Йордан Камджалов се подготвя 22 години за Реквиема на Моцарт

Йордан Камджалов
Снимка: Никола Попов

Предстоят два концерта на „Генезис Оркестра“ с Реквиема на Моцарт - на 25-и в „Зала България“ и на 26-и в Пловдив – „Зала Колодрума“. По този повод е интервюто с диригента Йордан Камджалов, създател на „Генезис Оркестра“ и хора „Музикална лаборатория за човека“. Преди тези концерти предстоят „Предконцертни диалози“ с публиката – неразривна част на всеки концерт. Този концертен формат на пасивни и активни е ми се струва, че е остарял. Трябва да търсим нови форми на диалог, които повдигат завесата към нашата работа вътре в оркестъра и в хора – казва Камджалов, а в края на интервюто подчертава: Излизането на сцената е свещенодействие!

Реквиемът на Моцарт - Творба, до която винаги съм искал да се докосна и да работя, но никога не съм смятал, че тя може да бъде направена на нивото на което е. Това е една много сложна задача… Подготвям себе си от преди 25 години за тази творба, още от както бях ученик в Търговище.

Концертът ще започне с формат който наричаме музикално въведение, където ще бъдат показани ключови формули, фигури мотиви и теми, с които да  помогнем за по-съзнателното възприемане и чуване на произведението, да помогнат за пълноценното преживяване на случващото се.

Реквиемът на Моцарт - ключовите формули: Има фигури на плача, фигури на сълзите в Лакримоза, фигури на падението, на небето, разпятието, на Светлината...

Това са едни модели, които са описани в редица трактати  в старата музика. Това е едно знание, което го е имало и го има и аз го взех благодарение на  Нева Кръстева, която се издига към ниво, далеч над академичното- казва Камджалов, приемайки Нева Кръстева за свой истински учител.

Реквиемът на Моцарт - Може би най-великото достижение на човешката интелигентност и чувствителност. В рекламата за тези концерти  става дума за Мистерията на безсмъртието. Всъщност, в разгадаването на тази мистерия се крие смисълът на Живота. Как Йордан Камджалов, известен с философските си тълкувания на нещата ще обясни тази мистерия.?

Самият живот на Моцарт е мистерия… Ние познаваме един изключително повърхностен образ на Моцарт…

Безсмъртието е Самата цел на молитвата в Реквиема. Молитва за вечната Светлина, която да бъде с нас. Това са думи извлечени от текста...Тази Светлина трябва да бъде неразривна част от нашето ежедневие, една нелека задача, но точно чрез музиката и чрез изкуството можем да се свързваме с нея.

Ще научите повече за мистерията, работата с оркестъра и солистите, ако чуете интервюто с Йордан Кавджалов в прикачения звуков файл.




print Отпечатай
Още от категорията
Явор Желев и Аделина Александрова.

Явор Желев: Гордея се, че съм част от Симфоничния оркестър на Българското национално радио

Той е от рядко срещаната комбинация „талант плюс скромност”. Комплиментите по-скоро го притесняват, отколкото да му дават повод да се възгордее. Звукът му брилянтен, но ако се опиташ да го похвалиш му, ще отвърне с шега. Твърди, че мястото му е в оркестъра, защото „не познава световноизвестен флейтист, който да не е същевременно и действащ оркестрант”, но..

публикувано на 27.05.17 в 12:10

„Ариадна и Синята брада” от Пол Дюка

Дюка е сред малцината творци, които са се подписвали само под шедьоври. Преработвал е с години произведенията си, докато отговорят на високите му изисквания. Подобни творци не са особено продуктивни, но опасността при такава крайна самокритичност е, че може да се окаже парализираща - за известно време, или завинаги. В началото на ХХ век такъв тип творец е..

публикувано на 27.05.17 в 08:00

Рок операта "Нострадамус" ще разтърси Панаира в Пловдив

Рок операта "Нострадамус" от Николо Коцев ще бъде представена на сцената на палата 2 на Международния пловдивски панаир.  Главните роли са поверени на български, шведски и един турски изпълнител – истинско съзвездие от брилянтни рок гласове, заяви Николо Коцев. Той подчерта, че очакванията са в Пловдив да бъде най-красивото изпълнение на рок..

обновено на 26.05.17 в 16:26
Дмитрий Шостакович.

Симфониите на Дмитрий Шостакович - XIV симфония

Знаете ли как се правят историческите фотографии? В мемоарите „Свидетелство” Дмитрий Шостакович споделя изобретения от него метод: Повтаряш: „Осемдесет и осем, осемдесет и осем…” Даже не е нужно да се усмихваш, защото думите сами разтягат устните ти в усмивка и ти създаваш впечатление на оживено беседващ… На много от историческите снимки обаче..

публикувано на 26.05.17 в 14:24

„Ариадна и Синята брада”, опера в три действия от Пол Дюка (съдържание)

Действащи лица: Ариадна - изключителна жена, освобождаваща се и освободена; Придворна (контраалт) - контрастно копие на Ариадна, страхлива; Сината брада - второстепенен образ, нищо че името му е поставено в заглавието. Появява се за малко в края на първо действие. Петте предишни жени на Синята брада: Селизен, Игрен, Мелизанда, Беландер и още една, която..

публикувано на 26.05.17 в 14:00

Любка Биаджони с дебютни записи в БНР и в подготовка за концерта "Жените в музиката"

Три чаровни и талантливи дами ще се съберат на една сцена на 27 май в концерт, озаглавен "Жените в музиката" : цигуларките Лия Петрова и Йоанна Каменарска , и диригентката Любка Биаджони , която ще ръководи създадения от нея оркестър "София симфоникс" . В първа част ще звучи Концерт за цигулка и оркестър от Йоханес Брамс със солист Йоанна..

обновено на 26.05.17 в 10:12

Gotts Street Park ни предлагат неустоим микс от хип-хоп, соул и джаз

Четирима приятели от Лийдс, работили като продуценти за познатите на любителите на алтернативния саунд Cosima, Rejjie Snow и Mabel , излизат на повърхността с дебютн a та си компилация Love In Bad Company. Gotts Street Park творят в импровизирано студио в апартамент . Около тях е пълно с аналогова техника и антични предмети. От..

публикувано на 26.05.17 в 09:19