филмът "Следи" спечелил Сребърна мечка в Берлин за първи път пред българска публика

Полската режисьорка Агниешка Холанд ще получи наградата на Наградата на София на Столична община днес на София филм фест

Агниешка Холанд получава Сребърна мечка в Берлин 2017

Чаках този миг - срещата с Агниешка Холанд в красивото фоайе на Бург театър във Виена, където тя участваше в дебат върху свободата на словото в Европа.

Изгарях от желание да питам за филма, по който тя тогава работеше - създаден по бестселъра на най-четената, превеждана и награждавана съвременна полска писателка  Олга Токарчук "Карай плуга си през костите на мъртвите".  Роман с труп, смърт обвита в мистерия и единствени видими следи от копита на сърна...

Агниешка ме прекъсва отривисто още в самото начало...

 Аз не искам да говоря за това, кой е убиецът, даже и да е превеждан романа на български и някои хора да са го чели...
Категорична е Агниешка Холанд, родената във Варшава филмова режисьорка, която се шегува, че  „Филмът лесно е можел да получи и друго заглавие: „Няма място за старите жени” защото е разказ за реалността в
съвременна Полша, 25 години след падането на комунизма... психологическа драма за унизени хора и животни; увлекателна криминална история; феминистко изследване на ситуацията от възрастна жена, която се бори за ценностите си в съвременното полско общество." Това е цитат.

Питам Агниешка дали става дума за същата онази вечна мистерия на злото, която тя изследва в предишните си филми или за нещо друго.

Не, по-сложно е. Става дума за две представи за света, които стават непримирими една с друга, когато някои хора, които са изключени намират основания да отмъщават. Спират да вярват, че с други средства могат да постигнат целта си.

Това изолирано, индивидуално явление ли е допълвам въпроса си.

Всъщност, по някакъв начин това става доста актуално, защото говорим за разделение на обществото и мисля, че е доста очевидно в някои европейски страни, както и в Америка. Отразява се и на политическата ситуация, но също така, може да се гледа и като обикновена криминална история. Екологически трилър.
Когато Агниешка Холанд говори за Америка можем да сме сигурни, тя я познава повече от добре.

В дългата й филмография са някой от сериите в най-блестящите американски сериала като Треме, The Wire, Къща от карти които правят фина дисекция на съвременната американска политика и общество. А когато Агниешка Холанд говори за Европа - тя е повече от проницателна. Нейният филм "Европа, Европа" от 1990 за германския евреин Соломон Перел, който оцелява в сложната върволица от германска окупация, по-късно съветска окупаци в една и съща територия, която минава от едните силни, в другите силни на деня, като броим и момента в който нацистка Германия и Съветския съюз са заедно. За сценария на този филм  Европа Европа” (1990),  Агнешка Холанд беше номинирана за „Оскар” както и за „Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм за филма й „В мракаот 2012г. отново за един уникален случай на предателство и спасение в окупираната от нацистка Германия, Полша.

Питам Агниешка Холанд колко важно е днес да правим разликата между жертва и насилник?

Жертвата може да стане насилник и обратното. Ние живеем във времена в които не вярваме в общата истина.  И затова страните могат да си сменят местата. Но аз все още вярвам в общата справедливост. но това все повече и повече се подлага на съмнение от хората, от политическите играчи, но и от обществата.

Казвате, че вярвате в общата справедливост, но на какво основание ако виждаме, че ситуацията днес поставя под въпрос даже универсалността на човешките права, питам Агниешка Холанд.

Не съм сигурна дали се поставя под въпрос. Човешката природа е универсална, но емпатията - съчувствието към различния не е универсално. А ако не чувстваш емпатия тогава можеш да виждаш външно различния от теб човек като съвсем различно същество. Това е опасното нещо, което ражда фашизма. И мисля, че от човешка гледна точка сме в подобна ситуация днес. Хората искат да разкарат проблемите на другите от своите собствени дворове.

Добре, ако това е обяснението. Но от къде идва озверяването и защо е нужно това да става с такава брутална жестокост питам Агниешка Холанд.

За да го направят на практика те трябва да представят различния човек като не-човешко същество, не просто като странник, чужденец, а става дума че това отношение се използва и за унищожаване на политическия противник, - опонентът трябва да бъде представен като  не-човек.... като по-нисшо същество, като "под-човек".

Близко ли сме до война - ако отсрещната страна реши да отговори, е следващият ми въпрос.

Разбира се действието предизвиква противодействие. хората, които са от другата страна, които са  вече де-хуманизирани като противник, имат избор да мълчат и да са пасивни или да отговорят по подобен начин на тези, които са ги дехуманизирали.

Лекотата, с която се задейства въртележката на омразата, според Агниешка Холанд е най-опасното нещо в момента.  Речта на омразата беше сдържана в Европа казва Агниешка Холанд дълго време от законите на това, което наричаме политическа коректност.

И днес виждаме една котрареволюция не само спрямо политическата коректност, но срещу всичко, което беше постигнато в освобождението и промяната на властовите роли - разколебаването, в крайна сметка на двойката мъжко господство- женско подчинение.

Според Агниешка Холанд живеем в една контра-революционна ситуация.

Това, което става в Полша, политически погледнато, или това което може да стане във Франция с Марин Льо Пен и тогав, което става с доналд Тръмп в Америка, и в Унгария е нещо като контра-революция, не просто срещу либералната демокрация, или икономическата либерализация, глобализация, но срещу този прогрес дошъл с променените властови роли и ролата на жената.  Това е контраволюция срещу променената роля на жената

Ха. Жената?! Връщаме се към темата на филма може би... към романа на Олга Токарчук... към причината на консервативната омраза... Наистина ли !? Удивлявам се от смелото заключение на Агниешка Холанд.

Да и можем да го видим и в речите на Путин и в действията на полското правителство- всички тези действия са за да въррнат жената обратно към трите "К" (на немски )Къщата, кухнята, църквата...
И... ще запазим тайната на развръзката. Филмът "Следи",  който взе Сребърната мечка в Берлин и неговата създателка  Агниешка Холанд днес вечерта, в  кино Люмиер, ще бъдат една от специалните изненади на София филм фест.


print Отпечатай
Още от категорията
Колаж: Даниела Манолова

Колоритни истории и още по-колоритни характери от късния 14 век

В сърцевината на среднощните средновековно-цветисти истории стои идеята за една безплатна вечеря, която ще възнагради най-добрия разказвач на истории по време на едно пътуване, което само по себе си определено се нуждае от разказване на истории, за да бъде по-неусетно и приятно. В три последователни нощи от 2.00 часа в Запазена марка Радиотеатър можете да..

публикувано на 30.04.17 в 09:20
Ева Браун и Адолф Хитлер

Искам, 29 април: Инат

• В очакване на втория тур на френските президентски избори и все по-малко вероятния Фрекзит, се насочваме не към Брекзита, а към екзита на британския престолонаследник принц Чарлз от една – хм, деликатна, ситуация, който той постигна с характерното си упорство. Впрочем типично и за прапрабаба му – императрица Виктория, както и за майка му – кралица..

публикувано на 29.04.17 в 17:10
флейта и ноти

Мила Павлова: Предизвикателствата ме привличат

Хубаво е да представяш нови неща. Колкото по-трудно, толкова по-добре. Така Мила Павлова, флейтистка в оркестъра на Класик ФМ радио, а от осем години и организатор на Международния фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща", обяснява желанието, с което работи по подготовката на предстоящото осмо издание на фестивала. И не случайно, преди дни..

публикувано на 29.04.17 в 16:00
Антон Стайков говори на откриването на изложбата на Нилс Нова (крайният вляво)

Отклонения, илюзии, цитати...

„Отклонения” е изложба на швейцарския художник Нилс Нова, открита в галерия „Райко Алексиев” в София до 16 май. Оптическа игра с пространството на залата, портрети на известни личности и техни двойници, препратки от фотографии към класически картини... Всички те, оказва се, привличат наистина разнородна публика. За изложбата разговаряме с куратора..

публикувано на 29.04.17 в 15:10

Експозицията "Несебър - перлата на православието" ще представи оригинален иконостас от преди векове

Нова експозиция ще бъде открита тази година в църквата „Свети Тодор“ в Несебър. До 18 май се очаква изложбата да бъде готова, обясни директорът на музея „Старинен Несебър“ Петя Кияшкина.  "Нарекли сме я "Несебър - перлата на православието". Много често наричат така града, заради църквите, заради това, че е център на православното изкуство и култура...

публикувано на 29.04.17 в 11:27

Фолклорен ученически фестивал за 35-ти път в Ямбол

В Ямбол се провежда 35-то издание на Националния фолклорен ученически фестивал „Родило се, преродило”. В него  ще вземат участие 250 ученици от областите Ямбол, Сливен, Бургас и Стара Загора. В конкурсната програма участниците ще се състезават в три категории: "народно пеене", "народни инструменти" и "танцови състави". Индивидуалните изпълнители и..

публикувано на 29.04.17 в 11:02
Колаж: Даниела Манолова

Напрежението между ред и страст в драматургичните изследвания на сър Питър Левин Шафър

На четири уши е една от зрелите пиеси на Питър Шафър (на снимката вдясно), в чието сърце   е кодирано вечното противоречие между  освободеното и централизираното, между пищното и сухото, между чувствата и номенклатурата. Пиесата е написана като първата половина  от проект в две части с название The Private Ear /The Public Eye (На 4 уши/В..

публикувано на 29.04.17 в 09:55