Български военни почерпиха американски опит в набирането на военнослужещи

Репортаж на Добромир Видев

Главни сержанти от Националната гвардия на Тенеси бяха за близо седмица на посещение в България. Те са обсъдили със свои колеги от България идеи за повишаването на подготовката и лидерските качества. Една от засегнатите теми е била и тази за набиране и задържане на военнослужещи.

Главният сержант на Сухопътния компонент на Националната гвардия на Тенеси Майкъл Джентри обясни за БНР, че мотивацията се крие във възможността да им бъде дадена професия. Която те да упражняват и след като излязат от служба.

„Когато отидем при хората, просто им „продаваме“ национализма. Така както и България прави „Служи на родината си“. Плащаме бонуси, имаме образователни инициативи, към които могат да се присъединят. Плащаме, за да отидат в колеж. Ако сега трябва да се присъединиш към националната гвардия в Тенеси, предлагаме 20 000 долара бонус. Това означава, че след като приключиш половината от тренировъчната си програма, получаваш другата половина след третата година. Предлагаме и 20 000 долара след като се съгласиш да продължиш службата. За всеки който има по-малко от 13 години служба. Това прави около 40 000 долара. Това като допълнение, че плащаме за обучението ти. Имаме бакалаври, които се стремят да придобият и магистърска степен. И така ти ще може да учиш, примерно, 6 години в Колеж, докато си и в националната гвардия на Тенеси. Предлагаме и евтини здравни осигуровки. И те обхващат кандидатите и техните семейства. Разполагаме и с мрежа за членовете на националната гвардия. То е като едно голямо семейство. Интересното е, че след 13 години служба, надали ще получиш бонус. Ще плащаме все още за колежа. Но това би означавало два бонуса плюс плащането на образованието. След 20 годишна кариера вече си с висок чин. Плащаме за това да тренираш“.

Ето какво би направил рекрутърът, ако иска да ви привлече в националната гвардия на Тенеси:

„Първо ще ви обясня, че е добре да служиш на страната си. За кратко и в операции на НАТО. И в двата случая си полезен. Ако има земетресение, буря, може да помогнеш на съгражданите си. После на ниво родина- ще отидеш на война, да се биеш за родината. Ще ме попитате: „Каква ми е ползата?“. Ако сте нов набор, ще дам 20 000 долара. Ще осигуря и възможността да получите работно умение. Например, ако искаш да си в  IT- сектора, може, като се уволниш от службата, да си намериш високоплатена работа. Затова ще те тренирам като компютърен специалист. Ще предложа евтина здравна застраховка за теб и семейството ти. Може дори да поискаш да завършиш колеж, ще платя и за това“.

Главният сержант на Сухопътния компонент на Националната гвардия на Тенеси Майкъл Джентри казва, че за финансирането не е нужно да имаш много и допълва:

„Таргет групата са млади хора. 18-19 годишни. До 25. Това е групата, която може да използваш в следващите 20 години….Ако наемаш вече обучен военен, който има опит, те също трябва да изкарат поне 20 години в армията и това е свързано след това с освобождаването от армията. Но, ако наемеш вече обучени военни, тома означава, че вече инвестираш в тяхното обучение по- малко пари. Трябва да ги тренираш, но те вече са получили нужната тренировка. За националната гвардия на Тенеси имаме висока успеваемост при привличането на хора.

Майкъл Джентри обясни и как, според него, би трябвало да се рекламира военната професия в България:

„В различните райони е различно. Но погледът ми е субективен. В някои райони може да се прави реклама чрез осигуряването, високо заплащане, при други - с уменията за работа. Един район в периферията не е като в центъра на столицата ви София, където работата е добра, а заплатите са високи. Но пък може да се спомене, че няма по – голяма чест от това да служиш на България.“

Когато през февруари стартира кампанията „Бъди войник“ в Българската армия не достигаха близо 3000 кадрови военни и 2000 резервисти. Военните залагат на вдигането на заплатите през 2018 и 2019 г. с по 10 процента и ускоряване на процедурите за набиране на хора, за да активират интереса. Кампанията „Бъди войник“, която вече е минала през 20 града, също е в помощ на военните, припомня и старшина Калин Крумов, главен сержант на Българската армия, който е участвал в дискусиите за набиране на военнослужещи, заедно с американските си колеги

„Това което сме си говорили и преди, е по-широко отразяване, повече реклама, медии, Фейсбук и т.н. Разбира се, на първо място трябва да е гордостта да служим на нашата родина. В Министерството на отбраната също се предприемат доста мерки в това отношение, свързани с повишаване на социалния статус на военнослужещите. Нашите сержанти и войници имат възможност да завършат и висше образование. Отделно, като част от социалния пакет, има възможност и за почивки – летни, зимни и извън страната. Смятам че се получава. Определено интерес предизвиква и техниката, когато нашите въоръжени сили осигуряват по време на статичните изложения. Факт е, че има градове, в които, откакто са съкратени казармите и военните формирования, хората не са виждали военни. Това определено предизвиква голям интерес в малките градове.

Преди провеждането на всеки е такова етап от кампанията се прави анализ, свързан и с демографския фактор, и със стандарта, и се предприема комплекс от мерки, които да бъдат приложени в самия град.“.

Още от Хоризонт за вас