Петко Табаков: Цветните пешеходни пътеки объркват шофьорите и нарушават международна конвенция

Интервю на Веселина Миланова с Петко Табаков

Никога не е имало изискване за цветни пешеходни пътеки. Страната ни е подписала Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали, в която няма цветове на маркировката, и тази конвенция се нарушава. Това обясни в предаването "Преди всички" Петко Табаков от Българската браншова асоциация "Пътна безопасност". Министерството на регионалното развитие предлага изменения в три наредби, касаещи състоянието и сигнализацията на пътищата, като целта е да се повиши пътната безопасност. Наредбите са публикувани за обществено обсъждане. 

Като полезно изменение в новата регламентация за повишаване на безопасността на движението Петко Табаков определи заложените изисквания към цветовете и към дневната и нощната видимост на пътните знаци и маркировки.

Относно спорните червени и други цветни пешеходни пътеки тип зебра, той отбеляза:

"Никога не е имало изискване за тая шарения, тоя разгул, който беше по различни населени места. Надпреварваха се кметовете кой ще направи по-шарени зебри. Ние сме подписали Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали, в която няма такива цветове на маркировката, каквито свободни съчинения се правеха".

Промените предвиждат пешеходните пътеки, разположени на места с концентрация на пътнотранспортни произшествия, до входове на училища, детски градини и площадки за игра, да бъдат изобразени върху червена основа. Табаков оценява като "отстъпление" идеята за червен фон на пешеходните пътеки, който, по думите му, ще бъде правен с маркировъчни материали и няма да е част от пътната настилка, а освен това отново ще бъдат нарушени изискванията на конвенцията. Правенето на по-различни зебри – едни на червен фон, други – не на червен фон, крие опасност за движението, защото водачите ги възприемат като сигнал за различна степен на риск, категоричен е експертът.

Някои възприемат зебрата като съоръжение, по което преминават пешеходци, но по същество пешеходната пътека представлява кръстовище между автомобилните и пешеходните потоци и подходът трябва да бъде както при другите кръстовища – с изследване на видимостта и на интензивността на движението, посочи още Петко Табаков.

Запитан ще бъдат ли по-скъпи пешеходните пътеки по новите стандарти, Табаков подчерта, че "оскъпяването в никакъв случай не е съществено" и че за безопасността разходите са инвестиция, а не просто разход.

В по-малките населени места сигнализацията на пешеходните пътеки не се вижда, особено вечер и светлоотразяването на пътните знаци е лошо, обобщи Табаков.

Цялото интервю чуйте от звуковия файл.
Още от Преди всички