Николай Георгиев: Това, че си се родил, още не значи, че си жив, трябва да намериш вътрешната си енергия

Театърът не е това, което беше, смята режисьорът
Снимка: Petra Irrenwald

30 зрящи и 30 незрящи студенти се затвориха в пространството на Театър-лаборатория "Алма Алтер" за 24 часа и в рамките на едно денонощие бяха изиграни осем спектакъла – „Ромео и Жулиета или сонет за безсмъртната любов“, „Козата и седемте вълчета“, „Албена“, „Скоростта на мрака“, концертът “Because we can”, “ДИНГ“, “Краят на играта“ и „Страданията на младия въшкар“.

Режисьорът Николай Георгиев разказа в "Преди всички" за този социален експеримент:

Никога не съм си представял, че е възможно да режисирам незрящи. А се оказа, че това е много по-лесно. Те имат друга чувствителност и друга вътрешна концентрация. На актьора, пръснат в широко поле, концентрацията е много слаба. Усещах движението на телата им в този експеримент, където очите не виждат, но тялото вижда.

Работим върху вътрешната идентификация, върху параметрите на личността. Това, че си се родил, още не значи, че си жив. Трябва да намериш вътрешната си енергия. Трябват личности. Те придвижват нещата, подчерта режисьорът.

Театрите са призвани да разграждат реалността и да дават сигнали за алтернативно съграждане на нещата. Изнасяли сме този експеримент и в чужбина. Не може да не се изследват нещата. Театърът не е това, което беше.

Поставен беше въпросът за вътрешния човек и вътрешното пространство, за човека в човека. Оказа се, че не сме познавали човека в незрящия. Той е много концентриран. Връхната точка на маратона се оказа спектакълът по Самюел Бекет "Край на играта", където главният герой е незрящ. Не очаквахме такова виждане през думите, които се произнасят.

Позицията "Всичко е ставало без мене" касае не само незрящите, но и всички нас – гражданите на тази република, смята режисьорът.

Цялото интервю на Таня Величкова с Николай Георгиев чуйте в звуковия файл.

Още от категорията

За един впечатляващ филм от Берлинале

Престижният кинофестивал Берлинале продължава. Филмът „Не ме докосвай“ имаше своята световната премиера там. Той е с българско участие – с продуцент Мартичка Божилова, актрисата Ирмена Чичикова, изпълнява една от главните роли, а Георги Налджиев има поддържаща роля. Режисьор и сценарист е Адина Пинтиле. Родена е през 1980 година в Румъния. Завършва..

публикувано на 22.02.18 в 16:25
Явор Гърдев

В лабораторията за пиеси на Явор Гърдев

В момента в Нов български университет тече лабораторията по писане на пиеса от второто издание на конкурса на НБУ за нова пиеса’ 2018 на тема „Родината“. В рамките на седмица режисьорът Явор Гърдев работи със селектираните от академичното жури пиеси сред постъпили драматургични текстове от 60 участници в първия етап. Това са „Вампири“ на Стефан..

публикувано на 22.02.18 в 15:55

"Това не е Хамлет" – със сценична и радиоверсия

Тази вечер на сцената на Театрална работилница "Сфумато" а ктьорите Иван Николов и Димитър Крумов  ще изпълнят фрагменти от Сервантес, Молиер, Чехов и Бекет, обединени под заглавието  "Това не е Хамлет" – пиеса – компилация от класически текстове.  Пиесата има и своя радиоверсия, която екипът подготвя за издание на радиотеатъра. Опитваме се..

публикувано на 22.02.18 в 15:35
Инсталация от изложбата на Калин Серапионов Choose Training в галерия Credo Bonum

Търсят ли се у нас архитектура и култура

Виждали ли сте някъде в София съвременно изкуство и къде? Защо в градовете на Западна Европа, инсталациите отдавна са част от заобикалящата ни среда? А ние продължаваме да издигаме паметници и бюстове, да спорим , дали да ги запазим или да ги подменим с други и в крайна сметка да се превърнем в едно бутафорно Скопие! Време ли е съвременното изкуство да..

публикувано на 22.02.18 в 15:29
Gazebo, инсталация в конкретна среда, Лъчезар Бояджиев

Лъчезар Бояджиев събра в изложба миналото настояще

Никога не съм подозирал, че чак толкова много рисувам! – това е едно от откритията, които е направил за себе си художникът Лъчезар Бояджиев, докато е подготвял ретроспективната си изложба „Sic Transit Media Mundi (Настоящето е прекалено късо и доста тясно)“. Изложбата, която на практика обобщава над 20-годишен творчески път, е осъществена с помощта на..

публикувано на 22.02.18 в 15:05
Кадър от филма Каталина (Catalina) на Дениал Хасанович. Копродукцията на Полша, Босна и Херцеговина и Хърватия ще можем да видим на София филм фест през март

Балканското кино не е монолитно, но със сигурност е европейско

В делниците на Радиоприемница продължаваме да бъдем на Балканите. Продължаваме да разсъждаваме и коментираме какво ни събира и какво ни дели… Кое е общото между държавите в този край на Стария континент? Днес ще погледнем на живота на хората, населяващи този регион, през погледа и отражението на киноизкуството. Гост и коментатор по..

публикувано на 22.02.18 в 14:36

Ивет Лолова: Щастието никога не е клише

Щастието никога не е клише. Това каза в предаването „Хоризонт до обед“ авторът на книгата „Броеница на щастието“ Ивет Лолова . Тя разказа за тези мини разкази за щастието: Когато замислях книгата – в какъв формат да я напиша, си представих тези истории като откъснати листове от тетрадка – толкова кратки, че да се съберат на една страница, дори..

обновено на 22.02.18 в 13:16