Методът Монтесори се прилага в четири детски градини във Враца

19 учители от Враца получиха Свидетелства за професионална квалификация за обучение за групова работа с деца от 3 до 6 г. по метода Монтесори. Професионалните сертификати бяха връчени от кмета Калин Каменов и ректора на Нов български университет - проф. д-р Пламен Бочков. Във Враца въвеждането на иновативния метод за предучилищно възпитание стартира през 2018 г. Пионери в прилагането на обучението са учителите в детските градини "Слънце", "Щастливо детство", "Славейче" и "Европейчета".


Италианският лекар и световно признат педагог д-р Мария Монтесори развива система от научни наблюдения, която се основава на възрастта на децата. Нейните подходи могат да бъдат прилагани, както в детската градина, в училище, така и у дома. Основното за метода Монтесори е, че се сформират групи с деца на различна възраст с цел по-малките да се учат от по-големите. Ролята на възрастния е да съблюдава процеса и да го води, но да не се намесва активно в него. Този тип комуникация е изключително полезна за всички страни. Децата се научават да общуват с хора на всякаква възраст, което в бъдеще им носи само позитиви. Главната цел на метода Монтесори е свързана с общуването - между деца и възрастни, между деца и деца.


Най-важното за метода Монтесори е, че всяко дете е индивидуално и към него трябва да се подхожда индивидуално.


По метода Монтесори се работи във врачанската ДГ  "Слънце"- каза директорът Дора Младенова

"От ДГ “Слънце“ завършиха курса две учителки Надя Илиева и Антонина Иванова, и вече успешно се прилага този метод в нашата градина. Защо сме избрали този метод- защото търсим нови алтернативи методи на обучение. Важното като принцип в метода е свободни деца. Учителят Монтесори не показва правилния път на детето, а само го насочва. Не му дава готови отговори. За краткото време с прилагането на този метод, се наблюдава голям интерес от страна на родителите."

Методът Монтесори дава резултати и помага на децата да стават по-добри ученици и личности. Често, акцентът в обучението е насочен върху самообучението. Тоест, децата се учат как да ползват материали. Учителите им показват и оттам нататък децата сами работят по тях, изследвайки основно с допир, тъй като е доказано, че развитието на мозъка е свързано с двигателните умения при децата.

Мария Монтесори извежда 19 принципа, които са водещи за успеха на метода Монтесори. Някои от тях са:

-  Детето се учи да цени себе си и другите, ако често е хвалено;

- Агресивните деца често са расли в такава среда;

-  Ако често порицавате вашето дете, то ще изпитва чувство за вина;

- Бъдете честни с детето си - то ще се превърне в добър и честен човек.

Две групи ще работят по метода Монтесори  във врачанската ДГ  "Слънце" - каза Дора Младенова, 

"Монтесори съветва, че във всяка градина трябва да има една биоградинка. Засадихме първите насаждения – леха с билки, подправки, боб, домати, магданоз и децата грижливо засаждаха, поливаха, прекопаваха. Детето има свобода на действията и учи нещата от живота практически. Продължаваме обучението, имаме още две учителки, които се обучават и ще имаме две групи.  Всичко това е в името на децата, на родителите, да имат избор дали традиционния метод или метода Монтесори."


И още принципи, върху които се базира методът Монтесори:

-  Детето ви ще изгради доверие към вас, ако често прекарвате приятно време заедно;

-  За да открива любовта, нужно е детето да е заобиколено от приятелство и добронамереност;

- Ако се концентрирате върху развиването на положителни качества у детето, то няма да остане място за негативни.


Тези правила важат за родителите. Дали младите родители знаят как да възпитават децата си и справят ли се с тяхното възпитание, разходих се в парка и анкетирах видински майки:


"Детето ми е на една годинка, оставям я да прави каквото си пожелае, като порасне ще има някакъв контрол…мен добре са ме възпитали, ..няма определени правила на възпитание, уча го на някои навици…свобода, колкото е нужно, а не пълна свобода, то може да прави така за него вредни неща, родителите са най-важни, защото децата са като попивателни..все по- трудно става, опитвам се да го възпитавам най-вече с добро."

Интересен факт е, че ЮНЕСКО  признава за основоположници на съвременните образователни практики Мария Монтесори и съветския възпитател и автор, педагог в Украйна и писател в Русия Макаренко. По-възрастното поколение си спомня, че  името на Антон Макаренко го свързваме с крайни методи на възпитание. Ето някои основни правила за семейното възпитание, които Макаренко посочва:

-  Вашето собствено поведение като родители е най-важната част от образованието на вашето дете; 

-  Винаги бъдете искрени с децата си, независимо, че в живота често онова, което се случва в конкретния момент може да е разстройващо за вас и за цялото ви семейство;

-  Всеки родител трябва да е наясно с това какво точно иска да постигне във възпитанието на своето дете;

-  Ефективното възпитание не се основава на голямото количество време, което ще му отделите, а на качественото използване на всеки кратък момент, в който сте с децата си.


Още от Цветовете на деня