Димитър Маргаритов, КЗП: Потребителите трябва да са активни, ако трябва - да ангажират институциите

Чуйте целия разговор с Димитър Маргаритов (и анкетата) по темата

Комисията за защита на потребителите (КЗП) разпространи поредица от статии със съвети как да постъпваме при различни ситуации, които могат да възникнат по време на ваканцията ни - „Най-важното за потребителите през лятото”.

Поканихме за повече разяснения и коментар председателя на КЗП Димитър Маргаритов.

Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика, но най-важното е при такъв случай да се реагира, и то по бърз и адекватен начин, отбеляза Маргаритов. "Преди време хората смятаха, че е безсмислено да подават сигнали, че няма да има последици за нелоялния търговец, но истината е друга. Именно след реакция имаме по-голяма вероятност да възстановим накърнените си потребителски права. И второ, мерките и евентуалните санкции ще подействат респектиращо по отношение на търговеца нарушител.

Най-важна е активната позиция, а при необходимост – търсене на съдействие от институциите."

Начините за връзка с КЗП например са лесни и бързи – било чрез сайта ѝ, било чрез денонощния им телефон (0700 111 22).

В анкета на Радио София гражданите споделят, че подобна разяснителна инициатива като тази на КЗП ще доведе до това, те да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не са имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.

Инициативата е своеобразно обобщение на казуси и практики от досегашни сигнали и кампании, от изминали туристически сезони, уточни шефът на КЗП.

Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.

По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.

Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект  на плажни атрибути – чадър и шезлонг. „Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.

Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.

„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Сайтът има и версия на английски език.

Всеки потребителски спор, след който се намесва КЗП, трябва да възникне като претенция на потребителя към търговеца.  Надяваме се посоката ни за повече информираност да е правилна и все по-малко да са случаите, в които хората нямат изход, посочи още Маргаритов.


Още от Ритъмът на столицата