Граждани: Проектът за жп линията Елин Пелин – Септември трябва да се преразгледа

| обновено на 14.02.19 в 18:28
Разговор с Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт
Граждани искат преразглеждане на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин–Септември. Според тях ще бъдат налети милиарди и железницата пак ще бъде неконкурентоспособна, спрямо автомобилния транспорт.

Проектът изоставя Вакарел и Костенец, открити са нарушения в процедурата по ОВОС, заявяват от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт в позиция до медиите.

От гражданската инициатива припомнят, че са сигнализирали министър-председателя Бойко Борисов за рисковете от неефективно изразходване на над 1 млрд. лв. инвестиция в жп линията Елин Пелин – Септември.
На първо място гражданите обръщат внимание на факта, че реализирането на проекта в този му вариант, няма да направи конкурентоспособно времепътуването „врата – врата” между София и Пловдив, респективно - Бургас. С влак пътуването ще продължи да бъде по-дълго, отколкото с автомобил. По този начин не биха могли да се изпълнят заложените в Бялата книга на транспорта цели за над 50% дял на железопътния транспорт на средни и дълги разстояние при пътническите превози.

Според гражданите, само в България могат да се сравняват несравними алтернативи. Открити са и сериозни нарушения в Оценката за въздействие върху околната среда, тъй като в наредбата за извършване на ОВОС (чл. 14,ал.1, т.3) е посочено, че е необходимо „равностойно описание, анализ и съпоставка на алтернативите“. В процедурата обаче са разгледани едва 2 варианта, които са практически несъпоставими от експлоатационна и пазарна гледна точка – вариант за реконструкция на съществуващата линия, вариант за ново трасе за 120 км/ч. и само 1 вариант за 160 км/ч, който е претърпял преработка. Алтернативата за 120 км/ч не отговаря на европейските изисквания за международните коридори и модернизирани жп линии, които трябва да са със скорости поне 160 км/ч.

Гражданите на Костенец и Вакарел ще са без достъп до железница - насила ще бъдат качвани на автомобил. В Ихтиман ще продължат да се возят с каруци до гарата…

Друг изключително сериозен проблем е, че над 15 000 души практически ще бъдат лишени от достъп до железопътен транспорт. Предвижда се трасето и спирките на железницата да бъдат изместени на над 3 км. североизточно от сегашната гара Костенец (градът е с население около 14 000 души). 

Чуйте повече в разговора на Божидар Янев с Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт.
Още от Трафик София