Йордан Камджалов се подготвя 22 години за Реквиема на Моцарт

Йордан Камджалов
Снимка: Никола Попов

Предстоят два концерта на „Генезис Оркестра“ с Реквиема на Моцарт - на 25-и в „Зала България“ и на 26-и в Пловдив – „Зала Колодрума“. По този повод е интервюто с диригента Йордан Камджалов, създател на „Генезис Оркестра“ и хора „Музикална лаборатория за човека“. Преди тези концерти предстоят „Предконцертни диалози“ с публиката – неразривна част на всеки концерт. Този концертен формат на пасивни и активни е ми се струва, че е остарял. Трябва да търсим нови форми на диалог, които повдигат завесата към нашата работа вътре в оркестъра и в хора – казва Камджалов, а в края на интервюто подчертава: Излизането на сцената е свещенодействие!

Реквиемът на Моцарт - Творба, до която винаги съм искал да се докосна и да работя, но никога не съм смятал, че тя може да бъде направена на нивото на което е. Това е една много сложна задача… Подготвям себе си от преди 25 години за тази творба, още от както бях ученик в Търговище.

Концертът ще започне с формат който наричаме музикално въведение, където ще бъдат показани ключови формули, фигури мотиви и теми, с които да  помогнем за по-съзнателното възприемане и чуване на произведението, да помогнат за пълноценното преживяване на случващото се.

Реквиемът на Моцарт - ключовите формули: Има фигури на плача, фигури на сълзите в Лакримоза, фигури на падението, на небето, разпятието, на Светлината...

Това са едни модели, които са описани в редица трактати  в старата музика. Това е едно знание, което го е имало и го има и аз го взех благодарение на  Нева Кръстева, която се издига към ниво, далеч над академичното- казва Камджалов, приемайки Нева Кръстева за свой истински учител.

Реквиемът на Моцарт - Може би най-великото достижение на човешката интелигентност и чувствителност. В рекламата за тези концерти  става дума за Мистерията на безсмъртието. Всъщност, в разгадаването на тази мистерия се крие смисълът на Живота. Как Йордан Камджалов, известен с философските си тълкувания на нещата ще обясни тази мистерия.?

Самият живот на Моцарт е мистерия… Ние познаваме един изключително повърхностен образ на Моцарт…

Безсмъртието е Самата цел на молитвата в Реквиема. Молитва за вечната Светлина, която да бъде с нас. Това са думи извлечени от текста...Тази Светлина трябва да бъде неразривна част от нашето ежедневие, една нелека задача, но точно чрез музиката и чрез изкуството можем да се свързваме с нея.

Ще научите повече за мистерията, работата с оркестъра и солистите, ако чуете интервюто с Йордан Кавджалов в прикачения звуков файл.




print Отпечатай
Още от категорията

12 нови български песни на сцената на Студио 5

На 3-ти април изпълнителите и групите, които звучаха през този месец в ЕСКАЛАТОР ТОП-20 на БНР, ще свирят на живо в Studio 5 в НДК. Новият лайф формат на популярното радиопредаване вече дава възможност за среща на изпълнителите с техните фенове. Project2 и Боби Косатката, "Спринт", Тони, Руслан Мъйнов, Коцето Калки, Nu Ance, Bears and Hunters,..

публикувано на 28.03.17 в 15:23

Калин Вельов: Животът ни изпитва с търпение

„Не карайте без предпазна каска!“ – така би започнал този разговор сега, но в оригинал стартира другояче. На втория ден след извънредните парламентарни избори през 2017 г. нещо в статуквото си отива завинаги. Причината е дори и в новите лица от музикантските среди, които бяха в различни партийни листи, и в това доколко преференциално бяха одобрени. До..

публикувано на 28.03.17 в 15:10
На откриването на фестивала Оркестърът на Класик ФМ радио ще представи Концерт за три пиана и оркестър от В. А. Моцарт със солисти Георги Черкин, Виктория Василенко и Григор Паликаров.

Започва „Европейският музикален фестивал”

„Европейски музикален фестивал” – 2017 се открива официално на 29 март и ще продължи до 6 юни. Това е седемнадесетото издание на форума, чийто организатор е екипът на музикална агенция „Кантус Фирмус” , а съорганизатор – Министерството на културата. Създаден е през 2001 г. с идеята да поддържа жив интереса на публиката към непреходните ценности,..

публикувано на 28.03.17 в 14:37

Класация за български песни „7 в 11” - гласувайте!

Всеки вторник от 11 часа по програма „Христо Ботев” с Диляна Трачева и Здравко Петров Всяка седмица предлагаме девет песни (седем класирани и две нови), за които да се гласува. Може да изберете до 7 песни, преди да завършите своето гласуване. Всяка седмица последните две песни отпадат и на тяхно място предлагаме нови две. Песента, стояла..

обновено на 28.03.17 в 12:09
Архив „Златният кос”, 2011 г.

С поклон към „Златният кос“

Преди да отбележим предстоящия ден на хумора и шегата 1 април, се обръщаме към архивите, които припомнят, че този ден е бил на почит още през Средновековието – и във Франция, и в Англия, и в Швеция, и в Мексико... Една от най-разпространените версии за произхода на празника на забавата е свързана с факта, че в много страни първи април е бил денят на..

публикувано на 28.03.17 в 10:25

Отново хитове в стил суинг с "Постмодърн джубокс"

Световната музикална сензация – "Постмодерн Джубокс" пристигат за концерт у нас. Холивудската група ще зарадва българските си почитатели за втори път днес от 20.00 часа в зала 1 на НДК.   По-бляскаво, по-впечатляващо и по-иновативно – това обещава да е новото им шоу. Отново ще видим най-модерните хитове във винтидж интерпретации, които ни..

публикувано на 28.03.17 в 09:58

Звукови хроники „Прочути оперни либретисти”: Пиетро Метастазио, чиито шедьоври звучат добре и без музика

Пиетро Антонио Доменико Трапаси е роден на 13 януари 1698 година в Рим. Занимава се с поезия от дете, още 10-годишен постига първите си успехи в изкуството на поетичната импровизация. Талантът на детето е забелязан от богат римски адвокат и поет, който го осиновява. Именно той му дава името Метастазио, което е превод на гръцки на фамилията Трапаси...

публикувано на 28.03.17 в 09:45