„Замъкът на херцога Синята брада”, опера в едно действие от Бела Барток (съдържание)

Либрето на Бела Балаш по трагедията “Ариана и Синята брада” на Морис Метерлинк.

Световна премиера:
24 май 1918, Будапеща.

Първо изпълнение в България:
10 февруари 1975, София.

Действащи лица:
Херцог Синята брада - бас
Юдит - мецосопран
Предишните жени на херцога - без пеене

Място и време на действие: замъкът на херцога Синята брада, Средните векове.

Херцог Синята брада въвежда новата си съпруга в мрачна зала на неговия замък. Юдит е изоставила заради любимия мъж родителите си, братята и годеника си. Тя не се страхува от страшните истории, които хората разказват за херцога. Юдит е влюбена и е готова на всичко за Синята брада. В залата девойката вижда седем железни врати и иска да знае какво се крие зад тях. Мъжът й я предупреждава: “По-добре не искай това. Вратите крият страшни тайни!”. Накрая той отстъпва пред молбите й. Зад първата врата се оказва стая за изтезания, зад втората – оръжеен склад, зад третата - сандъци със съкровища, зад четвъртата - разкошна тайна градина, зад петата се виждат владенията на херцога.
Мрачната зала става все по-светла. Синята брада предлага всички свои земи, богатства и съкровища на Юдит, само я моли за едно – да се откаже от желанието си да види последните две стаи. Но любопитството на младата му съпруга е огромно и той отстъпва. Зад шестата врата Юдит вижда неподвижно езеро от сълзи. Тя започва да разпитва мъжа си за предишните му жени и с тревога поглежда към седмата врата. Досещайки се, че отговорът за семейния живот на Синята брада се крие там, Юдит настоява за седмия ключ. Синята брада отваря последната врата и оттам излизат трите му предишни жени, облечени в скъпи мантии и с корони на главите. Всичките си богатства херцогът е получил от техните зестри. Първата си жена той е срещнал една утрин – затова сега на нея принадлежи всяко негово утро. Втората съпруга е срещнал по пладне – и сега на нея принадлежи всяко негово пладне. Срещата с третата жена се е случила една вечер - сега й принадлежи всяка негова вечер. За Юдит остават всички нощи на херцога... и диамантена корона. Девойката потреперва от ужас. Тя моли Синята брада за пощада, но херцогът я намята със скъпа мантия, слага й корона на главата и Юдит, приведена от тежестта на скъпоценностите, тръгва след другите три жени и влиза в седмата стая. Вратата се затваря, мракът отново се спуска над замъка. Настъпва нощта, която за Юдит ще бъде вечна.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25

"Снежанка", опера в пролог и четири действия от Николай Римски-Корсаков

Либрето: Николай Андреевич Римски-Корсаков, базирано върху едноименната пиеса на Александър Островски. Световна премиера: 29 януари (10 февруари) 1882, Санкт-Петербург, Мариински театър. Действащи лица: В Пролога: • Пролетта-Красавица – мецосопран • Дядо Мраз – бас • Девойка-Снежанка – сопран • Леший (Горски дух) – тенор • Масленица (сламено..

публикувано на 15.03.24 в 09:35

"Дама пика", опера в три действия, седем картини, от Пьотр Илич Чайковски

Музика: Пьотр Илич Чайковски Либрето на Модест Чайковски и с участието на композитора, изградено върху едноименната повест на Пушкин. Първа постановка: Петербург, Мариински театър Премиера: 7 декември 1890 г., диригент – Е. Направник. Действащи лица: • Герман – тенор • граф Томски – баритон • княз Елецки – баритон • Старата Графиня –..

публикувано на 23.02.24 в 14:29

"Кармен" от Жорж Бизе, опера в четири действия

Либрето: Анри Мейяк и Луи Халеви По едноименната новела на Проспер Мериме Световна премиера: 3 март 1875, Париж Българска премиера: 9 март 1912, София. Действащи лица: • Кармен, циганка – мецосопран • Дон Хозе, сержант – тенор • Ескамилио, тореадор – баритон • Данкайро, контрабандист – баритон • Ремендадо, контрабандист – тенор •..

публикувано на 26.01.24 в 09:10

"Пелеас и Мелизанда", опера от Клод Дебюси

Либрето: Морис Метерлинк Първо представление: 30 април 1902 година в Париж. Действащи лица: • Аркел, крал на Алемонда – бас • Женевиева, майка на Голо и Пелеас – алт • Голо, внук на Аркел – баритон или бас-баритон • Пелеас, по-малък внук на Аркел – тенор • Мелизанда, жена на Голо – сопран • Малкият Иньолд, син на Голо от първия брак –..

публикувано на 15.12.23 в 13:18

"Капулети и Монтеки" на Белини, опера в две действия, шест картини

Музика: Винченцо Белини Либрето: Феличе Романи Представена за първи път: 11 март 1830 година в Милано. Действащи лица: • Тебалдо – годеник на Жулиета (тенор) • Капелио – предводител на Капулети и баща на Жулиета (бас) • Лоренцо – лекар и васал на Капулети (тенор) • Ромео – предводител на Монтеки (мецосопран) • Жулиета – дъщеря на Капелио..

публикувано на 29.09.23 в 13:02
Корица на първата партитура за пиано/вокал, публикувана през 1892 г.

"Палячи" от Руджеро Леонкавало, музикална драма в две действия и пролог

Музика и либрето: Руджеро Леонкавало Световна премиера: 21 май 1892 г., Милано Действащи лица: • Канио, собственик на трупа пътуващи артисти (Палячо) – тенор • Неда, негова жена (Коломбина) – сопран • Тонио, артист от трупата (Тадео) – баритон • Бепо, артист от трупата (Арлекин) – тенор • Силвио, млад селянин – баритон • Селянин – бас..

публикувано на 26.08.23 в 07:50