Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

БНР Новини

В седмицата (17 - 21 декември), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта. Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата, че светът, в който ни се налага да живеем, далеч не е самото това, което виждаме, и за да постигнем себе си в него, трябва да се надмогнем.
И отново тук не става дума за мистика. В някои от произведенията, които предстои да чуете, наистина има фантастични мотиви, особено силно личи това в „Портретът на Дориан Грей“ (произведението ще звучи в петъчната нощ) на висналия над всяко време Оскар Уайлд, но и в „Аугустус“ (него ще чуете на 19-и, сряда) на съзерцателния Херман Хесе. Това прави вярата в другото, в над реалното, централен сюжетен механизъм, но темата на произведенията си остава човешкото, сегашното, реалното. Обединяващата нишка тук, както и в останалите три радиопиеси – „Елада, Пиньо и времето“ (която ще чуете на 17.12), „Балада за Георг Хених“ (за нея е отреден 18.12, вторник) и „Фабиан“ (на 20.12, четвъртък) остава убеждението, че единствено чрез съзидателна сила човекът може да надмогне страданието, тоест да надмогне себе се си.
Под съзидателна сила нямам предвид единствено изкуството, макар то по един или друг начин да е ключово и за петте произведения, а онова почти необяснимо състояние, в което човек е готов да даде повече на света, отколкото иска да вземе. Безспорно най-ярък пример за това откриваме в драматизацията по разтърсващото произведение на Виктор Пасков, неговата най-майсторска балада, в която създаването на една цигулка, на един бюфет или на вътрешния свят на едно дете са механизмите за преодоляване на старостта, бедността и бездушието и в последна сметка на човешкото.
Може на пръв поглед връзката между конкретните произведения да не е чак толкова видима, заради силно политическия нюанс на „Балада за Георг Хених“, откровено романтическата, дори декадентска страна на Оскар Уайлд и тихата човечност на Хесе, но ако оголим произведенията до толкова, че да стигнем до техния художествен нерв, ще видим едно негово лице, в което емпатията, способността за чистосърдечно общуване между хората се превръща в единствения механизъм за достигането до божественото.
Човешкото безспорно е и основа тема на „Фабиан“. Произведението е по едноименния роман, написан от Ерих Кестнер – писател, когото винаги първо свързваме с произведението му за деца – „Антон и Точица“, „Хвърчащата класна стая“, „Двойната Лотхен“ и др. В това произведение за възрастни обаче ще видим Кестнер в другата му светлина,  която (както по ирония на съдбата често се случва) заема по-голямата част от неговото творчество. Тук Кестнер  в лицето на своя „Фабиан“ е бездействен светски, политически, ироничен и разобличаващ, но дори и бездействието си успява да запази моралната си позиция и да надмогне онова, което не приема, като го напусне.
 Мисля си, че петте произведения – „Елада, Пиньо и времето“, „Балада за Георг Хених“, „Аугустус“, „Фабиан“ и „Портретът на Дориан Грей“, които ще чуете в нощите от тази седмица, ще разкрият пред вас още много връзки помежду си. Както и че те до едно показват това, което директно се казва в радиопиесата, която предстой да чуете в понеделник: „Господ е събрал под едно небе шарен свят – добри, лоши, честни, подлеци – всякакви и всички напират да живеят под едно име – човеци, демек.“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13

„Великденско вино“ в ефира на програма „Христо Ботев“

В неделния следобед на 2 декември ще чуете 59 минути и 24 секунди дълъг запис на текст, който няма да ви остави равнодушен и безучастен и за една от 3576-те секунди времетраене. Иван Добчев, Асен Аврамов, Майя Динева, Боян Сталев, Димитър Василев са хората, които са го сътворили през 2010 година, а преди това Константин Илиев е написал текста на..

публикувано на 01.12.18 в 10:10