Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Анна Болейн” от Гаетано Доницети – спектакъл на Метрополитън опера, Ню Йорк

Анна Нетребко (Анна Болейн) и Елдар Абдразаков (Хенри VIII) в сцена от първо действие на операта „Анна Болейн”.
Снимка: Архив
В оперната вечер на програма „Христо Ботев” тази събота предлагаме спектакъл на най-престижния американски оперен театър – Метрополитън опера, състоял се на 4 февруари тази година. Всъщност, с новата постановка на „Анна Болейн” от Доницети, театърът откри новия сезон – 2011/12, а почти веднага след премиерата спектакълът бе предаден на живо в десетки кинозали по света, включително и в Москва и Санкт Петербург. Критиците веднага отбелязаха великолепната работа на режисьора Дейвид МакВикар; изисканата, мобилна и сурово-реалистична сценография на Робърт Джоунс и страхотните исторически костюми на Джени Тирамани – истинско пиршество за очите според очевидци. Оркестъра и хора на МЕТ ръководи опитният маестро Марко Армилиато, а солистичния състав предвожда една от най-бляскавите съвременни знаменитости – Анна Нетребко. Нейни партньори в постановката на МЕТ са Илдар Абдразаков в ролята на Хенри VIII, Екатерина Губанова – Джейн Сиймур, Стивън Костело – лорд Пърси, Кийт Милър – лорд Рошфор, Тамара Мъмфорд – Сметон и Едуардо Валдес – сър Харви. Критиката твърди, че всички те са изключителни артисти, а сцената е като че ли най-естествената им жизнена среда.
Безспорно, Анна Нетребко е главният обект на въжделенията на публиката. Дебютът й в „Анна Болейн” – един от върховете на стила белканто от XIX век, беше на сцената на Виенската Държавна опера в началото на април 2011, познат е и на българските слушатели от директното излъчване по програма „Христо Ботев” през май същата година. След като е направила достатъчно „репетиции” на виенските спектакли от предишния сезон, Нетребко се хвърли да покорява МЕТ при откриването на последния сезон. Тя, разбира се, вече е пяла в този театър, където я познават и обичат, но досега не беше откривала сезон. И постигна целта си – критици, специалисти и публика са единодушни: без съмнение, Анна Нетребко покори МЕТ в „Анна Болейн”. На първо място, тя е много хубава Анна Болейн – ефектно красива и невероятно изразителна. Разбира се, ревностните ценители на белкантото (онези, за които вечната Анна Болейн на всички времена е Мария Калас), ще намерят в изпълнението й доста вокални несъвършенства. Но специалисти, които са я гледали и слушали и във Виена, и в Ню Йорк, отбелязват определено израстване на Нетребко и в стилово, и в интерпретационно отношение, особено във финалната сцена на полудяването. За партията на Джейн Сиймур в МЕТ отначало е поканена латвийската супердива Елина Гаранча, която слушахме в спектакъла от Виена миналия месец май, но впоследствие тя внезапно е заменена от Екатерина Губанова. Сравненията на критиците определено не са в полза на последната, но за Губанова този внезапен ангажимент е истински късмет, щастлив фиш от лотарията, чиято печалба е заветното откриване на сезона в МЕТ. Вероятно и нашите слушатели ще забележат, че както и Нетребко, Губанова много обича да демонстрира гласа си, забравяйки на моменти, че стилът белканто преди всичко е красота и изисканост на звука, а след това – драматични страсти. Двете дами постоянно демонстрират твърде пренаситени емоции, най-вече с гласовете си. В интервю за Маргарет Джънтуейт – водещата на директните излъчвания от МЕТ, Нетребко дори споделя, че според нея в партията на Анна има фрази, които буквално трябвало „да се излаят”?! Вероятно за сценичните образи на героините този подход е добър, но е абсолютно несъвместим с вокалния стил на Доницети и знаменитият дует на Анна и Джейн от началото на второ действие е доста ярко доказателство за това. Освен всичко, ако гласът на Нетребко притежава плътност и топлина, то гласът на Губанова е доста студен и суров, лишен както от кадифения тембър на качествения мецосопран, така и от дълбочина в гръдния регистър. Тенорът Стивън Костело в ролята на лорд Пърси се представя доста прилично, въпреки че на моменти човек остава с усещането, че не просто форсира, а буквално пее на предела на възможностите си. По-малко убедителна е Тамара Мъмфорд в травести-партията на Сметон. Младата певица доста често е неточна в интонирането. Ако някой от този състав демонстрира истинско италианско белканто, то това е Илдар Абдразаков в ролята на Хенри VIII. Абдразаков е интелигентен, благороден и задълбочен изпълнител, чието име вече гърми из целия свят – и то именно в белкантов репертоар. В случая вокалната му изисканост е съчетана със завидно актьорско майсторство.

Съдържание на операта

събота, 28 юли, от 20.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени