Честит рожден ден на Стефка Минева

събота, 1 юни, от 20 часа

Интервю със Стефка Минева

Какъв ли живот може да си представи едно дете, чийто родители са оперни певци? Такъв въпрос никога не си задава Стефка Минева. Въпреки забраната на баща си, тя тайно учи пеене с Пенка Гекова и след като той научава, тя заявява: „Аз ще стана оперна певица“. След това двамата често пеят на сцената, а бащата е много притеснен заради детето си. „Аз пък с младежката си самоувереност се обръщах към него и му казвах: Спокойно, всичко е добре“.

Майка ѝ Йовка Бунарджиева и баща ѝ Миньо Минев са сред основателите на Старозагорската опера. Като съвсем малка участва в „Лакме“ на Делиб. Иначе учи в обикновена гимназия. В Консерватория завършва класа на Сима Иванова. Като студентка пее Берта от „Севилският бръснар“ на Росини, а вместо майсторски клас е приета в операта в родния си град. „Димитър Димитров ме прослуша и каза, че най-голямото училище е сцената“. Отново Берта е първата ѝ роля. Следват Олга, трета дама от „Вълшебната флейта“, Сузуки от „Мадам Бътерфлай“ и най-после Амнерис от „Аида“ – роля, която ще бъде сред най-ярките в кариерата ѝ. Следва постановка на „Кармен“ направена за нея. Ролите идват една след друга – Леонора от „Фаворитката“ на Доницети, Азучена от „Трубадур“ и Фенена от „Набуко“ на Верди, Любаша от „Царска годеница“ на Римски-Корсаков, Мария от „Ивайло“ на Големинов, Циганката от „Янините девет братя“ на Пипков.

В Стара Загора остава шест сезона и след като замества като Азучена разболяла се певица в Софийската опера е поканена в Националната опера. Тук дълги години Стефка Минева е водещ мецосопран, като добавя към репертоара си Еболи от „Дон Карлос“, Мадалена от „Риголето“ на Верди, Изабела от „Италианката в Алжир“ на Росини, Марфа от „Хованщина“, Марина от „Борис Годунов“, Елена Безухова от „Война и мир“ на Прокофиев, Теодора-Сара от „Мария Десислава“ на Парашкев Хаджиев и така по нейни сметки до 120 различни роли. За жалост тефтерчето, в което майка ѝ записвала спектаклите и партньорите, изчезнало
След пенсионирането си Стефка Минева се завърна в родния си град, чийто „Почетен гражданин“ е от 1999 г. В момента е вокален консултант в Старозагорската опера.

В звуковия файл може да чуете емоционалния разказ на певицата за вълнуващите срещи по време на световната си кариера.

В оперната вечер ще звучат фрагменти с участието на Стефка Минева записани в Стара Загора.

• Финал на операта „Фаворитката“ от Гаетано Доницети с участието на Борислав Дойчев – Дон Алфонсо, Стефка Минева – Леонора, Димитър Овчаров – Фернандо, Никола Кутин – Балтасар, Миньо Минев – дон Гаспаро, диригент Димитър Димитров, запис от 16.09.1978 г.

• Второ действие на „Кармен“ от Жорж Бизе с участието на Борислав Дойчев – Ескамилио, Марин Маринов – дон Хозе, Асен Попов – Данкайро, Васил Недев – Ремендадо, Николай Ножаров – Цунига, Дамян Низамов – Моралес, Стефка Минева – Кармен, Серафима Динева – Микаела, Катя Боруджиева – Мерцедес, диригент Веселин Ненов, запис от 3.12.1973 г.

• Трета картина на операта „Трубадур“ от Джузепе Верди: Стефка Минева – Азучена, Иван Велчев – Манрико, Иван Василев – Рюиц, диригент Веселин Ненов, запис от 22.11.1982 г.

• Сцени от „Царска годеница“ от Николай Римски-Корсаков с Борислав Дойчев – Грязной, Стефка Минева – Любаша, Миньо Минев – Бомелий, диригент Лев Осовский, запис от 19.11.1980 г.

• Четвърта картина на „Ивайло“ от Марин Големинов: Стефка Минева – Мария, Миньо Минев – Андроник, Мария Клинчева – Кремена, диригент Димитър Димитров, запис от 26.05.1978 г.

• „Янините девет братя“ от Любомир Пипков с Донка Койчева – Яна, Стефка Минева – Циганката, Никола Кутин – Георги Грозника, диригент Димитър Димитров, запис от 24.11.1978 г.

събота, 1 юни, от 20 часа
Още от На опера в събота