Йордан Камджалов се подготвя 22 години за Реквиема на Моцарт

Йордан Камджалов
Снимка: Никола Попов

Предстоят два концерта на „Генезис Оркестра“ с Реквиема на Моцарт - на 25-и в „Зала България“ и на 26-и в Пловдив – „Зала Колодрума“. По този повод е интервюто с диригента Йордан Камджалов, създател на „Генезис Оркестра“ и хора „Музикална лаборатория за човека“. Преди тези концерти предстоят „Предконцертни диалози“ с публиката – неразривна част на всеки концерт. Този концертен формат на пасивни и активни е ми се струва, че е остарял. Трябва да търсим нови форми на диалог, които повдигат завесата към нашата работа вътре в оркестъра и в хора – казва Камджалов, а в края на интервюто подчертава: Излизането на сцената е свещенодействие!

Реквиемът на Моцарт - Творба, до която винаги съм искал да се докосна и да работя, но никога не съм смятал, че тя може да бъде направена на нивото на което е. Това е една много сложна задача… Подготвям себе си от преди 25 години за тази творба, още от както бях ученик в Търговище.

Концертът ще започне с формат който наричаме музикално въведение, където ще бъдат показани ключови формули, фигури мотиви и теми, с които да  помогнем за по-съзнателното възприемане и чуване на произведението, да помогнат за пълноценното преживяване на случващото се.

Реквиемът на Моцарт - ключовите формули: Има фигури на плача, фигури на сълзите в Лакримоза, фигури на падението, на небето, разпятието, на Светлината...

Това са едни модели, които са описани в редица трактати  в старата музика. Това е едно знание, което го е имало и го има и аз го взех благодарение на  Нева Кръстева, която се издига към ниво, далеч над академичното- казва Камджалов, приемайки Нева Кръстева за свой истински учител.

Реквиемът на Моцарт - Може би най-великото достижение на човешката интелигентност и чувствителност. В рекламата за тези концерти  става дума за Мистерията на безсмъртието. Всъщност, в разгадаването на тази мистерия се крие смисълът на Живота. Как Йордан Камджалов, известен с философските си тълкувания на нещата ще обясни тази мистерия.?

Самият живот на Моцарт е мистерия… Ние познаваме един изключително повърхностен образ на Моцарт…

Безсмъртието е Самата цел на молитвата в Реквиема. Молитва за вечната Светлина, която да бъде с нас. Това са думи извлечени от текста...Тази Светлина трябва да бъде неразривна част от нашето ежедневие, една нелека задача, но точно чрез музиката и чрез изкуството можем да се свързваме с нея.

Ще научите повече за мистерията, работата с оркестъра и солистите, ако чуете интервюто с Йордан Кавджалов в прикачения звуков файл.




print Отпечатай
Още от категорията

Срещи, гласове, съдби – в памет на Михаил Ангелов

На 19 февруари тази година диригентът Михаил Ангелов навърши 85. На 18 юли напусна този свят. Рубриката „Срещи, гласове, съдби“ в този Неделен следобед е повторение на един разговор с професор Павел Герджиков, излъчен за първи път през 2012 – по повод юбилейния, 80-и рожден ден на един от най-талантливите български диригенти, една от най-големите..

публикувано на 23.07.17 в 16:05
Сцена от операта „Саломе“ на Рихард Щраус

Възторжени отзиви в холандската преса за „Саломе“ на сцената на Националната опера в Амстердам

Кореспондентът на програма „Христо Ботев“ – Милен Венков, споделя впечатления от последната оперна постановка за сезона в Амстердам. Екипът, осъществил „Саломе“ е впечатляващ. Като начало - свири прочутият Кралски Концертгебау оркестър под палката на новия си главен диригент – италианеца Даниеле Гати. Режисьорът Иво ван Хове е споделил желанието..

публикувано на 23.07.17 в 11:55

„Варненско лято“: Концерт „20 години дуо Росен Идеалов - Георгита Бояджиева“ - 24 юли, от 19 часа

Директно от Градската художествена галерия във Варна – концерт от програмата на Международния фестивал „Варненско лято“ – Концерт „20 години дуо Росен Идеалов - Георгита Бояджиева“ . С участието на: Росен Идеалов – кларинет Георгита Бояджиева – виолончело. Александър Василенко – пиано. В програмата творби от: Георги Арнаудов, Йордан Дафов,..

публикувано на 23.07.17 в 08:30
Мадлен Пейру ще чуем с

Мадлен Пейру, Кърт Елинг, Лусиана Соуза и Камий Берто изпяват живота на Чарли Паркър

В четвъртия юлски брой продължаваме темата за мостовете между стиловете от различни брегове. Джаз-идиомът в тангото този път е на финала с трио, взело за име името на тангото Малена. В началото отдаваме почит на пренаписаната история на живота на Чарли Паркър, изпята от Мадлен Пейру, Кърт Елинг, Лусиана Соуза и Камий Берто. Един от..

публикувано на 23.07.17 в 07:15

„Каста дива” гостува на оперния фестивал „Барток плюс” в Мишколц – втора част

Още с пристигането си на летището в Будапеща се почувствах като попаднала във вълшебна приказка! Докато очаквах колата, която трябваше да ме заведе в Мишколц, чух италианска реч и видях група хора с калъфи със струнни инструменти. Колко бях щастлива да разпозная музикантите от прочутия камерен оркестър I Musici di Roma, билетите за чиито..

обновено на 22.07.17 в 14:55

Музиката на Вагнер в пещерата "Магурата"

Пещерна импресия по музика на Вагнер ще бъде представена в пещерата "Магура". Представлението е част от второто издание на фестивала "Опера на върховете“.  Пещерната импресия е едно от най любопитните представления в програмата на втория фестивал "Опера на върховете", който се провежда в Белоградчик, обясни директорът на Софийската опера и балет..

публикувано на 22.07.17 в 10:40
Дейвид Бауи и Space Oddity

По пътя, отново и нагоре

Нека съм дете – едно дете, което по възраст само да расте, да скита край морето. Да не съзнава, че мъжът жената пожелава заради женската й плът и за гръдта корава. И щом се срещне със едно момиче тъмнооко, да види в роклята – платно, в очите му – посока. Да тръгнат двамата на път, без много да му мислят, и да открият, че светът е нов, красив и искрен...

публикувано на 22.07.17 в 10:30