Тръгват ли автономните автомобили по улиците на Варна?

| обновено на 30.05.19 в 12:18
Биляна Раева за автономните автомобили

Варна може да стане един от първите европейски градове, в които да се движат коли без шофьори.

Поне това предвижда проект на общината, в който в партньорство с местните власти в Торино и Хамбург, както и с помощта на технически университети от България и Западна Европа, се търси финансиране по линия на осмата рамкова програма на Европейския съюз за иновации и научни изследвания „Хоризонт 2020“.

Срокът, в който резултатите ще бъдат ясни, е последните дни на септември, пояснява Биляна Раева, която стои зад проекта от страна на Варна.

И макар изразът "автономни автомобили" да звучи като научна фантастика, американският щат Калифорния вече официално разреши тестовете на безпилотните коли. Само преди дни пощенската служба на Съединените щати също обяви, че започва в рамките на две седмици тестване с автономни камиони за превоз на пратки. Тестовете ще бъдат в три от югозападните щати - Аризона, Ню Мексико и Тексас. Успех на тестовете предполага поне частично решение на проблемите с дефицита на шофьори в световен мащаб.

Подобни автомобили обаче се тестват в още няколко части на света. По идеята активно се работи в Дортмунд в Германия и в Италия. За страните от Централна и Източна Европа, прощъпулникът може да се окаже именно Варна.

Основанието се оказва лошата пътна инфраструктура. На практика, дефектите по улиците на Варна, дупките и неравностите, липсата на маркировка, а понякога и на пътни знаци, се превръщат в ефект.

Има сериозен интерес от страна на един от технологичните гиганти да тестват колите си край морето. Освен това все повече автомобилни компании се насочват към производството на самоуправляващи се превозни средства, казва Раева.

За да се движат безопасно, автономните коли се нуждаят от пълна и точна карта на пътната инфраструктура. Картата се попълва в реално време.
Много лесно е един безпилотен автомобил да бъде научен да се движи по магистралите и пътищата на Германия, но ако това стане по нашите пътища, той би могъл да върви навсякъде. Именно този аргумент стои и в проекта на варненската община. В случай на успех, във Варна ще бъде разработена технологична и дигитална среда, която да позволи в реално време да се събират данните от картографирането на варненската улична мрежа.
Биляна Раева разказва повече какво представлява идеята.
Още за европейските политики в областта на автономните автомобили може да откриете тук.
Още от Startup!