Йордан Камджалов се подготвя 22 години за Реквиема на Моцарт

Йордан Камджалов
Снимка: Никола Попов

Предстоят два концерта на „Генезис Оркестра“ с Реквиема на Моцарт - на 25-и в „Зала България“ и на 26-и в Пловдив – „Зала Колодрума“. По този повод е интервюто с диригента Йордан Камджалов, създател на „Генезис Оркестра“ и хора „Музикална лаборатория за човека“. Преди тези концерти предстоят „Предконцертни диалози“ с публиката – неразривна част на всеки концерт. Този концертен формат на пасивни и активни е ми се струва, че е остарял. Трябва да търсим нови форми на диалог, които повдигат завесата към нашата работа вътре в оркестъра и в хора – казва Камджалов, а в края на интервюто подчертава: Излизането на сцената е свещенодействие!

Реквиемът на Моцарт - Творба, до която винаги съм искал да се докосна и да работя, но никога не съм смятал, че тя може да бъде направена на нивото на което е. Това е една много сложна задача… Подготвям себе си от преди 25 години за тази творба, още от както бях ученик в Търговище.

Концертът ще започне с формат който наричаме музикално въведение, където ще бъдат показани ключови формули, фигури мотиви и теми, с които да  помогнем за по-съзнателното възприемане и чуване на произведението, да помогнат за пълноценното преживяване на случващото се.

Реквиемът на Моцарт - ключовите формули: Има фигури на плача, фигури на сълзите в Лакримоза, фигури на падението, на небето, разпятието, на Светлината...

Това са едни модели, които са описани в редица трактати  в старата музика. Това е едно знание, което го е имало и го има и аз го взех благодарение на  Нева Кръстева, която се издига към ниво, далеч над академичното- казва Камджалов, приемайки Нева Кръстева за свой истински учител.

Реквиемът на Моцарт - Може би най-великото достижение на човешката интелигентност и чувствителност. В рекламата за тези концерти  става дума за Мистерията на безсмъртието. Всъщност, в разгадаването на тази мистерия се крие смисълът на Живота. Как Йордан Камджалов, известен с философските си тълкувания на нещата ще обясни тази мистерия.?

Самият живот на Моцарт е мистерия… Ние познаваме един изключително повърхностен образ на Моцарт…

Безсмъртието е Самата цел на молитвата в Реквиема. Молитва за вечната Светлина, която да бъде с нас. Това са думи извлечени от текста...Тази Светлина трябва да бъде неразривна част от нашето ежедневие, една нелека задача, но точно чрез музиката и чрез изкуството можем да се свързваме с нея.

Ще научите повече за мистерията, работата с оркестъра и солистите, ако чуете интервюто с Йордан Кавджалов в прикачения звуков файл.




print Отпечатай
Още от категорията

Пътеводител на фестивалния стопаджия – епизод 4

Осмо издание на „Опера в летния театър“ за 70-годишнината на Варненската опера. От 22 юни до 24 август театърът ще представи 5 премиери и 15 спектакъла. Откриването ще бъде с най-новата постановка „Котки“ на Уебър, а финалът с Оперен гала концерт, в който ще участват певци от Варненската опера, които са в чужбина и рядко могат да гостуват..

публикувано на 23.04.17 в 08:55
Дафер Юсеф

От знаковата "Nuages" на Алън Холдсуърт до танго с балкански привкус

Еклектиката - запазена марка за всички априлски броеве на Слънчев джаз +. Започваме и завършваме с музика на живо от наши приятели и "кръстници" - Ерик Трюфа и Нюен Ли като гост на Дафер Юсеф. Миналият път слушахме откъси от оригиналния саундтрак към биографичния филм за Джанго Райнхард в изпълнение на Розенберг трио , а сега със знаковата му..

публикувано на 23.04.17 в 07:10
Поетът Александър Петров

Светлината

Колко път до сега извървях, колко още остана? Колко много надежди видях И не една разпиляна! Сякаш в някакъв луд кръговрат се въртяха нещата. Често сменяха цвят, подир цвят. И течеше водата. Разни хора с неясни лица обясняваха нещо. Обещаваха жива вода, определяха срещи. И така всеки ден, подир ден отминаваха дните с надежда стаена в мен и сълза в..

публикувано на 22.04.17 в 15:20
Джордж Гагнидзе в ролята на Амонасро и Красимира Стоянова в ролята на Аида

Красимира Стоянова в „Аида“ на Верди

На 15 април под палката на Даниеле Рустиони в „Метрополитън опера“ в Ню Йорк прозвуча спектакълът на „Аида“ – най-популярната оперна драма на Джузепе Верди за забранената любов в древен Египет. Нашето сопрано Красимира Стоянова пее в главната роля на поробената етиопска принцеса Аида, неин партньор е тенорът Рикардо Маси като египетския военачалник..

публикувано на 22.04.17 в 08:05

„От Амадеус – лично” – концерт на камерен ансамбъл „Силуети”

В днешния динамичен свят ние търсим нови форми на общуване с публиката, обогатяваме идеите си, намираме интересни пътища за единство с другите изкуства – споделя младата виолончелистка Габриела Калоянова. Тя е част от камерен ансамбъл „Силуети“, заедно с още трима млади музиканти, бивши студенти от класа по камерна музика на проф. Венцеслав Николов...

публикувано на 21.04.17 в 13:20

„Nirvana на европейския джаз“ в София на 26 април

Сръбският ню-джаз квартет Еyot ще представи на живо новия си албум в София на 26 април в Първо студио на БНР. Квартетът Eyot, сред чиито почитатели се нареждат легенди като Рамбо Амадеус и писателяj Давид Албахари, носи нещо от звука и енигмата на великани като E.S.T. и The Necks, но следва своя собствен почерк в джаза, в който има и пост-рок,..

публикувано на 21.04.17 в 12:44

Четвъртото издание на концерта "Ритъмът на Балканите" ще се състои тази вечер в зала "България"

Концертът "Ритъмът на Балканите" ще се състои тази вечер от 19.30 часа в зала "България". В предаването "Хоризонт до обед" Димитър Христов – диригент на Оркестъра за народна музика на Българското национално радио представи участниците и програмата: Страхотни гости сме поканили за този проект, който е четвърто издание. В него участват..

публикувано на 21.04.17 в 12:40