Не всяка детска мечта започва с "Норма" и "Тоска", но сопраното Марияна Панова има и таланта да сбъдва мечтите си

Чуйте интервюто със сопраното Марияна Панова – солист в Държавна опера Пловдив
Вчера (23 май) се откри 50-ият Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Бързаме да се похвалим, че бяхме лично поканени от оперната певица Марияна Панова да чуем на 30 май от 19 часа в Камерна зала "България" специалния концерт "Opus Dei" – с произведения на В. А. Моцарт и Рихард Щраус, замислен от трите талантливи българки: Цветана Бандаловска, Мариaна Панова и Боряна Ламбрева. Поканата, разбира се, важи за всичките слушатели на "Артефир". Но предстоящият концерт "Opus Dei" е чудесен повод да ви запознаем отблизо с Марияна Панова - оперната певица, чиито ярки музикални превъплъщения на сцената следим с възхищение и внимание.

Тя е един от изявените солисти на Държавна опера Пловдив. А интерпретацията й на роли като Катерина Измайлова в едноименната опера на Дмитрий Шостакович, под режисурата на Вера Немирова, както и на Жената в монооперата „Човешкият глас» по пиесата на Жан Кокто и музиката на Франсис Пуленк, под режисурата на Паоло Джани Чеи потвърждават, че при Марияна Панова покоряващият сопранов глас е «в дует» с драматичния талант. За ревностната оперна публика в България този факт е отдавна известен. Началото на нейната международна оперна кариера, обаче, е чак зад Атлантика - с ролята на Олга в операта "Федора" в Палм бийч, САЩ, под палката на маестро Гуаданьо.

Това се случва веднага след дипломирането й в Музикалната академия "Панчо Владигеров" София. Била е и Мими в "Бохеми" в извънредната програма на същата опера. Веднага след това пее във Варненската опера, където дебютира в ролята на Виолета в "Травиата" от Верди. От 2001 година едно след друго следват предложения и изпълнения в Софийската опера като Виолета от "Травиата", Лучия ди Ламермур, Донна Анна от "Дон Жуан" на Моцарт, Мюзета от "Бохеми", а също и в оперите във Варна и Русе.

Тя изпълнява главната роля в продукцията на "Маноел театър" в Малта на "Лучия ди Ламермур" с режисьор проф. Пламен Карталов и диригент М. Луис, участва в кралския фестивал в Уексфорд като Теринка в "Якобинецът" от Дворжак. От 2003 Марияна Панова е добре позната на френската публика, където участва в различни постановки във Франция: Графинята в "Сватбата на Фигаро" в "Espace Culturel du Pin Galant" в Meриняк, под палката на Д. Милър; Донна Анна от "Дон Жуан" със същия диригент, Дездемона в "Отело" с диригент Фернандо Алварес. Тя открива фестивала в Каркасон с ролята на Виолета от "Травиата".

През 2006 г. в ролята на Амелия в "Симон Боканегра" дебютира в операта в Нант, Франция, под диригентството на Жан Иф Осенс. През 2007 г. е ангажирана с оперни спектакли в Италия и Испания: Мюзета от "Бохеми" в театрите в Толедо, Сарагоса и Аликанте, в "Кармина Бурана" на Фестивала в Кап Рош в Испания, отново "Кармина Бурана" през 2009 г. на Фестивала в Кан под диригентството на Рафаел Роше. Следва Графинята от "Сватбата на Фигаро" с диригент Никола Джусти в Париж и в Националния театър в Сет. Дебютира и в Холандската продукция на режисьора Рето Никлер в ролята на Тоска и покорява публиката в Хага, Ротердам, Айнховен, Гент...

Репертоарът на Марияна Попова включва богат калейдоскоп от сопрановите роли на световната оперна класика и едва ли е възможно в рамките на една статия да бъдат представени всички изяви и артистични ангажименти на Марияна Панова. Напълно възможно е, обаче, да чуем от нея самата в звуковия файл какво влага, за да достигне до виртуозно превъплъщение във всяка от героините си на оперната сцена.