Какви ще са последиците за превозвачите при приемане на пакет „Мобилност 1“

53% от всички задължителни курсове на Българските международни превозвачи на тежкотоварни превози ще бъдат празни - без товари и приходи за компанията, а 14 000 служители ще си загубят работата до 2023 година, ако пакет „Мобилност 1“ бъде приет, без да бъде уважена позицията на България.

Данните са от социологическо проучване на KPMG, което бе представено в Министерството на транспорта.

Компаниите ще имат увеличение на оперативните разходи за почивка на шофьорите извън кабината и ползване на паркинги в добавка с разходи за повече гориво, както и допълнителни административни разходи за администриране на командироването на служителите и новите изисквания на пакет „Мобилност-1“, посочи Цветан Алексиев от фирмата, направила проучването.

Това би променило оперативния модел на компанията, като малките фирми ще се наложи да преустановят дейност, а големите да се прелокират в страните от Европейския съюз. Отделно от това се очаква увеличение на въглеродните емисии в Европа с 88 милиона тона, като 1% от тях ще бъде приносът на българските камиони, посочи още Цветан Алексиев.

12 700 компании в България предоставят сухопътен международен транспорт. 75% от тях са малки фирми и оперират с до 5 камиона. Заетите в тези фирми са 42 500 души със средно възнаграждение 1750 евро. 25 800 български камиони са оперирали в Европа през 2018-та година.

Средната възраст общо на тежкотоварния автопарк е 6 години. В периода 2016-2018 година в бранша са направени инвестиции от 1,5 милиарда евро.

Приносът на международния тежкотоварен транспорт в Брутния вътрешен продукт на страната е 2,8 милиарда евро и представлява 6 на сто.

Още от БНР уеб