Йордан Камджалов: ...сякаш работя в лаборатория със звуциDownload
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Днешният ни гост в Кой кой е... определя себе си като човек, който търси, който учи и който иска да споделя плодовете на своята работа. Името му е Йордан Камджалов.
Определят го като един от най-перспективните млади диригенти на XXI век. Роден е в Търговище, завършил дирижиране в НМА "Проф. Панчо Владигеров". Камджалов е първият българин, приет да следва дирижиране в музикалната академия "Ханс Айслер" в Берлин. Той е първият чужденец, спечелил с пълен консенсус конкурса за генерален музикален директор и главен диригент на Оперния театър, Филхармоничния оркестър и фестивала Heidelberg Schloss Festival на Хайделберг (Германия). Най-младият създател на фондация за даровити музиканти (учредява я на 29 години). Носител е на редица международни отличия, сред които първа награда на Четвъртия международен конкурс за диригенти "Jorma Panula" във Финландия (2009 г.), наградата на музикалните критици на 24-тия Централноевропейски музикален фестивал. През 2010 г. Камджалов е номиниран от германското радио „Фазит" за най-добър оперен диригент, а миналата година най-популярното списание в света на операта - Opernwelt, го номинира за най-добро изпълнение на годината.
През 2014 г. НАСА кръсти космическия обект 52292 с името "52292 Kamdzhalov".
Той каза:
Все повече усещам работата си не като на музикант, а като на архитект, на скулптор, на учен, който работи в една лаборатория със звуци.
Диригентът е комуникатор. Дирижирането е равно на комуникация. За да комуникираш с някого на многопластово ниво трябва да има взаимно доверие.
Винаги са ме интересували неща, които имат конкретни послания. Никога не съм се интересувал от самата музика, а от пространството, което стои зад нея.
И ние, музикантите, се занимаваме с безкрайността.
Убеден съм, че не само музиката, а изкуството като цяло, има огромна възпитателна мощ и може да пренесе човека от точка А до точка Б, може да го трансформира, може да го шокира. Минимумът, който ме интересува в музиката е катарзис.