Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изпълнителната власт е отговорна за пътната безопасност, тя привежда в действие закона

Проблясъци, но не и дългосрочна визия за пътната безопасност

Къде е министерството на образованието?! Без образование няма как да се справим с тази пътна безопасност!

За мен този закон механично е разделен на три части и като махнем закона за сервизите, което е изцяло нова концепция, липсваща до момента, има десетина нови предложения. А това всъщност с нищо не помага. Очаквах дългосрочна визия, която да се справи с пътната безопасност. 

Това заяви пред Радио Пловдив експертът по пътна безопасност и бивш депутат Настимир Ананиев по повод днешното обсъждане на три проекта, които да заменят настоящия Закон за движение по пътищата.

Той специално отбеляза липсата на министерството на образованието при изготвянето на законодателните предложения. Те са само на МВР, МРРБ и транспортното министерство. 

Без образование няма как да се справим с пътната безопасност, категоричен е бившият депутат. 

Според него не бива да се очаква един закон да реши проблема с пътната безопасност. По думите му, действащият в момента закон е работещ, но ако изпълнителната власт не си влезе във функциите, няма как да го приведе в действие.

Има проблясъци в самия закон, вижда се и чуваемост, коментира Настимир Ананиев. И даде за пример приемането на предложенията от Института за пътна безопасност за т. нар. системни нарушители. Сега се изваждат седем по - тежки нарушения, които ако бъдат направени три пъти за 24 месеца, книжката се отнема за две години и след това трябва да се мине през специален курс и изпит в МВР. 

Според Ананиев тази насока е добра, но концепцията трябва още да се изчисти. Той посочи, че хората с много нарушения - по пет - шест на месец, не влизат в споменатите седем тежки нарушения. А те, по думите му, също са системни нарушители. 

Като проблясък в закона бившият депутат определи и идеята за дигитална сервизна книжкаСпоред него е важно да се знае кой е пипал колата, какви части са слагани и кой носи отговорност за този ремонт. Ананиев е притеснен обаче, че законът ограничава собственика сам да ремонтира автомобила си и за най - елементарно нещо трябва да търси услугите на автосервиз. 

Създава се и бариера за влизане в тази сфера - хората, които искат да отворят автосервиз, няма да могат да го направят. Разбира се, сервизите трябва да бъдат легални, затова е нужна регулация в тази сфера. Трябва обаче да се види наредбата за прилагането на закона.

Трябва да се огледа, така че някое предложение да не се окаже бомба или капан, категоричен е Настимир Ананиев.

Снимка

Той каза още, че е притеснен от думите "Толкова можем, толкова правим!" на вътрешния министър Валентин Радев по време на дискусията за промените в Закона за движение по пътищата. 

Ананиев подчерта, че за да се стигне до такова обсъждане, би трябвало предварително работната група да извика десетте най - активни неправителствени организации, който разполагат с най - много експертиза и да се направи предварителна консултация преди да се излезе пред медиите, пред обществото.

Що се отнася до предвидените в закона нови санкции, експертът обясни, че те просто се вдигат.

Досега никой не е излязъл с информация каква е събираемостта на глобите, посочи още Ананиев и цитира днешно изявление на Цветан Цветанов от ГЕРБ, че има събрани 60 милиона лева повече.

Парите от глобите трябва да се използват единствено и само за пътна безопасност. Агенция "Пътна инфраструктура" получава милиарди от винетки, категоричен е експертът.

Той отбеляза като много голям проблем и корупцията на пътя. Индиректен проблем е и купуването на книжки. За всичко това трябва да има много сериозни санкции.

Ананиев изрази недоволство и от това, че предложенията за промени в Закона за движение по пътищата са били публикувани в петък следобед, а днес се провежда общественото обсъждане.

За два дена не можеш да изчетеш закона, камо ли да излезеш със становище, да видиш кои са новите предложения, заяви експертът. 

Настимир Ананиев беше председател на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в 43-то Народно събрание. Учредител е на Института за пътна безопасност.

Целият разговор на Елена Крушкова с него е в звуковия файл.

Снимка













Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Изборите ще бъдат решени от твърдите ядра

"Поисканата оставка на председателя на НС Росен Желязков е в резултат на негодувание от неговата работа - през последните седмици дневния ред за работата на Парламента беше доста "гъвкав", в последния момент се вкарваха точки, свикваха се заседания, включително и за същия ден. Това ядоса  всички останали политически сили, защото въпреки че..

публикувано на 25.04.24 в 10:29

200 специалисти идват в Пловдив за Академия Офталмология

Над 200 офталмолози се събират в Пловдив за участие във второто издание на Академия Офталмология. Форматът на конференцията е единствен у нас и специално създаден за млади офталмолози – млади специалисти и специализанти.  Да открият форума са поканени министърът на здравеопазването д-р Галя Кондева, председателят на Комисията по..

обновено на 25.04.24 в 09:35

Търсят ваксини срещу коклюш при джипита и в аптеките

След тревожните новини за разпространението на коклюш в страната ни каква е ситуацията в Пловдив и има ли достатъчно ваксини срещу заболяването коментираха в програма "Ден след ден" председателят на Регионалната фармацевтична колегия Димитрия Стайкова и  общопрактикуващия лекар д-р Георги Цигаровски, председател на РК на БЛС. Според..

публикувано на 24.04.24 в 16:44

Петима кандидат-студенти ще се борят за 1 място в МУ-Пловдив

Кандидатстудентската кампания 2024 за Медицински университет-Пловдив е открита, текат първите изпити за чуждестранните кандидати. Готов е справочникът за всички български кандидат-студенти, за четирите факултета на университета и в Медицинския колеж. Днес се проведе Ден на отворените врати, в който участваха дванадесетокласници от Пловдив и Южна..

публикувано на 24.04.24 в 13:15
Евелина Славкова

"Тренд": ГЕРБ-СДС водят с близо 10% на ПП-ДБ

Близо 10% ще е разликата между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ за предстоящите избори в полза на партията на Бойко Борисов. Това сочи последното изследване на социологическа агенция "Тренд", което е по поръчка на в. "24 часа" и "Нова броудкастинг груп". В изследването, което е проведено в периода 12-19 април, са участвали 1002 души. Изводът от проучването е,..

публикувано на 24.04.24 в 10:00