Колебаещите се ще определят победителя в изборите

''Гледна точка'' в ''Посоките на делника'', 29 май 2019 година

Какви са нагласите дни преди изборите на 26 май в България? Четири партии се очертават със сигурно представителство в Европарламента, показват данните от последното проучване на "Барометър България", направено между 10 и 15 май сред  843 души чрез телефонно интервю и със собствено финансиране на социологическата агенция. 

"Четирите сигурни партии с представители в Европарламента са ГЕРБ, БСП, ДПС и ВМРО. Избирателната активност ще бъде около 35%. Същият е и процентът на колебаещия се електорат, който ще реши в последния момент дали ще гласува. Именно от този електорат може да се получат изненади. До последния момент няма да се знае кой- ГЕРБ или БСП, ще бъде първи. Разликата между двете партии е много малка", обясни социологът Николай Николов, управител на "Барометър България".

"Галъп интернешънъл" направи специално изследване за отношението на българите към Евровота. Изследването е възложено и финансирано от БНТ и Европарламента. В проучването са изведени и петте основни проблема пред българина в навечерието на изборите:

"На първо място поставят ниските доходи, след това корупционните практики, следват безработицата, бежанците и тероризмът. Другото нещо, което показва изследването, е нагласата на българите към възможната промяна, която би последвала след европейските избори. Повече от половината интервюирани отчитат, че върху тях самите няма да се отрази по никакъв начин. Подобен е и процентът за очакваните промени върху България. За Европа българите традиционно са еврооптимисти- 34% от българските граждани смятат, че евроизборите биха довели Европейския съюз към по-добро, 29% смятат, че промяна няма да има, а тези, които смятат, че биха довели ЕС до по-лошо, са едва 9%", каза Светлин Тачев, политолог в агенция "Галъп интернешънъл".

Европейският център за наблюдение на изборите следи кампанията едновременно във всички държави на ЕС. Националните изследователски звена са съставени от десетки учени и университетски изследователи. Този изследователски проект е иницииран от Университета Roma Tre в Рим, Италия и е финансиран от Европейския парламент. 

"Основната ни цел са събирането, мониторинга и анализа на рекламните материали, които са изготвени от политическите партии в държавите-членове на ЕС. Вече имаме втори междинен доклад, според който кампанията е най-активна до момента в южна Европа, на второ място по активност е източна Европа, следвана от северна Европа и на последното място е западната част на Европа. По отношение на видовете рекламни материали, които се анализират, най-активни със своите послания са тези, които са пуснати в социалната мрежа Фейсбук, което е интересно и е новост. В южна и източна Европа в посланията преобладава националната тема пред европейската, а в западна Европа е обратното. Като цяло посланията във всичките 28 държави са позитивни към Европейския съюз", обяви д-р Нели Велинова, от екипа на Европейския център за наблюдение на изборите.

Какво казаха видинчани за предстоящите избори и още по темата- в прикачения звуков файл.

Още от БНР уеб