-руски марш.“

Г-н Ангелов, на 11 май ще Ви чуем като солист в „Симфония -Концертанте“ на Шимановски. Дългогодишната Ви работа със Симфоничния оркестър, продължаваща над две десетилетия допринася ли за интерпретацията на произведението? В този ред на мисли, това носи ли Ви по-скоро по-голяма отговорност или спокойствие в предстоящия концерт?

Марио Ангелов: „Познавайки оркестъра и техния начин на работа, бидейки част от него, се чувствам още по-мотивиран. Чувствам една голяма отговорност, също така обаче зная, че с тези хора сме винаги рамо до рамо и се подкрепяме на сцената. С този състав сме приятели и много държа те да знаят, че аз съм един от тях. А самото произведение е продължение на един вид класически жанрови композиции, в които част от музикантите са натоварени с ролята не точно на солисти, а са третирани като първи сред равни. Много е интересно като говорите за симбиоза и за синхрон помежду ни, защото в далечната 1991 година, когато започнах работа в БНР, оркестърът беше друг. Той беше съставен от други музиканти и се оказва, че съм изкарал повече от четвърт век, 27 години в този състав и в това студио (смее се). Той малко по-малко се промени. Въпреки това през годините Симфоничният оркестър на Българското национално радио остава запазена марка и за звук, и за отношение, и за концертиране. Нашите концерти са по-малко, тъй като нашата основна задача е да правим студийни записи. Предимно на българска музика. За нашия музикално-обществен живот в момента, мисля, че това е плюс. По този начин не се изхабява вълнението и бих казал, възбудата да излезеш на сцената.

В лицето на Марк Кадин имаме много висок професионалист за главен диригент, човек, който си разбира от занаята. Това е много важно, защото да свириш на музикален инструмент е занаят в най-добрия смисъл на думата, а специално техният занаят, на диригентите, е изграден от много компоненти и господин Кадин, освен че е много интелигентен, също е добър човек и добър психолог, а ако не е добър човек, значи е много добър актьор (смее се). Разбира се, тази композиция на Шимановски не е много репертоарна, не е много известна, но с Кадин сме си говорили, че не може да се свирят само репертоарни композиции.“

От 2017 година сте начело на най-големия състав в БНР и основната част от работата е свързана именно с господин Ангелов. По какъв начин се отразява тази симбиоза и обща творческа работа в подготовката на предстоящия концерт и усещането помежду ви на сцената?

Марк Кадин: „Ние с Марио се познаваме от 15 години, много отдавна работим заедно. За мен Марио е много авторитетен музикант и много го уважавам, на първо място от професионална гледна точка и второ – заради човешкото, личното. Много се радвам, че ние винаги мислим в една посока и аз не мога да си представя някой друг човек на негово място. Между нас няма никаква дипломация, можем да си кажем всичко и това е много важно.“

С какво очакване може да влезе публиката в залата на 11 май?

Марио Ангелов: „Това, което можем да обещаем на публиката е, че ще чуят красива музика, едно съчетание от звуци, които ще ги накарат да си мислят и представят свои неща.“

Билети в Рекламно-информационния център на БНР (бул. „Драган Цанков“ №4), на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ и онлайн на ticketsbg.com.

                                                                                                                                                                                                 Автор: Мариам Хамдан
ВИЖТЕ ОЩЕ

Завърши първият етап от Първия национален конкурс за хорова песен

На 19.06.2018 г., жури в състав: проф. Александър Текелиев  – председател на журито и членове: проф. Виктор Чучков ,  Ценко Минкин , Галина Траянова, Любомира Александрова, Георги Еленков и Славил Димитров реши: На Първия национален конкурс за хорова песен в определения от регламента срок – до 31.05.2018 г. за участие в конкурса постъпиха..

публикувано на 20.06.18 в 15:34

Симфоничният оркестър на БНР закрива концертния си сезон на 8 юни в зала „България“

Симфоничният оркестър на Българското национално радио ще закрие концертния си сезон на 8 юни от 19:30 в зала „България“. Радиосимфониците ще представят на публиката за първи път Симфоничен прелюд на Брукнер . Тази творба рядко присъства в концертните афиши, въпреки че е изключително интересна не само като музика, а и поради историята си...

обновено на 04.06.18 в 18:15

Людмил Ангелов и Радиосимфониците

Пианистът Людмил Ангелов ще бъде солист в концерта на Симфоничния оркестър на Българското национално радио с гост-диригент Найден Тодоров . Той ще изпълни Концерт за пиано във Фа от Гершуин. Людмил Ангелов е носител на награди от международните конкурси Фр. Шопен (Полша), Palm Beach (САЩ), Piano Masters (Монте Карло) и World Piano..

обновено на 22.05.18 в 11:17

По следите на ударните инструменти в концерт-спектакъла „Ритмично букварче“

Последният концерт от образователната поредица „По следите на таланта“ ни пренася в света на ударните инструменти и музиката на XX век. Концерт-спектакълът „Ритмично букварче“ е посветен на 90-годишнината от рождението на проф. Добри Палиев - създател на перкусионната школа в България, а заглавието е заимствано от неговия учебник Метроритмичен..

публикувано на 18.05.18 в 17:10

Първи национален конкурс за хорова песен

Българското национално радио съвместно със Съюза на българските композитори , обявяват конкурс за написване на нова българска хорова песен за смесен хор без съпровод. В конкурса могат да участват всички композитори, без ограничения на възраст. Песните, които се предлагат   трябва да са нови, неизпълнявани и да не са предлагани за..

обновено на 17.05.18 в 11:12