Симпозиум на тема "Виртуозността от барока до XXI век" събра във Варна видни европейски изследователи

Проф. Кристина Япова и проф. Ангелина Петрова за нивото на симпозиума във Варна



В рамките на Международния музикален фестивал "Варненско лято" 2019 се проведе първи по рода си симпозиум на тема „Виртуозността от барока до XXI век“. Отличната организация и впечатляващото международно присъствие на учени и изследователи от много страни на Европа направиха събитието значимо не само за българския, но и за общия европейски културен контекст. 

В първия ден, 27 юни, на фокус беше бароковата епоха, а проф. Райнер Бишоф и проф. Хартмут Кронес  - гости от Виена, говориха в докладите си най-вече за водещата фигура на Йохан Себастиан Бах и неговото влияние върху музиката от следващите епохи, включително за Бах като виртуоз на органа и съвършен интерпретатор, описан в исторически справки и писма на негови съвременници. В по-научен тон беше презентацията на Иван Янакиев от БАН - неговият доклад беше посветен на теорията на афектите (като диригент той създаде камерния оркестър "432" именно за да представят пиеси в специфичния бароков строй на инструментите - 432 херца). А съвсем различен цвят в първата дискусия внесе присъствието на Саймън Мънди - шотландски журналист, поет и писател, представител на Европейската асоциация на фестивалите, която посочи наскоро фестивала "Варненско лято" като един от 24-те лауреати измежду 715 фестивали в Европа за 2019/2020. Той беше впечатлен от уникалната комбинация от море, планина в близост и древна история. И тази огромна фестивална традиция, която изпреварва повечето фестивали в Европа.

 Нетрадиционен подход беше съчетаването на научните доклади и дискусии с музикални изпълнения. В първия ден прозвучаха произведения от Бах, но и творба на Райнер Бишоф, който освен изследовател, енциклопедист и философ, е и композитор - италианката Луиза Село изпълни негова пиеса за соло флейта, в която арията „Erbarme dich, mein Gott“ от Матеус пасион на Бах е разработена с додекафонични техники. 

Същата вечер, отново в контекста на симпозиума, гост на Варненско лято беше руманският цигулар Александру Томеску, който беше избрал да изпълни в една вечер трите солови партити на Йохан Себастиан Бах. "Бах е като Библията за цигуларите", цитира думите на композитора Джордже Енеску пред микрофона на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" именитият изпълнител.

Вторият ден от международния симпозиум, посветен на виртуозността, съвсем логично беше посветен на Николо Паганини. Гостите от Италия Данило Префумо и Мариатереза Делабора говориха увлекателно за своята изследователска дейност в посока на „изчистване на имиджа“, така да се каже, на Паганини, възприеман от повечето хора като един шоумен без дълбочина, търсещ виртуозността на всяка цена. В дискусията се включи и Марио Хосен - артистичният директор на "Варненско лято" от това издание, който работи по редактиране на нови издания на творбите за цигулка на Паганини, за да бъде изчистена максимално чуждата намеса, която невинаги е в полза на творбите му. Изследователите смятат, че логиката на „дяволския цигулар“ като композитор отдавна е била загърбена и в повечето ноти, от които се свири, има куп грешки, които преиначават оригинала. И във втория ден на симпозиума, освен разговори по темите, имаше музикални изпълнения - достойно представен беше класът по цигулка на Марио Хосен в НБУ, а цигулари на различни възрасти изпълниха 12 от 24-те каприза на Паганини.

Същата вечер фестивалът предложи на варненската публика вдъхновяваща "Гала на виртуозите" и аплаузите бяха нестихващи - Художествената галерия беше изпълнена до крайност с хора, щастливи да видят и чуят новото поколение български таланти. Един от тях беше Кай Орлинов - все по-често попадащ в нашето полезрение като носител на много награди от конкурси и с важни фестивални и концертни участия. Той изпълни Брилятна полонеза от Виенявски в акомпанимент на Нона Кринчева - запис можете да чуете в един от звуковите файлове.

Третият ден на международния симпозиум, посветен на виртуозността от барока до наши дни, достигна за финал и до съвремието. Гости бяха двама испански изследователи и философи: Лусиано Гонзалес Сармиенто, който говори за емоцията в съвременната музика, и д-р Томас Марко - уважаван испански композитор, който добави нова посока - за композирането като сътворяване и предаване. В третия ден на форума се включиха отново и български учени - проф. Кристина Япова по темата за бароковия музикален афект и неговите исторически трансформации, и проф. Ангелина Петрова с нейните изследвания на тема "Виртуозното пиано при Булез, Щокхаузен и Лазар Николов". Музикалната програма тук беше особено интересна, защото предложи световни премиери - три пиеси от испански композитори изпълни младият пианист Луис Гонзалес Лядо, а Анжела Тодорова изсвири нова творба от Георги Арнаудов.

Проф. Кристина Япова сподели след края на симпозиума във Варна: 
"Аз лично съм много приятно изненадана от това, че този симпозиум успя да съчетие високото си научно равнище с разчупената, артистична художествена програма. И изобщо през цялото време имаше един артистичен дух, който беше интересен не само за участниците, но и за всички присъстващи". 

Проф. Ангелина Петрова добави:
"Действително, артистичната форма е много хубава и живото присъствие дава съвсем друг тонус на самата дискусия. Смятам, че е много успешно наистина."

Вечерта на 29 юни беше посветена отново до голяма степен на премиерите - световни и български. На фестивала "Варненско лято" бяха поканени изпълнители, станали вдъхновение за създаването на музика - сред тях: Луиза Село - флейта, Татяна Колева - маримба, пианистите от Франция Мишел и Никола Бурдонкъл, проф. Милена Моллова и нейната дъщеря Милена Радинска. Дуото Лиляна Кехайова и Кристина Милер, заедно с цигуларката Зорница Иларионова и Татяна Колева представиха премиерно за финал творба на госта от Испания Томас Марко. Фрагмент можете да чуете в звуковия файл.

Още от Алегро Виваче