Театралните постановки с най-дълъг живот– факти, които няма да откриете другаде

БГНЕС

В навечерието на Новата година се обърнах към драматурзите на софийските театри с въпроса кои представления на тяхна сцена имат най-дълъг живот. В първото за Новата година предаване ви представихме "дълголетниците" на 5 театъра: „Българска армия" - с пиесата-рекордьор: "Секс, наркотици и рокендрол" на Ерик Богосян;
Сатиричния театър с "Вечеря за тъпаци" от Франсис Вебер.
Театър София, с "Ревизор" на Гогол – за възрастни и
детския спектакъл "Питър Пан";
Театър Кредо (който от години играе на сцената на театър 199) с „Шинел” и "Каквото направи дядо..."
Театър 199 "Валентин Стойчев" с пиесата "Вечерен акт" - от Чехов.

Днес се насочваме към още театрали – драматурзите на още няколко театъра в столицата. Ще започна с призьорите-дълголетници в Общински театър "Възраждане", както посочи Аве Иванова, драматург на театъра:
Двете най-стари представления, които още се играят на сцената на театър "Възраждане" са, съответно, за възрастни и за деца:

1. “КРИВОРАЗБРАНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ” е представлението, което 22 години не слиза от афиша на театър „Възраждане” и е разсмивало и замисляло своите публики точно 230 пъти. Режисьор на класическата пиеса на Добри Войников е Владлен Александров.
Премиерата е била през май 1995 г., a в него през годините са играли: Димитър Манчев, Елизабет Карагеоргиева, Биляна Петринска, Анриета Далова, Даниел Цочев и Георги Ангелов.
От първия му състав е останала звездната тройка – Христо Гърбов, Роберт Янакиев и Ивет Радулова. В останалите роли се превъплъщават Донка Аврамова-Бочева, Мариана Жикич, Свежен Младенов, Филипа Балдева, Георги Златарев и Боян Младенов.

2. И спектакълът-призьор, който няколко поколения малчугани гледат вече 21 години! - КОТАРАКЪТ С ЧИЗМИ - Хиляди софийски деца, някои от които вече родители, са израснали с великолепните представления по класически приказки, оживели на сцената на театър „Възраждане”. През 1995 г. е премиерата - едно дълголетно вълшебство по приказката на Шарл Перо – “КОТАРАКЪТ С ЧИЗМИ”. Постановката е на проф. Елена Баева, а музиката е на големия театрален композитор Димитър Вълчев. През януари тази година то ще радва своите малки зрители за 290-и път.

Стефан Иванов, поет и драматург, знаково име в екипа на Театрална работилница Сфумато, сподели с голяма любов кои са дълголетниците в Сфумато!
Догодина ще се навърши десетилетие от премиерите на двете настоящи най-дълголетни представления на "Сфумато" – "Мъртвешки танц" и "Жюли, Жан и Кристин", сподели той. – И двете по пиесите на Стриндберг, и двете с режисьор Маргарита Младенова. И двете получили награди "Икар" и "Аскеер", както и награди от фестивали в чужбина. И двете играни в страната и извън нея – от Париж до Корея. Дълголетието им се дължи на драматургията на Стриндберг и на цялостната й интерпретация от режисьорката. На сценографията на покойната Даниела Олег Ляхова, на музиката на Асен Аврамов и на мощните, интензивни, неподражаеми актьори, които участват в тази обща експедиция към сърцевината на Стриндберг, която пареща, жестока и студена, тупти и до днес - това са Светлана Янчева, Албена Георгиева, Мирослава Гоговска, Владимир Пенев, Цветан Алексиев и Христо Петков. Трябва да видите представленията, за да разберете защо са все още живи, каза в заключение Стефан, когато го помолих да покани слушателите ни на театър.

Михаил Байков, драматург на Младежки театър "Николай Бинев", сподели: Спектакълът, който има най-дълъг живот в репертоара на Младежки театър „Николай Бинев“ е „Страхотни момчета“ по филма „Време за мъже“. Режисьор е Владимир Люцканов, музика и стихове – Дейвид Язбек, либрето – Терънс Макноли. С участието на: Дарин Ангелов, Деян Ангелов, Николай Урумов, Станка Калчева, Койна Русева, Гергана Христова, Искра Донова, Светослав Добрев, Мариана Миланова, Ангелина Славова, Вихър Стойчев, Зориница Маринкова, Мая Бабурска, Николай Луканов, Стефан Мавродиев, Явор Спасов, Пепа Николова, Стефан Германов, Калоян Станчев, Живка Гачнева, Николай Иванов, Цветана Цветкова, Цветан Даскалов. Може да се каже почти целият състав на театъра.
Премиерата на спектакъла е през октомври 2008 (8 години!). Тази година тече неговият 9-и сезон, което го прави най-играната пиеса в Младежки театър с над 150 представления. "Дългият живот на представлението отдавам на няколко неща. На първо място интересния сюжет – сценарият, който разказва за шестима безработни от доскоро процъфтявал металургичен център. Всеки от довчерашните работници, които са се радвали на своя типичен среден стандарт, на съботните мачове и на сладките си женички, се сблъсква с непреодолими трудности – материални, битови, психологически. Задълбочаващите се несгоди на безпаричието и лични драми ги тласкат към безумната идея да направят мъжка трупа за стриптийз. Разчитат само на едно: за разлика от истинските стриптизьори, те достигнат до края освобождавайки се от комплексите, от илюзиите, от страховете и от дрехите си. Това е сюжет, който нашата аудитория намира за интересен и всеки път спектакъла се превръща в шоу. Втората причина е в това, че „Страхотни момчета“ е мюзикъл. Българският театрален репертоар няма традициите в направата на мюзикъли и в това отношение Младежки театър е пионер сред драматичните театри. Като такъв, с този спектакъл той намира една публика, която има интерес към театъра и музиката, и добре направената комедия. Мисля, че в това отношение „Страхотни момчета“ е имено такава успешна амалгама. Третата причина е безупречното разпределение. В спектакъла взимат участие братята Деян и Дарин Ангелови, които са изключителни професионалисти, Николай Урумов и Стефан Мавродиев, които са еталони в актьорската професия, а играта на Станка Калчева ѝ носи „Икар“ и „Аскеер“ за поддържаща женска роля през 2009-а год. Това са трите основни прични, на които отдавам дългия живот на спектакъла.

Роза Радичкова, драматург в Народния театър "Иван Вазов" сподели историята на дълголетниците на нашата най-голяма сцена. "Пигмалион” от Бърнард Шоу, в превод на Жечка Георгиева, с премиера на 7 март 1998 г. (19-та година се играе!) Постановката е на незабравимия (и оставил дълбока следа!) режисьор Леон Даниел; сценография и костюми – Елена Иванова; музика – Кирил Дончев; фотограф - Ценко Стефанов; художник на плаката - Стефан Десподов. С участието на: Рени Врангова, Валентин Ганев, Мариус Донкин, Жоржета Чакърова, Йорданка Кузманова, Стефан Данаилов, Биляна Петринска, Добринка Станкова, Христо Чешмеджиев, Стоян Пепеланов
Един спектакъл, изпълнен с чар и комизъм! Професор Хигинс се обзалага със свой приятел, че ще успее да превърне обикновената улична цветарка Илайза Дулитъл в аристократична дама с изящна реч, обноски, стил. Всичко върви по план, докато не се появяват чувствата...
РЕЖИСЬОРЪТ Леон Даниел за пиесата: "Някои драматични писатели, сред които е и Бърнард Шоу, смятат театъра за полезна забава. Дано тя се окаже достатъчно полезна за нашето огрубяло време и достатъчно забавна за усложнената гама от вкусове."
Исторически костюми и среда, бляскав сценичен характер, динамично
действие... (в. „Култура“) Структурата на спектакъла на Леон Даниел е майсторски изградена, разпределението на ролите – брилянтно, а ефектът върху публиката – чудесен. (в. „Труд“) Е, това са няколко от причините за дълголетието на този спектакъл.
АСКЕEР ’98 ЗА НАЙ-ДОБРА МЪЖКА РОЛЯ на Валентин Ганев за ролята на проф. Хигинс, Награда ИВАН ДИМОВ ’99 ЗА НАЙ-ДОБРА МЛАДА АКТРИСА на Рени Врангова за ролята на Илайза Дулитъл
И "Контрабасът" от Патрик Зюскинд в превод от немски на Ирина Илиева, с премиера на 10 януари 2001г., т.е. скоро стават 16 години! Сценична версия и постановка на проф. Пламен Марков, сценография и костюми на Невена Белева, а в ролята на Контрабасиста е Валентин Ганев. Един моноспектакъл, който сред дълголетниците има май най-много награди: Награда на САБ „Икар“ за мъжка роля за 2001, Награда на „Икар“ за режисура за 2001, „Аскеер’2001“ за мъжка роля, Награда на Театралните празници в Благоевград за сценография, 2001, Награда за режисура – Национален фестивал на малките театрални форми, Враца, 2001, Награда за мъжка роля – Национален фестивал на малките театрални форми, Враца, 2001, Награда за сценография – Национален фестивал на малките театрални форми, Враца, 2001
ФЕСТИВАЛИ: „И сам воинът е воин“, София, 2001, „Варненско лято“, 2001, Театрални празници, Благоевград, 2001, Национален фестивал на малките театрални форми, Враца, 2001, „Перперикон“, Кърджали, 2001, „Аполония“, Созопол, 2001, „На брега“, Бургас, 2001, „Сцена на кръстопът“, Пловдив, 2001, Фестивал за камерен театър „Ристо Шишков“, Струмица, Македония, 2002, „Есенни театрални срещи“, Пазарджик, 2002 , VІ международен фестивал в театър „Славия“ , Белград, Сърбия, 2007 , „Световен форум на изкуствата“ Варна, 2010, Фестивал „Четящият човек“, Бургас, 2012
ГАСТРОЛИ У нас: Бургас, Варна, Велико Търново, Шумен, Плевен, Русе, Стара Загора, Сливен, Пловдив и Пазарджик В чужбина: Лондон, Бостън, Ню Йорк и Москва
Текстът е много поставян по европейските сцени, но изпълнението на Валентин Ганев ни оставя със сладко измамното усещане, че тези думи са чакали именно него. Една от най-добрите роли на Валентин Ганев през последните години.
И говорейки за Валентин Ганев, не мога да пропусна летящия старт, с който той започва Новата година: освен като прекрасен актьор в гореспоменатите, а и в много други представления на Народния театър, Вальо Ганев продължава да работи и като режисьор. Днес започнаха репетициите на маса на "Съдебна грешка", една чудесна пиеса на Джон Мортимър, в мой превод, на която Вальо е режисьор. Екипът включва любимото на вече две поколения зрители комедийно дуо Тео Елмазов и Пламен Пеев, актьори от Народния театър. Сцената, на която ще станем свидетели на съдебната грешка, обаче, е тази на Театър 199 "Валентин Стойчев"! На добър час, приятели!
А говорейки за Театър 199, не можем да пропуснем и една невероятно красива пиеса, чиято премиера се състоя вчера. Става дума за пиесата за малки и големи "Светулки" на драматурга Андрей Филипов и режисьорката Катя Петрова! Театроманите у нас познават вълшебствата, на които ни прави съпричастна Катя Петрова. Ще добавя и магическото присъствие на музиката на Христо Йоцов и още... но нека чуем (ви прочета) какво казват самите създатели за спектакъла - Андрей Филипов, драматург: Репетициите на „Светулки“ започнаха с хиляди експерименти. Катя Петрова натовари сценографа Петя Караджова с безброй задачи. На сцената се редуваха най-разнообразни бляскави ефекти. Христо Йоцов вдъхновяваше с музикалната си магия. Прекрасните талантливи млади актьори: Анна, Велислава, Ангел и Любомир бяха въвлечени в смайващи импровизации. Веднъж Катя ми каза, че този подход иде от нейната преподавателка в Академията – неповторимата Юлия Огнянова, която учила своите студенти, че е необходимо режисьорът да има в съзнанието си много ясна картина за спектакъла. А оттам нататък трябва да даде свобода на екипа си да допринася с хрумки всякакви от своя творчески заряд.
И така, с времето, нещата започнаха да придобиват форма. Една малка част от опитите отидоха на вятъра (но така е в театъра), останалото задържахме като хвърчила, с които да играем. В пиесата, ще видите, има полет над Земята. Но също онзи полет – на сърцето и душата. Там, където всеки може да е дълбоко щастлив, в световете на фантазията и на истинската близост. Докато заблещукаха „Светулки“-те ние, целият състав на тази постановка, до насита се отдадохме на нашето въображение и така се заобичахме! И силно се надявам, драги зрителю, по-малък, пък и по-голям, че гледайки спектакъла ти също ще станеш наш приятел.
И Катя Петрова, режисьор: Вълшебният свят на думите на Андрей Филипов предизвика и разпали въображението на творческия екип на „Светулки“. Целият процес беше една вълнуваща игра, в която искаме да въвлечем и Вас! Деца, родители, зрители, хайде с нас! Ще рисуваме заедно със светлина и ще фантазираме! Ще отидем в непознатите светове на космическото пространство! Екипаж, политаме с девет пъти скоростта на светлината!
И понеже говорим за дълголетните пиеси на софийска сцена, имам усещането, че "Светулки" дава сериозна заявка за дълголетие... Успех!

И отново се връщам към Вальо Ганев Valentin Ganev, за да припомня за предстоящата премиера с негово участие на 16-ти януари: пиесата "Валентиновден" от Иван Вирипаев с режисьор - Явор Гърдев Yavor Gardev; художник - Никола Тороманов-Фичо Nikola Toromanov; композитор - Калин Николов; и актьорите - (ОТНОВО!!!) Валентин Ганев, Светлана Янчева и Жорета НиколоваJoreta Nikolova. Създадено през март 2008 -ма г., представлението има своята нова премиера в Сити Марк Център за изкуство (бившето кино "Левски").



print Отпечатай
Още от категорията
Монако

Искам, 21 януари: Монако

На Бабинден по стар (тоест първоначален) стил – мислим първи (като първия концерт за пиано на Чайковски), но и на последни неща. Сред първите – за отбелязване е отпечатването в Бостън на първия американски роман „Силата на симпатията или триумфът на природата, основан на истината“ от Уилям Хил Браун (1789), сред вторите – обезглавяването на горкия Луи XVI..

публикувано на 21.01.17 в 17:15
Димитър Бакалов

Димитър Бакалов: Винаги съм вярвал, че театър се прави от съмишленици

"Рядко взимам решенията сам. Винаги се съветвам с колегите", казва Димитър Бакалов - актьор, продуцент и режисьор, автор на идеята за откриването на "Theatro" - новото място за театрални преживявания в София, което се намира на ул. "Върбица"12 и е факт от седмица. Димитър Бакалов с усмивка отбелязва, че още от първи курс във ВИТИЗ, заедно със свои..

публикувано на 21.01.17 в 16:30

Клуб "Перото" се превръща в приятел на детската книга

В Литературен клуб „Перото” поставят началото на Година на детската книга. Инициативата е на Националния център за книгата – НДК и цели да обърне специално внимание върху съвременната литература за деца и юноши. Ще бъдат проведени срещи, дискусии, четения, различни работилници, които да стимулират детското въображение, вдъхновено от словото. Ще..

публикувано на 21.01.17 в 14:21

WhATA Awards 2016: най-важните архитектурни тенденции, сгради, успехи и провали на 2016

Блогът за архитектура и не-архитектура, поддържан от четирима архитекти, отново обяви своите годишни номинации, за които се очаква вълнуващите се от темата да гласуват до 31 януари. През годините тази класация се утвърди като авторитетна с професионалния поглед на авторите и атрактивния стил, в който излагат позицията си. Както можете да видите в..

публикувано на 21.01.17 в 10:05
Христо Карастоянов

Нов роман на Христо Карастоянов

Христо Карастоянов получи напоследък няколко награди за книгата си „Една и съща нощ“, а режисьорът Иван Добчев я постави в Народния театър. Най-новият му роман се нарича „Послепис“ и е връщане назад към края на 60-те, следващите десетилетия, разбира се 89-а и след нея... Това не е документален роман, но на моменти припомня почти документално за времето,..

публикувано на 21.01.17 в 09:50
Маргарет Мийд (1950 г.)

Наука и литература в „Да пораснеш в Самоа“

В Самоа не се отдава голямо внимание на рождените дни. Но за раждането на бебе в семейство с висок ранг се прави голямо празненство и се раздава много имущество. Първото дете задължително трябва да се роди в селото на майката и ако тя го е напуснала, за да заживее в селото на мъжа си, за случая трябва да се върне у дома. В продължение на..

публикувано на 21.01.17 в 09:00

Проф. Никола Шипковенски: Големите философи и писатели откриват нови начини да въздействат върху страданията

Български лекар, който специализира в средата на 30-те години на миналия век в меката на психиатрията – Мюнхен, дръзва да противопостави своите заключения на възгледите на прочутия Зигмунд Фройд. Световноизвестен психиатър, учен от голяма величина, познат и изучаван повече в чужбина, отколкото в България, чиито книги човек може да си купи от Амазон на..

публикувано на 21.01.17 в 08:45