Николай Георгиев: Това, че си се родил, още не значи, че си жив, трябва да намериш вътрешната си енергия

Театърът не е това, което беше, смята режисьорът
Снимка: Petra Irrenwald

30 зрящи и 30 незрящи студенти се затвориха в пространството на Театър-лаборатория "Алма Алтер" за 24 часа и в рамките на едно денонощие бяха изиграни осем спектакъла – „Ромео и Жулиета или сонет за безсмъртната любов“, „Козата и седемте вълчета“, „Албена“, „Скоростта на мрака“, концертът “Because we can”, “ДИНГ“, “Краят на играта“ и „Страданията на младия въшкар“.

Режисьорът Николай Георгиев разказа в "Преди всички" за този социален експеримент:

Никога не съм си представял, че е възможно да режисирам незрящи. А се оказа, че това е много по-лесно. Те имат друга чувствителност и друга вътрешна концентрация. На актьора, пръснат в широко поле, концентрацията е много слаба. Усещах движението на телата им в този експеримент, където очите не виждат, но тялото вижда.

Работим върху вътрешната идентификация, върху параметрите на личността. Това, че си се родил, още не значи, че си жив. Трябва да намериш вътрешната си енергия. Трябват личности. Те придвижват нещата, подчерта режисьорът.

Театрите са призвани да разграждат реалността и да дават сигнали за алтернативно съграждане на нещата. Изнасяли сме този експеримент и в чужбина. Не може да не се изследват нещата. Театърът не е това, което беше.

Поставен беше въпросът за вътрешния човек и вътрешното пространство, за човека в човека. Оказа се, че не сме познавали човека в незрящия. Той е много концентриран. Връхната точка на маратона се оказа спектакълът по Самюел Бекет "Край на играта", където главният герой е незрящ. Не очаквахме такова виждане през думите, които се произнасят.

Позицията "Всичко е ставало без мене" касае не само незрящите, но и всички нас – гражданите на тази република, смята режисьорът.

Цялото интервю на Таня Величкова с Николай Георгиев чуйте в звуковия файл.

Още от категорията
Режисьорът на филмовия фестивал в Цюрих през 2010 г.

Милош Форман и естетиката на свободата

По-добре да гледаме филмите му, отколкото просто да говорим за него – но все пак - професор Ингеборг Братоева, преподавател в НАТФИЗ и Софийския университет,  разказва част от киноисторията  и биографията на режисьора - бунтар Милош Форман. Припомняме ви  различния, младия, радикалния чехословашки режисьор Форман, както и зрелия, американския, успелия..

публикувано на 24.04.18 в 09:05

„Радиоавтограф“ в неделя от писателката Петя Кокудева

В последния ден от първия Софийски международен литературен фестивал, посветен на деца и младежи, в студиото на „Семейно радио“ „радиоавтограф“ ни дава писателката на книги за деца Петя Кокудева. В свое интервю Астрид Линдгрен казва: „Не искам да пиша за възрастни. Искам да пиша за читатели, които могат да правят чудеса. Само децата правят чудеса, когато..

публикувано на 24.04.18 в 08:50

Артистът Мирян Костадинов-Miry за жанра spoken word

Певецът Мирян Костадинов-Miry е изпълнител на рядко използваната у нас музикална форма - spoken word. Изпълнителят на Inner Demons е сред първите български артисти, творящи в жанра, приет като отделна категория дори от наградите „Грами“.  Spoken word е изпълнителско изкуство, което се основава на думи и се фокусира върху естетиката на..

публикувано на 23.04.18 в 18:35

Дебютният роман на Владимир Набоков „Машенка“ за първи път излиза на български език

Дебютният роман на Владимир Набоков „Машенка“ за първи път излиза на български език. Книгата, издадена през 1926 година, бележи началото на творческата кариера на големия писател, който по това време е едва на 27 години. В интервю за предаването „Нещо повече“  Александра Александрова от издателството определи появата за първи път на..

публикувано на 23.04.18 в 18:18
Фотоколаж: Теодор Иванов

Някъде в този театър или да си паркираш колата в двора на радиото

0...стоиш в седем без пет вечерта пред вратите на театъра... 1...сядаш на място Х, ред Y в камерната зала... 2...осветлението спира, завесите се отдръпват... 3...начало... Така, в общи линии, изглежда отмерването на събития за всеки зрител на всяка постановка във всеки театър. Но това е само половината картина, а може и по-малко, даже направо последния..

публикувано на 23.04.18 в 16:50
Отляво надясно: инж. Емил Марков, Мариус Донкин, Ана Пападополу и Цветан Николов

Концерт, хепънинг и 7 представления на открито в програмата на „Театър пред театъра“

Второто издание на инициативата „Театър пред театъра“, която започна миналото лято по идея на Народния театър „Иван Вазов“, ще бъде открито на 30 юни и ще продължи до 8 юли. Новото в тазгодишната програма е, че участниците се увеличават - така  публиката ще може да гледа на откритата сцена както спектакли от репертоара на Народния театър, така и две..

публикувано на 23.04.18 в 16:17

"Театър пред театъра" - едно по-усмихнато довиждане до следващия сезон

След успешния старт миналата година, Народният театър "Иван Вазов", по идея на директора Мариус Донкин, отново организира инициативата "Театър пред театъра". Началото е на 30 юни, а финалът - на 8 юли. Включени са спектакли, както от афиша на театъра, така и от трупите на театър "Българска армия" и театър "София". С концерт, който ще бъде..

публикувано на 23.04.18 в 16:50