Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дирижира Джеймс Ливайн

Джеймс Ливайн с Бостънския симфоничен оркестър по време на концерт.
Снимка: ЕПА / БГНЕС

Съботната оперна вечер посвещаваме на 70-годишнината на диригента Джеймс Ливайн – музикантът, утвърдил Метрополитън опера, Ню Йорк като най-големия и най-добрия оперен театър в света. Случайност или предопределеност? На 8 години слуша за първи път Метрополитън опера, която е на турне в Индиана с постановките на „Прилепът” и „Дон Карлос”. На 10 посещава за първи път театъра в неговия предишен дом и слуша „Фауст” на Гуно под диригентството на Пиер Монтьо. На 18 години за първи път застава на пулта с „Ловци на бисери”, а на 27 вече дирижира в новата Метрополитън опера „Тоска” на Пучини с участието на Грейс Бъмбри и Франко Корели.

Така започва една любов между диригент и театър – Джеймс Ливайн и Метрополитън, която продължава цели 40 години. Операта е моя ранна любов и бих казал, че 60 процента от моята същност е театър. Израстнах в ера, когато оркестрите бяха като съкровищница. Все още работя с оркестрите, така както когато бях млад. Като диригент трябва да можеш да свириш с максимална изразителност и да можеш да общуваш с всеки стил. И единственият начин да го направиш е, както казва Верди, да работиш творбата малко по малко всеки ден, докато се появи колективното оркестрово качество. Това е много деликатен процес, в който всеки участва при изработването на всеки елемент и момент. За целта намираш изпълнители с различни качества, които взаимно се допълват и уеднаквяват в процеса на работа.

А запитан дали може да застане със завързани очи и да разпознае пред кой оркестър се намира, Джеймс Ливайн отговаря: Оркестри, които познавам? Абсолютно. Не бих могъл да ги сбъркам, така както и вие не бихте могли да сбъркате певеца. Всеки притежава своя собствена характеристика. Но вие сте работили много за постигането й. Това не става от само себе си. Това е дълга, дълга работа.

На това основно верую подчинява живота си Джеймс Ливайн при дългогодишното си сътрудничество с музикантите на Метрополитън, Чикаго, Бостън и Мюнхен. Желан и чест гост е на фестивалите в Залцбург и Байройт – това са основните места и оркестри, на които Джеймс Ливайн посвещава своята диригентска и музиканска енергия.

Притежаващ невероятна работоспособност, Джеймс Ливайн нерядко се появява на пулта два пъти в една и съща вечер с коренно различна програма. През май 2011-а година той прекрати изявите си за цели две години поради сериозни здравословни проблеми. А месец преди да навърши 70 се завърна тримфално на пулта пред оркестъра на Метрополитън опера, зареден с оптимизъм и огромно желание за работа.

събота, 29 юни, от 20.00 часа

По публикацията работи: Цветелина Начева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени