Милена Павлова: Училищните библиотеки могат да бъдат COOL

Проектът “Spirit трансформации – COOL библиотеки“ цели да превърне училищните библиотеки в място, в което децата искат да отидат.

Лесно ли е да убедим децата да четат

“Със сигурност не е лесен процес и може би процес е точната дума в случая, тъй като изисква дългосрочни усилия. Кампанията "Трансформации. COOL Библиотеки" вероятно е началото и искрата на този процес. Да започнем отнякъде, така че децата отново да се върнат в библиотеките“, каза пред БНР Милена Павлова, инициатор на проекта.

Откъде идва желанието училищните библиотеки да се превърнат в COOL библиотеки

“Със сигурност желанието е лично, но то е и много общо, много колективно, при всички положения. Напоследък има един такъв много активен социален разговор, който акцентира върху сериозен проблем. И този проблем обикновено е силната връзка между днешните деца и съвременните технологии. В същото време една по-отслабена, по-слаба връзка с книгите. Възрастните акцентираме върху проблема и много го обговаряме, но много рядко се чуват предложения за това как това нещо би могло да се разреши“.

Какво е решението

“Като възрастни можем да дадем личен пример за това, че книгата е вариант пред технологията. Другият начин да мотивираме децата да влязат в библиотеките и да ги направим читатели е да се погрижим за това средата в една библиотека да бъде различна от тази, която е в момента. Библиотеките са останали в миналия век. Те често са затворени, не предоставят модерна, интересна среда, не са цветни, не са интересни за съвременното дете“.

Как изглежда една COOL библиотека

“СООL библиотеки" реализира трансформации в три училищни библиотеки в страната – в София, в Пловдив и в Русе. Всяко едно от местата в момента изглежда различно. Има свой дух, своя визия и свой облик. Общото между всичките три места е, че са много цветни, много зареждащи и много различни от статуквото, което сме свикнали да приемаме за това място - библиотеката“.

Как реагират децата

“Децата реагират много позитивно. В първия момент в повечето случаи децата са и леко стъписани, тъй като не са свикнали да влизат в такъв тип пространства в училище. И първата им реакция е объркване. Следващата реакция, когато се отпуснат, е любопитство. Истината е, че в момента библиотеките са пълни. Сама по себе си трансформацията може би не е напълно достатъчна, за да събуди любопитството на децата. Това, което ние правим в рамките на тази кампания, е да покажем как можем да развием това пространство и да го превърнем от класическото място за четене, от тихото място, в което човек избира книжка и след това си тръгва с нея, в място, което е социален център“.

Интервюто с Милена Павлова можете да чуете от звуковия файл.


Още от Преди всички