Алекси Кесяков: Безопасността на пътя зависи преди всичко от отношението ни към проблема

Факторите – хора, пътна инфраструктура и състояние на автопарка, са взаимно свързани. Информационният обмен между тях ще продължава, твърди експертът

| обновено на 02.05.19 в 18:12
Чуйте Алекси Кесяков
През последните години статистиката показва спад на смъртността от пътно-транспортни произшествия, в сравнение с предишните 2 десетилетия. Въпреки това България в момента е на второ място в ЕС по брой загинали в катастрофи ( 96 на 1 млн. жители).

Тези данни са резултат от няколко фактора – състоянието на автомобилния парк, на пътната инфраструктура, поведението на участниците в движението. По тези показатели трябва да се сравняваме с най-добрите и да правим подобрения – коментира пред Радио София дългогодишният експерт по пътна безопасност Алекси Кесяков. – А поведението е функция на обучение, тренировки, знания, умения, контрол, култура…

С Решение № 16 на Министерския съвет на Република България от януари 2019 г. е приет интегриран подход „Безопасна система “ с визия нула загинали и Правилата за движение трябва да се научат още преди детето да стане учениктежко ранени за национална политика за постигане на висока степен на безопасност по пътищата , припомни специалистът.

Самите ние трябва да променим отношението си към безопасността на движение, не да разчитаме някой друг да научи децата ни на правилата, допълва още Кесяков. А факторите са взаимосвързани, не могат да се разглеждат отделени. Всички те трябва да са настроени спрямо слабостите на човека, да го подпомагат, да го подсещат, да го предпазват.

Европарламентът в последната си работна седмица прие правила, с които задължава до 3 години (до 2022-ра) производителите да въведат около 30 технологични системи за сигурност както на хората в колата, така и за безопасност на други участници в движението (велосипедисти, пешеходци).

Автомобилостроенето е водещо по отношение на сигурността – въвеждат се непрекъснато нови и нови системи, които предпазват от грешки и от фатални удари. Европейските усилия няма да спрат дотук, убеден е Алекси Кесяков. Ще продължи стремежът за обмен на информация между участниците в движението, автомобилите и пътната инфраструктура.

Чуйте повече по темата.

Още от Трафик София