„От Амадеус – лично” – концерт на камерен ансамбъл „Силуети”

Снимка: silhouettes-ensemble.com

В днешния динамичен свят ние търсим нови форми на общуване с публиката, обогатяваме идеите си, намираме интересни пътища за единство с другите изкуства – споделя младата виолончелистка Габриела Калоянова. Тя е част от камерен ансамбъл „Силуети“, заедно с още трима млади музиканти, бивши студенти от класа по камерна музика на проф. Венцеслав Николов. „Контрасти“ – дебютният проект на ансамбъла, е представен през 2014 г., с подкрепата на Национален фонд „Култура” към Министерството на културата. Преди това – през 2012 и 2013 г. младите инструменталисти са стипендианти на Международната лятна академия Виена–Прага–Будапеща (ISA), където работят под ръководството на изтъкнати музикални педагози. През 2013 г. печелят и специалната награда на ISA.

Спечелихме стипендията към Международната лятна академия в Австрия и трябваше да изберем име, това беше изискване – разказва Габриела. – Така се спряхме на „Силуети“ – по името на едно произведение на проф. Васил Казанджиев. Преди това, още като студенти, положихме основите на ансамбъла. Вече пет години осъществяваме съвместно различни проекти. Цикъла от три концерта, които представяме, замислихме заедно с екипа на „Сити Марк Арт Център“. Първата беше общ проект – „Силуети“ и проф. Николов. Заедно подбрахме любими за публиката произведения, които обикновено се изпълняват на бис. Така и нарекохме програмата „На бис“. Предстои вторият концерт – „От Амадеус – лично”, за която ще разкаже нашата цигуларка Калина Митева. Нека кажем имената и на другите двама колеги от „Силуети“ – Лилия Жекова – пиано и Кристиян Калоянов – кларинет. Инструменталният състав на „Силуети“ е необичаен и това ограничава репертоара ни. Кристиян е човекът, който прави адаптации за ансамбъла. През май е третият концерт от поредицата, на който нашият учител проф. Николов ще свири части от Соловите сюити от Й. С. Бах за виолончело. Самата публика ще има възможност „да си поръча“ предварително или на място кои части иска да чуе. Проф. Николов е правил такива концерти в Италия, където е имало голям интерес.

За концерта „От Амадеус – лично”, който е на 22 април, разказва Калина Митева.

Избрахме заглавието От Амадеус – лично“, тъй като се опитваме да покажем личността на Моцарт. Всички познават музиката на този гений. Но изградените в нашите представи образи не винаги са достоверни, а в писмата му се съдържа истината за него, според нас. Подбрали сме негови писма, които той е писал до баща си, до сестра си и съпругата си през различните години. Те отразяват различните етапи на живота му. Публиката ще може да чуе неговия хумор – не само в музиката, но и в неговите закачки в писмата до сестра му и баща му. Писмата чете Петромил Денев, много талантлив актьор, работи в куклен театър, учи режисура. Ние ще изпълним два клавирни квартета и три „Ноктюрни“ – това са песни, аранжирани за ансамбъла, песни. От наша страна беше смело решение да включим в репертоара си клавирните квартети, тъй като в класическия състав има виола, а при нас е кларинет. Идеята за тези произведения ни даде Хато Беарле – виолист в „Албан Берг квартет“. Мисля, че се получава много красиво. Бих искала да прочета и един откъс от писмо на Моцарт: „Най-щастлив съм когато композирам, това е едничката ми радост и моята страст. Не мога да напиша поема, не съм поет, за да разполагам фразите си толкова артистично, че да излъчват ту сянка, ту светлина. Не съм художник, както не мога да се изразявам чрез жестове и пантомима, не съм танцьор. Но мога да се изразявам благодарение на звуците, аз съм музикант“.


print Отпечатай
Още от категорията
Иван Теофилов

Повярвайте в Детето

Деца, преди да станем по-големи и ние бяхме с вашите лица. За вас е нищо, дявол да го вземе, ала за нас това е златно време, когато ние сме били деца. Деца, в човек живеят сто човека, докато той добие своето Аз. Пътеката е същата пътека. Вие бързате! Но става то полека и се дължи на не един контраст. Най-важното обаче сред детските си сфери да..

публикувано на 28.05.17 в 08:30
Ниньо Хоселе (Niño Josele)

Ниньо Хоселе - с музика на Бил Евънс, Сантяго Лара - с музика на Пат Матини, и още китаристи

Последният майски Слънчев джаз+ започва с концертни изпълнения на двама испански китаристи от музея Рейна София в Мадрид - Ниньо Хоселе - с музика на Бил Евънс, и Сантяго Лара - с музика на Пат Матини. И още китаристи - Чикуело и Бил Фризел с авторски пиеси от току-що излезлите им албуми. Юн Сун На предпремиерно и за финал Чик Кърия на..

публикувано на 28.05.17 в 07:15
Явор Желев и Аделина Александрова.

Явор Желев: Гордея се, че съм част от Симфоничния оркестър на Българското национално радио

Той е от рядко срещаната комбинация „талант плюс скромност”. Комплиментите по-скоро го притесняват, отколкото да му дават повод да се възгордее. Звукът му брилянтен, но ако се опиташ да го похвалиш му, ще отвърне с шега. Твърди, че мястото му е в оркестъра, защото „не познава световноизвестен флейтист, който да не е същевременно и действащ оркестрант”, но..

публикувано на 27.05.17 в 12:10

„Ариадна и Синята брада” от Пол Дюка

Дюка е сред малцината творци, които са се подписвали само под шедьоври. Преработвал е с години произведенията си, докато отговорят на високите му изисквания. Подобни творци не са особено продуктивни, но опасността при такава крайна самокритичност е, че може да се окаже парализираща - за известно време, или завинаги. В началото на ХХ век такъв тип творец е..

публикувано на 27.05.17 в 08:00

Рок операта "Нострадамус" ще разтърси Панаира в Пловдив

Рок операта "Нострадамус" от Николо Коцев ще бъде представена на сцената на палата 2 на Международния пловдивски панаир.  Главните роли са поверени на български, шведски и един турски изпълнител – истинско съзвездие от брилянтни рок гласове, заяви Николо Коцев. Той подчерта, че очакванията са в Пловдив да бъде най-красивото изпълнение на рок..

обновено на 26.05.17 в 16:26
Дмитрий Шостакович.

Симфониите на Дмитрий Шостакович - XIV симфония

Знаете ли как се правят историческите фотографии? В мемоарите „Свидетелство” Дмитрий Шостакович споделя изобретения от него метод: Повтаряш: „Осемдесет и осем, осемдесет и осем…” Даже не е нужно да се усмихваш, защото думите сами разтягат устните ти в усмивка и ти създаваш впечатление на оживено беседващ… На много от историческите снимки обаче..

публикувано на 26.05.17 в 14:24

„Ариадна и Синята брада”, опера в три действия от Пол Дюка (съдържание)

Действащи лица: Ариадна - изключителна жена, освобождаваща се и освободена; Придворна (контраалт) - контрастно копие на Ариадна, страхлива; Сината брада - второстепенен образ, нищо че името му е поставено в заглавието. Появява се за малко в края на първо действие. Петте предишни жени на Синята брада: Селизен, Игрен, Мелизанда, Беландер и още една, която..

публикувано на 26.05.17 в 14:00