Йордан Камджалов се подготвя 22 години за Реквиема на Моцарт

Йордан Камджалов
Снимка: Никола Попов

Предстоят два концерта на „Генезис Оркестра“ с Реквиема на Моцарт - на 25-и в „Зала България“ и на 26-и в Пловдив – „Зала Колодрума“. По този повод е интервюто с диригента Йордан Камджалов, създател на „Генезис Оркестра“ и хора „Музикална лаборатория за човека“. Преди тези концерти предстоят „Предконцертни диалози“ с публиката – неразривна част на всеки концерт. Този концертен формат на пасивни и активни е ми се струва, че е остарял. Трябва да търсим нови форми на диалог, които повдигат завесата към нашата работа вътре в оркестъра и в хора – казва Камджалов, а в края на интервюто подчертава: Излизането на сцената е свещенодействие!

Реквиемът на Моцарт - Творба, до която винаги съм искал да се докосна и да работя, но никога не съм смятал, че тя може да бъде направена на нивото на което е. Това е една много сложна задача… Подготвям себе си от преди 25 години за тази творба, още от както бях ученик в Търговище.

Концертът ще започне с формат който наричаме музикално въведение, където ще бъдат показани ключови формули, фигури мотиви и теми, с които да  помогнем за по-съзнателното възприемане и чуване на произведението, да помогнат за пълноценното преживяване на случващото се.

Реквиемът на Моцарт - ключовите формули: Има фигури на плача, фигури на сълзите в Лакримоза, фигури на падението, на небето, разпятието, на Светлината...

Това са едни модели, които са описани в редица трактати  в старата музика. Това е едно знание, което го е имало и го има и аз го взех благодарение на  Нева Кръстева, която се издига към ниво, далеч над академичното- казва Камджалов, приемайки Нева Кръстева за свой истински учител.

Реквиемът на Моцарт - Може би най-великото достижение на човешката интелигентност и чувствителност. В рекламата за тези концерти  става дума за Мистерията на безсмъртието. Всъщност, в разгадаването на тази мистерия се крие смисълът на Живота. Как Йордан Камджалов, известен с философските си тълкувания на нещата ще обясни тази мистерия.?

Самият живот на Моцарт е мистерия… Ние познаваме един изключително повърхностен образ на Моцарт…

Безсмъртието е Самата цел на молитвата в Реквиема. Молитва за вечната Светлина, която да бъде с нас. Това са думи извлечени от текста...Тази Светлина трябва да бъде неразривна част от нашето ежедневие, една нелека задача, но точно чрез музиката и чрез изкуството можем да се свързваме с нея.

Ще научите повече за мистерията, работата с оркестъра и солистите, ако чуете интервюто с Йордан Кавджалов в прикачения звуков файл.




Още от категорията
Момент от репетицията на

"Нестинарка" отново на сцената

Тази години се чества 90-годишнината на българския балет и 110 години от рождението на акад. Марин Големинов. Затова напълно логична беше идеята в операта в Стара Загора да бъде поставена танцовата драма на големия български композитор, чийто живот беше свързан с живота на този театър. Възстановява се пълната версия на Маргарита Арнаудова, която ще..

публикувано на 23.05.18 в 15:22
Христина Ангелакова

Сбогуваме се с оперната прима Христина Ангелакова

Почитатели и приятели се събраха в Софийската опера за последно сбогом с голямата оперна певица Христина Ангелакова. Тя почина на 73-годишна възраст. "Огромна загуба за българската култура". Това мълвяха всички хора, политици, музиканти от различни жанрове и меломани, дошли да отдадат почит на една голяма личност. Гласът на Христина Ангелакова..

обновено на 23.05.18 в 14:59

Да събудиш фараоните с гайди?

Моментът, в който застанаха пред едно от чудесата на света - Пирамидите, те извадиха гайдите, и там, в пустинята камилите сигурно за първи път чуха "Трите пъти", дори и сфинксът ми се стори, че  нададе ухо. Е, оказа се, че да събудиш фараоните с гайди се оказа забранено. И някъде от тук, от средата на пътешествието до Египет с 8 гайдари и един..

обновено на 23.05.18 в 14:24

На 30 май е българската премиера на "Магическите гласове на България"

След като спечели публиката в Страсбург и Берлин, мултимедийният музикален спектакъл „Магическите гласове на България“ ще има своята българска премиера на 30 май от 20:00 часа в Театър Азарян, НДК. Спектакълът е своеобразен разказ за случващото се през годините с българската музика и женските гласове на България - от автентичните народни песни..

публикувано на 23.05.18 в 11:57
Най-древната индийска класическа музика – дхрупад, представят у нас виртуозните ѝ изпълнители братя Гундеча

Най-древната индийска класическа музика – дхрупад, представят у нас виртуозните изпълнители братя Гундеча

Най-древната индийска класическа музика – дхрупад, представят у нас виртуозните ѝ изпълнители братя Гундеча с три концерта и два семинара от 19 до 24 юни в София, Бургас и Варна, съобщават за БТА организаторите от Индологическата фондация "Изток-Запад". Дхрупад е най-древната форма на индийската класическа музика, достигнала до наши дни в оригинален вид...

публикувано на 23.05.18 в 11:42

АББА отново звучат на варненска сцена

"Мамма миа" – мюзикъл по песните на АББА – ще звучи тази вечер от 19.00 часа на Основна сцена на Държавна опера Варна. П остановката се базира на предишната, изключително успешна версия на мюзикъла, но само донякъде. Диригентът и главен художествен ръководител на Варненската детско-юношеска опера Ганчо Ганчев е направил съвсем различна..

публикувано на 23.05.18 в 11:06

Джаз БГ

В празничното издание на „Джаз Клуб” по програма „Христо Ботев” на 24 май звучат пиеси, свързани с български музиканти – автори, изпълнители, ансамбли и групи. Срещата ни съдържа звукозаписи от различни периоди на българската джаз школа и съчетава уменията на членовете на Биг бенда на БНР, Вили Казасян, Янко Миладинов, Антони Дончев, Иван Стайков, Васил..

публикувано на 23.05.18 в 10:45