Танкерът „Бдин“, който Либия си иска, е върнат на бургаското пристанище с нареждане за ремонт

Асен Йорданов: Корабът вчера направи опит да избяга по абсолютно криминален начин

| обновено на 15.01.19 в 16:37
Репортаж на Даниела Костадинова и интервю на Людмила Железова с Асен Йорданов

Заради неизрядни документи и опасност от екокатастрофа танкерът „Бдин“ (със старо име „Бадр“) със заповед на ръководството на Изпълнителната агенция "Морска администрация" е върнат на Бургаското пристанище с искане да му бъде извършен ремонт. Близо две седмици корабът, за който Либия твърди, че е неин, е бил извън българските териториални води на 22 мили от Созопол. 

В 6 часа тази сутрин танкерът е акостирал на Бургаското пристанище. В момента той няма документи за нормална експлоатация, каза директорът на Изпълнителната агенция "Морска администрация" капитан Живко Петров.

Корабът е отплавал преди седмици от Бургаското пристанище с настояване да му бъде извършен ремонт в турското пристанище Тузла, но неясно защо не се е отправил към Турция, а е останал в изключителната икономическа зона извън българските териториални води, каза директорът на Изпълнителната агенция "Морска администрация" капитан Живко Петров:
"Не извършиха еднократен преход до това пристанище Тузла и ние предприехме последващите действия".

В момента танкерът е собственост на дружеството "Булгаргеомин", но е с панамска регистрация, според която името му е "Бдин". Сега корабът трябва да бъде сертифициран и да се извърши проверка на системите му, заяви още Живко Петров:
"Корабът си остава тук, докато му бъдат подновени всички документи отново".

На 21 декември миналата година, след като е представил всички необходими документи, представители на "Морска администрация" и "Гранична полиция" са извършили смяна на екипажа на танкера. Той се е състоял от 20 индийски моряци и капитан - либийски гражданин.

Директорът на Главната дирекция "Гранична полиция" главен комисар Светлан Кючуков увери, че при смяната на екипажа не е използвана физическа сила, нито са използвани помощни средства. Тя е извършена доброволно, като последен е напуснал кораба капитанът, който е взел корабните документи. На екипажа са били издадени предварително визи, за да може той да напусне страната.

Заради съдебни спорове между две търговски дружества, едното собственост на либийската държава, танкерът е задържан на Бургаското пристанище от месец октомври 2017 г. Публичната продажба на кораба и смяната на екипажа пък предизвикаха реакция на Либия, която обвини България в пиратство.

Асен Йорданов„Нямаме специализиран морски съд, но въпреки това имаме съдебни инстанции и съдебни решения“, подчерта в интервю за предаването ни „Нещо повече“ журналистът Асен Йорданов от сайта „Бивол“, който даде уточнения за морската ипотека на кораба, направена в Гърция.
„Ипотеката, която е представена пред български съд, а също така и пред Панамското консулство в Атина, е официализирана, валидирана и подписана между либийската държавна компания и „Булгаргеомин Лтд“ ДЗЗД, а доколко той е правоприемник на „Булгаргеомин“ ЕАД е друг въпрос - това е друго дружество, но тя е валидирана от гръцки нотариус в Атина с името Йоан Адриандаки. С нейните печати и нейните подписи тази ипотека е внесена в консулството на Панама в Атина, за да бъде представена пред корабния регистър на търговския флот на Панама и корабът да бъде вписан там. Това е факт и тази ипотека е призната от българския съд, като на базата на нея ЧСИ е образувал изпълнителното дело, с което сменя собствеността на кораба, отнема го от либийската страна и го дава на „Булгаргеомин“.

Трябва да се отбележи обаче, че въпросната ипотека е фалшива, подчерта Йорданов:
„Йоан Адриандаки не е заверявала такава ипотека, т.е. въпросната ипотека, въз основа на която всичко се завърта и корабът даже е арестуван в Бургас е фалшива. На базата на фалшивата ипотека в Гърция има образувано фалшиво прокурорско производство, а Панама обявява процедура за отмяна на флага още на 27 декември и се установява, че освен ипотеката, представена пред панамското консулство, още пет сертификата са фалшиви от българска страна. За това има официален документ от Панамския корабен регистър, който е изпратен до българското външно министерство още на 27 декември. А на 31 декември „Морска администрация“ в лицето на капитан Живко Петров казва, че корабът е свободен да отплава където и да е било“.

Йорданов отрече дадената по-рано през деня информация от капитан Петров, че корабът е бил пуснат, за да бъде осъществен ремонт в турско пристанище.
„Корабът вчера направи опит да избяга от България и беше върнат със специална операция на „Гранична полиция“. Информацията я имам от наши източници“, подчерта журналистът.
„Корабът е направил опит да избяга по абсолютно криминален начин като са заглушили честотите, спрели са радиосигнала и абсолютно всичко. Имало е екшън между нашите катери, граничните и корабът, който първо е тръгнал към Иличов, а после към Одеса“.

"За да бъдат щетите малки за България - прокуратурата трябва да си свърши работата", категоричен беше Асен Йорданов от "Бивол".

Преди дни бяха образувани две досъдебни производства по случая с либийския танкер „Бадр“.

Преди това пред БНР журналистът от вестник „24 часа“ Георги Милков обясни, че историята датира от ноември 2017 г., когато либийският танкер е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Още от Нещо повече