Кметове смятат, че в общинските училища няма условия за изучаване на турски език

Репортаж на Валя Апостолова


В навечерието на Международния ден на майчиния език – 21 февруари кметове от област Кърджали поискаха спешни мерки в организацията на изучаването на турски като майчин език. Според тях в момента в общинските училища няма подходящи условия за изучаване на турски език, липсват добре подготвени преподаватели, а последният учебник е написан преди години.

Турски език в Кърджалийско се изучава като свободно избираем предмет. Само в Ардино има шест групи за подготовка. Сформирани групи има и в селата Боровица и Горно Прахово.

Учителите по места работят със стари материали или сами си измислят такива

Ако езикът влезе като избираем предмет в така наречения учебен план Б, ще има по-добра организация, смята кметът на Ардино Ресми Мурад. „Няма учебни помагала. Учителят по турски език измисля учебен план, създава си собствена програма и така се изучава“, твърди Мурад, който е сред инициаторите на писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев с призив за спешни мерки в организацията при изучаването на турски език.

Зехние Хасан е учител по турски и български език в училището в кирковското село Фотиново. За да подготвя децата по майчин език, тя търси материали от чужбина.

„Използвам интернет, за да си набавя материали и от чужбина включително. Няма методически материали, няма учебници, няма учебни тетрадки. Учебниците са много стари, ако има няколко учебника. Досега учебни програми нямахме. Сами ги изработвахме.“

Изучаването на майчиния език подпомага обучението по български

В училището във Фотиново се обучават стотина деца. Всички посещават часовете по майчин език и го правят с удоволствие, твърди Зехние Хасан. Тя отхвърля твърденията на родители, че е по-добре децата да учат западен език, защото турският се говори вкъщи.

„Елате да видите как дете, което съставя текст на майчин език, какъв хубав текст съставя и на български език“. Затова в преподаването Зехние Хасан използва преливането на двата езика.

Казват, че майчиният език е личността на човека. Ако едно дете не може да изрази себе си, то ще има проблеми в бъдеще, убедена е учителката от Фотиново Зехние Хасан. Според нея това е основната причина децата, чийто майчин език е различен от българския, да го учат в училище.




Още от БНР уеб