26 юли
Музиката във времето на Леонардо
Според Леонардо да Винчи живописта е „наука”, „законна дъщеря на природата, понеже е породена от природата”.
Във Флоренция материалното положение на художниците по негово време било затруднено. Известно е, че нуждата кара Леонардо да боядисва в златно и ултрамарин часовниковата кула на Сан Донато.
Голямо място в творчеството на Леонардо да Винчи заемат хидротехническите проекти. Политическите и икономическите условия били такива, че тези замисли не са осъществени, докато бил жив. Такива проекти Леонардо обмисля във Флоренция, Милано, Рим, и дори на преклонна възраст, във Франция. Докато е в Милано, той разработва проблемите за напояването на „Ломелина” – безплодна местност около Милано…
Един от най-прочутите по времето на Леонардо композитори бил Гийом Дюфай. Той е служил при благородниците Малатеста в Италия, от 1428 до 1437 е бил част от папските капели в Рим и Флоренция.
19 юли
Микеланджело и култа към изкуството
Епохата на същинския Висок или зрял Ренесанс в Италия продължава само няколко десетилетия. Приема се за негово начало 1500 година, а за край 1520, когато Леонардо вече не е между живите, когато умира и Рафаело. А Микеланджело надживява и двамата. Той е роден на 6 март 1475 година в Капрезе, близо до Флоренция.
През 1496 година Микеланджело най-накрая пристига в Рим и остава там до 1501 година. Между 1497 и 1499 година извайва за Ватикана първата си значителна творба – скулптурата Пиета, която му донася известност и слава. Тя е смятана за идеалното единство между класическа форма и християнски дух. Според легендата когато в Рим видели творбата, никой не можал да повярва, че е изваяна от толкова млад скулптор.
12 юли
Процесите в изкуството по времето на Бах, Хендел и Телеман
Тримата велики композитори живеят по едно и също време, родени са между 1681 и 1685 г. Началото на 17 век е време на бурно развитие на архитектурата. Процесите в архитектурата започват още през 1600, същата година, в която Джордано Бруно е бил изгорен на кладата…
Във Виена, на върха на творческата си зрялост, е най-големият архитект на германските и хабсбургските земи Фишер фон Ерлах. От Торино навсякъде из Европа се разпространяват радикалните архитектурни идеи на Гуарино Гуарини, чийто ученик Орел Мейсоние дава началото на рококо-орнаментацията…
28 юни
Музикална радиоенциклопедия: Венеция и творците, живели там, през „разкошния” ХVІ век
През целия ХVІ век Рим и Венеция се славят с величието на своите катедрали. Редица от папите подпомагали творчеството. Център на изкуството в патрицианската република Венеция била базиликата „Сан Марко”.
В началото на века в Италия почти всички певци в хоровете били французи или нидерландци. Така в „Сан Марко” било „подслонено” цяло семейство фламандски певци и инструменталисти. Пиетро де Фосис заемал капелмайсторския пост до 1527 година, след това го замества Адриан Виларт. Андреа Габриели дълго време бил органист в прочутата „Сан Марко”, без да успее да се възкачи на капелмайсторския пост. Племенникът му Джовани Габриелиобаче успява.
ХVІ век е златният век на мадригала. В тази многозвучна епоха през 1553 година 12-годишният веронец Паоло Каляри пристига във Венеция. Наричат го по-късно Веронезе, по името на родния му град Верона. Младежът веднага бил пленен от изкуството на Тициан…
21 юни
Сред картини на Майстора и Иван Милев звучи музика от Равел, Владигеров, Дебюси и Ненов
През 1922 година Владимир Димитров - Майстора излага картини от станалия емблематичен по-късно цикъл „Жътва”. Три години по-късно Иван Милев рисува своята „Жътварка”.
В същата година Панчо Владигеров създава неповторимата рапсодия „Вардар”, Морис Равел оркестрира „Картини от една изложба” на Мусоргски, а Клод Дебюси написва „Следобедът на един фавн”.
14 юни
Какво свързва великите романтици композиторите Роберт Шуман, Фредерик Шопен, поета Алфред дьо Мюсе и българския легендарен живописец Захари Зограф?
Франциско Гоя започва своята знаменита серия от 85 гравюри „Бедствията на войната” през 1810 година...
Изобретателят на телеграфа Самюел Морз е и прочут живописец. Целият политически и културен елит в Америка поръчва портрети при него. Още на 14 става ученик на Уошингтън Олстън. Занимава се с изкуство и при следването си в Йеил. Посещава паралелно и лекциите по електричество.
Бъдещият изобретател се дипломира през 1810 година...
7 юни
Великите майстори Джото и Мазачо, представители на флорентинската школа преди и по време на Ренесанса
Джото ди Бондоне се счита за баща на европейската живопис, родоначалник на реализма. Джото изписва множество църкви и дворци в цяла Италия. Повечето фрески са загубени. Най-известните му творения са в църквата „Санта Кроче” във Флоренция. През 1334 година той е назначен за главен архитект на града. По това време се строи прочутата 84-метрова камбанария до катедралата „Санта Мария”. Днес тя носи неговото име…
Томазо ди Джовани ди Симоне Гвиди – това е истинското име на Мазачо, авторът на прочутата фреска „Изгонването от рая”. Мазачо умира много млад, само на 27 години. Самият Леонардо да Винчи пише за него – „Флорентинецът Томазо, по прякор Мазачо, показва със своите съвършени произведения, че онези, които са се вдъхновявали не от природата, учителката на учителите, са се трудили напразно…”
понеделник, от 16.30 часа