Ползването на музика на обществено място също изисква плащане на авторски права

Снимка: ebu.ch
Публичното използване на музика изисква да се изплащат възнаграждения на авторите на произведенията. Това обикновено са обществените места, в които звучи музика - големи и малки заведения, хотели, магазини и други.
Собствениците на обществени или търговски места трябва да притежават договор, че музиката, която използват, е уредена с нейните автори. Това условие важи и за концертната дейност. Част от приходите от големи публични събития трябва да се отделят за авторите на произведенията.
Най-често това се урежда чрез от организации за колективно управление на права. Друга алтернатива са т.нар. независими дружества, които управляват права като търговски дружества. Те предлагат ограничен репертоар.
При всички положения има кой да следи дали музиката е платена. Това проверяват инспектори от културното министерство. Всички тези детайли за авторските права обяви в предаването "Радиоприемница"  Георги Дамянов - директор на Дирекция" Авторско право и сродните му права" в Министерството на културата.  

Радиостанциите в сметката за авторско право

Приходите на дружествата, които управляват колективно авторски права зависят от това - как те си вършат работата и до колко са обхванали всичките ползватели на пазара. Радиостанциите също са в този списък. Процентът за получаване от съответната медия в дружеството е въпрос на договаряне между двете страни. Разликата между частните радиостанции и общественото радио е, че процентът при частните радиостанции е въз основа на тяхната печалба от реклама, а при общественото радио освен процент от приходи от реклама съществува и такъв от държавната субсидия. Прякото участие на съответното юридическо лице, което ще изплаща авторски права е необходимо, когато се уточняват параметрите на процентите, уточни Георги Дамянов. В подготовката за интервюто по Радио София, г-н Дамянов е прегледал последните отчети на едно от сдруженията, откъдето е и справката, че през 2015 година от всички частни радиостанции са получени около 630 хиляди лева, а само БНР е платило около 500 хиляди лева. Министерството на културата смята, че трябва да има допълнително договаряне /извън това с АБРО/ между БНР и "Музикаутор", за да се уточни процентът за авторски права и как ще се удържа той. Министерството ще изчака удължения срок от две седмици, който даде на двете страни за договаряне, и ще вземе решение относно предложението за новата тарифа, която е в основата на спора между БНР и "Музикаутор".

Защо колективното управление на авторски права е естествен монопол?

В средата на публичното изпълнение на произведения е приет принципът на естествения монопол. Дружествата, които се занимават с определен вид права са единици, защото е лесно за ползвателите. Българският Закон за авторското право и сродните му права позволява създаване и на второ дружество, но когато то има сключен договор с първото и най-голямо, за да може пред ползвателите да се явява само едно, което урежда правата и се разплаща. Мнението е на Георги Дамянов - директор на Дирекция" Авторско право и сродните му права" в Министерството на културата.

Чуйте и вижте още по темата:

print Отпечатай
Свързани новини
Доц. Владя Борисова

Спорът между БНР и "Музикаутор" може да бъде решен чрез медиация

Доц. Владя Борисова е медиатор по интелектуална собственост. В това си качество тя коментира, че у нас няма практика за ползване на този  алтернативен способ за решаване на спор. Спорът между Българското национално радио и "Музикаутор" може да бъде решен..

публикувано на 11.01.17 в 17:15
Още от категорията
Монако

Искам, 21 януари: Монако

На Бабинден по стар (тоест първоначален) стил – мислим първи (като първия концерт за пиано на Чайковски), но и на последни неща. Сред първите – за отбелязване е отпечатването в Бостън на първия американски роман „Силата на симпатията или триумфът на..

публикувано на 21.01.17 в 17:15
Димитър Бакалов

Димитър Бакалов: Винаги съм вярвал, че театър се прави от съмишленици

"Рядко взимам решенията сам. Винаги се съветвам с колегите", казва Димитър Бакалов - актьор, продуцент и режисьор, автор на идеята за откриването на "Theatro" - новото място за театрални преживявания в София, което се намира на ул. "Върбица"12 и е факт..

публикувано на 21.01.17 в 16:30

Клуб "Перото" се превръща в приятел на детската книга

В Литературен клуб „Перото” поставят началото на Година на детската книга. Инициативата е на Националния център за книгата – НДК и цели да обърне специално внимание върху съвременната литература за деца и юноши. Ще бъдат проведени срещи, дискусии,..

публикувано на 21.01.17 в 14:21

WhATA Awards 2016: най-важните архитектурни тенденции, сгради, успехи и провали на 2016

Блогът за архитектура и не-архитектура, поддържан от четирима архитекти, отново обяви своите годишни номинации, за които се очаква вълнуващите се от темата да гласуват до 31 януари. През годините тази класация се утвърди като авторитетна с професионалния..

публикувано на 21.01.17 в 10:05
Христо Карастоянов

Нов роман на Христо Карастоянов

Христо Карастоянов получи напоследък няколко награди за книгата си „Една и съща нощ“, а режисьорът Иван Добчев я постави в Народния театър. Най-новият му роман се нарича „Послепис“ и е връщане назад към края на 60-те, следващите десетилетия, разбира се..

публикувано на 21.01.17 в 09:50
Маргарет Мийд (1950 г.)

Наука и литература в „Да пораснеш в Самоа“

В Самоа не се отдава голямо внимание на рождените дни. Но за раждането на бебе в семейство с висок ранг се прави голямо празненство и се раздава много имущество. Първото дете задължително трябва да се роди в селото на майката и ако тя го е..

публикувано на 21.01.17 в 09:00

Проф. Никола Шипковенски: Големите философи и писатели откриват нови начини да въздействат върху страданията

Български лекар, който специализира в средата на 30-те години на миналия век в меката на психиатрията – Мюнхен, дръзва да противопостави своите заключения на възгледите на прочутия Зигмунд Фройд. Световноизвестен психиатър, учен от голяма величина,..

публикувано на 21.01.17 в 08:45