Експертът Емил Георгиев: Законът за авторското право не е работещ, показва казусът с "Музикаутор"

В. Антонова: Има две опасни писти, по които може да тръгне спорът за авторските права

Емил А.Георгиев ДЕОС
Снимка: deos.bg

Казусът "БНР- Музикаутор" ни показва, че Законът за авторското право не е работещ. Апропо такива проблеми имаше и през 2011 г. Последната промяна в Закона – от 2011 г. беше именно в тази част - "Организации за колективно управление на права", така че в бъдеще преговорите между тях и т.нар. "ползватели" да бъдат по-лесни и по-удобни. Но виждате, че приетите тогава изменения не изпълняват своите задачи. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" експертът по авторско право Емил Георгиев, председател в оставка на УС на ДЕОС.

От гледна точка "де юре" "Музикаутор" или други такива колективни организации, които имат управление на права, не са съвсем монополисти, но в края на краищата те имат една много широка представителност. Например в "Музикаутор" членуват, по техни данни, около 3000 български творци. Те също така представляват много чуждестранни творци и носители на права. Удобството, разбира се, произтича за ползватели, например като БНР, но и далеч по-малки, включително отделните заведения, кафенета, много по-лесно е да се договарят на принципа на едно гише, тоест, да имат един единствен събеседник от другата страна, с когото могат да сключат договор и да си уредят ползването на права върху музикално произведение. Големият въпрос е как дейността на един такъв доставчик, един такъв посредник, какъвто се явява "Музикаутор", да бъде регламентирана така, че да се случва съобразно справедливи условия и справедливи отношения. Този механизъм на този етап липсва. Това, което не е ясно и което остава абсолютно замъглено за обществеността, е по какъв точно начин  "Музикаутор" взима решение за своите тарифи, защо ги определя по този начин. Откъде те решиха, че трябва да получават от БНР 1,6 милиона лева вместо досегашните 500 000.

Георгиев обърна внимание върху това, че спорът е тръгнал към разрешение, едва когато му се е дала широка гласност и прозрачност.

БНР и БНТ са най-коректните платци на "Музикаутор", констатира той. Според него сдружението е избрало „най-лесната мишена“ за финансовите си претенции. 

Чест обект на критика спрямо "Музикаутор" е колко пари влизат на входа, постъпват и колко биват разпределени. Нещо, за което малко се говори, е, че огромната част от средствата, които "Музикаутор" прибира и разпределя, напускат България, отиват към чуждите звукозаписни компании, към чужди композитори, текстописци. Това се дължи на факта, че в България харесваме чужда музика и нашите медии показват такова съдържание. От малкото пари, които остават за българските творци, не е съвсем ясно по какъв начин те се разпределят. Примерно, много е трудно да откриете някакъв отчет на страницата на "Музикаутор", на тях колко им струват административните разноски, какви заплати си раздават и така нататък, това са важни неща.

Журналистът Весислава Антонова, която присъства на вчерашната среща на представители на Министерството на културата, БНР и "Музикаутор" в СЕМ допълни: 

Това, което най-много ме изненада в тази ситуация, е, че в Министерството на културата още от миналата година има тарифа за БНР, по която то да плаща авторски отчисления на "Музикаутор". Тази тарифа се оказва, че не е била приета от министерството, защото има становище на Асоциацията на радио- и телевизионните оператори, които представляват интересите на търговските медии, но няма позиция на БНР. Министерството е счело, че БНР трябва да има позиция, за да бъде одобрена тази тарифа, което е логично. Това означава, че някой не е защитил достатъчно време интереса на една голяма национална медия. Весислава Антонова

Според Антонова има "две опасни писти", по които може да тръгне спорът за авторските права изобщо - да се направи внушението, че асоциациите, които управляват авторските права, едва ли ограбват платците си или тази, че медиите, които получават финансиране от бюджета, са едва ли не задължени да го дават на някого.

Според Весислава Антонова трябва да има повече бизнес мислене и да не се елементаризира темата за отчисленията към продуценти и изпълнители.

Противник съм на това да се спекулира с проценти, защото не може да се сравнява процентното увеличение на румънския пазар с българския пазар по много причини, дори и поради факта, че румънският рекламен пазар е много по-голям, не само защото броят на населението в Румъния е голям, а защото е, чисто като финансови постъпления, по-голям пазар.

Бюджетът на общественото радио в Румъния е в пъти е по-голям от този на Националното радио. Хубаво е да има малко по-точни икономически факти, които да обясняват защо това се случва. Аз съм сигурна, че и от двете страни има достатъчно умни хора, които да го кажат.

Емил Георгиев и Весислава Антонова чуйте от звуковите файлове.
print Отпечатай
Още от категорията

Балкански авангардни музиканти в подкрепа на БНР

Ключови независими артисти от Сърбия, Македония, Турция и Гърция предоставиха свои албуми на БНР за излъчване през цялата 2017 г. Сред тях са ню джаз квартетът Eyot  от Ниш, лауреати на MIDEM в Кан и на Umbria Jazz Balkanic Windows, първата албанска рокендрол група в света - Blla Blla Blla от Скопие. Продължаваме с изключително..

публикувано на 18.01.17 в 17:37

Български и чужди творци предоставят своите авторски права на БНР

Българското национално радио благодари за подкрепата на българските автори, изпълнители и всички творци, които застанаха зад Радиото в тази трудна за него ситуация.  Ето имената на творците, които предоставят безсрочно или за определен срок своите авторски права за излъчване по Българското национално радио: Марио Балтаджиев Мая..

обновено на 18.01.17 в 15:41

БНР сезира Комисията за защита на конкуренцията за нарушение на „Музикаутор“

Българското национално радио изпрати до Комисията за защита на конкуренцията искане за образуване на производство за установяване на нарушение и налагане на санкция срещу „Музикаутор“ заради злоупотреба с по-силна позиция при договаряне. Сдружението за колективно управление на права прекрати едностранно договора с БНР и забрани в ефира да звучи..

публикувано на 16.01.17 в 15:52

Росица Кирилова предостави на БНР авторските права на 29 свои песни

Росица Кирилова предостави на Българското национално радио авторските права на 29 свои песни. Поетът и продуцент Георги Начев, съпруг на изпълнителката, дойде в БНР, за да подари на генералния директор Александър Велев авторския ѝ диск "THE BEST 1". Кирилова е известна с това, че сама пише и текстовете, и музиката на песните си, които са любими и..

публикувано на 13.01.17 в 17:00

Рок група "Епизод" предоставя на БНР авторските права върху албумите си „Нашите корени“, „Народът на Дуло“ и „Старият войн“

Рок група "Епизод" предоставя на Българското национално радио авторските права върху албумите си „Нашите корени“, „Народът на Дуло“, „Старият войн“, както и правата върху новия албум на 11-годишната Виктория Миланова от Русе, чиято премиера предстои на 1-ви март. На 13 януари предаването на Тома Спространов „Пулсиращи ноти“ ще бъде..

публикувано на 13.01.17 в 16:32

Хюго Рейс предоставя 66 свои песни на БНР за излъчване през цялата 2017-а

Хюго Рейс предоставя 66 свои песни на БНР за излъчване през цялата 2017 година. Бившият китарист на Ник Кейв & The Bad Seedsе свирил шест пъти досега у нас – все по покана на радио фестивала „Аларма Пънк Джаз“ на програма „Христо Ботев“. За 2017 г., освен че отново подготвя европейско турне на Fatalists, което едва ли ще ни подмине,..

публикувано на 12.01.17 в 16:50

Общественият съвет на БНР призова "Музикаутор" да преоцени финансовите си претенции към Националното радио

Общественият съвет на БНР единодушно прие декларация, в която категорично настоява сдружение "Музикаутор" да преоцени своята позиция относно финансовите си претенции към Българското национално радио. Комерсиалният подход към обществените медии не е адекватен и приложим не само в България, но и в цяла Европа. Обществените медии са обект на..

публикувано на 12.01.17 в 13:01