Експертът Емил Георгиев: Законът за авторското право не е работещ, показва казусът с "Музикаутор"

В. Антонова: Има две опасни писти, по които може да тръгне спорът за авторските права

Емил А.Георгиев ДЕОС
Снимка: deos.bg

Казусът "БНР- Музикаутор" ни показва, че Законът за авторското право не е работещ. Апропо такива проблеми имаше и през 2011 г. Последната промяна в Закона – от 2011 г. беше именно в тази част - "Организации за колективно управление на права", така че в бъдеще преговорите между тях и т.нар. "ползватели" да бъдат по-лесни и по-удобни. Но виждате, че приетите тогава изменения не изпълняват своите задачи. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" експертът по авторско право Емил Георгиев, председател в оставка на УС на ДЕОС.

От гледна точка "де юре" "Музикаутор" или други такива колективни организации, които имат управление на права, не са съвсем монополисти, но в края на краищата те имат една много широка представителност. Например в "Музикаутор" членуват, по техни данни, около 3000 български творци. Те също така представляват много чуждестранни творци и носители на права. Удобството, разбира се, произтича за ползватели, например като БНР, но и далеч по-малки, включително отделните заведения, кафенета, много по-лесно е да се договарят на принципа на едно гише, тоест, да имат един единствен събеседник от другата страна, с когото могат да сключат договор и да си уредят ползването на права върху музикално произведение. Големият въпрос е как дейността на един такъв доставчик, един такъв посредник, какъвто се явява "Музикаутор", да бъде регламентирана така, че да се случва съобразно справедливи условия и справедливи отношения. Този механизъм на този етап липсва. Това, което не е ясно и което остава абсолютно замъглено за обществеността, е по какъв точно начин  "Музикаутор" взима решение за своите тарифи, защо ги определя по този начин. Откъде те решиха, че трябва да получават от БНР 1,6 милиона лева вместо досегашните 500 000.

Георгиев обърна внимание върху това, че спорът е тръгнал към разрешение, едва когато му се е дала широка гласност и прозрачност.

БНР и БНТ са най-коректните платци на "Музикаутор", констатира той. Според него сдружението е избрало „най-лесната мишена“ за финансовите си претенции. 

Чест обект на критика спрямо "Музикаутор" е колко пари влизат на входа, постъпват и колко биват разпределени. Нещо, за което малко се говори, е, че огромната част от средствата, които "Музикаутор" прибира и разпределя, напускат България, отиват към чуждите звукозаписни компании, към чужди композитори, текстописци. Това се дължи на факта, че в България харесваме чужда музика и нашите медии показват такова съдържание. От малкото пари, които остават за българските творци, не е съвсем ясно по какъв начин те се разпределят. Примерно, много е трудно да откриете някакъв отчет на страницата на "Музикаутор", на тях колко им струват административните разноски, какви заплати си раздават и така нататък, това са важни неща.

Журналистът Весислава Антонова, която присъства на вчерашната среща на представители на Министерството на културата, БНР и "Музикаутор" в СЕМ допълни: 

Това, което най-много ме изненада в тази ситуация, е, че в Министерството на културата още от миналата година има тарифа за БНР, по която то да плаща авторски отчисления на "Музикаутор". Тази тарифа се оказва, че не е била приета от министерството, защото има становище на Асоциацията на радио- и телевизионните оператори, които представляват интересите на търговските медии, но няма позиция на БНР. Министерството е счело, че БНР трябва да има позиция, за да бъде одобрена тази тарифа, което е логично. Това означава, че някой не е защитил достатъчно време интереса на една голяма национална медия. Весислава Антонова

Според Антонова има "две опасни писти", по които може да тръгне спорът за авторските права изобщо - да се направи внушението, че асоциациите, които управляват авторските права, едва ли ограбват платците си или тази, че медиите, които получават финансиране от бюджета, са едва ли не задължени да го дават на някого.

Според Весислава Антонова трябва да има повече бизнес мислене и да не се елементаризира темата за отчисленията към продуценти и изпълнители.

Противник съм на това да се спекулира с проценти, защото не може да се сравнява процентното увеличение на румънския пазар с българския пазар по много причини, дори и поради факта, че румънският рекламен пазар е много по-голям, не само защото броят на населението в Румъния е голям, а защото е, чисто като финансови постъпления, по-голям пазар.

Бюджетът на общественото радио в Румъния е в пъти е по-голям от този на Националното радио. Хубаво е да има малко по-точни икономически факти, които да обясняват защо това се случва. Аз съм сигурна, че и от двете страни има достатъчно умни хора, които да го кажат.

Емил Георгиев и Весислава Антонова чуйте от звуковите файлове.
Още от категорията

Мотокар се обърна и уби на място собственика си

Мотокар се обърна и уби на място собственика си в родопското село Давидково. Трагедията е станала вчера следобед, когато 44-годишният Румен К., собственик на гатер и цех за пелети прекарвал с мотокара чувал с отпадъци за пелети. Спрял за кратко, но вероятно не дръпнал ръчната спирачка и возилото продължило хода си. Мъжът скочил на кормилото да..

публикувано на 17.12.17 в 19:13

Диабетно болни деца и младежи от цялата страна се събраха във Велико Търново

Диабетно болни деца и младежи от цялата страна се събраха във Велико Търново, за да покажат, че водят пълноценен живот. Национални спортни клубове декларираха, че безплатно ще вземат деца с диабет за тренировки.  От асоциация „Докосни дъгата“, организатор на срещата, настояват Здравната каса да поеме инсулиновите помпи за всички деца.  Над 1800 са..

публикувано на 14.11.17 в 13:54

Трима ученици в Исперих са нанесли побой над 16-годишно момче в двора на училището

Пореден случай на насилие в училище. Трима ученици в Исперих са нанесли побой над 16-годишно момче в двора на Професионалната гимназия по селско стопанство.  По време на междучасието 13-годишно момче чакало на опашка, за да си купи закуска от училищната лавка. Ученици от по-горните класове обаче прередили момчето.  След това то се обадило на..

публикувано на 13.10.17 в 13:59

Мая Манолова обсъжда в Братислава двойните стандарти при Храните в ЕС

По инициатива на словашкото правителство в Братислава ще се проведе среща за двойните стандарти при храните в Европейския съюз. България е представена от омбудсмана Мая Манолова. Тя обяви, че ще настоява за нова директива за уеднаквяване на храните. Ако това не се случи, омбудсманът ни заяви, че ще инициира референдум с 1 милион подписа от няколко..

публикувано на 13.10.17 в 07:46

Добрич се сдоби с фермерски пазар

Тази сутрин в град Добрич, на площада в Стария град денят започна с шум от глашатаи и барабани. За първи път в града, от много години насам, се организира фермерски пазар. Идеята е да се върне отново традицията на Добрич като средищен търговски център, както и да се скъси пътят между производителите и потребителите. Пазарът ще се провежда всяка..

публикувано на 21.09.17 в 15:26
СЕМ

Генералният директор на БНР проведе среща със СЕМ по казуса с "Музикаутор"

Актуалните предавания по програма "Хоризонт" спазват плурализма на гледните точки и са в съответствие със Закона за радиото и телевизията.  Това сочи мониторингов доклад на Съвета за електронни медии. Наблюдението е извършено в периода 2-7 февруари и обхваща предаванията: "Преди всички"; "12+3"; "Нещо повече"; "Хоризонт за вас"; "Събота..

публикувано на 23.02.17 в 16:26

Комисията за защита на конкуренцията образува производство по искането на Българското национално радио срещу „Музикаутор“

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала производство по искането на Българското национално радио срещу „Музикаутор“ заради злоупотреба с господстващо положение. КЗК ще разгледа искането и ако го намери за основателно, може да задължи „Музикаутор“ да преустанови неправомерното си поведение, както и да наложи санкция на сдружението...

публикувано на 14.02.17 в 15:44