Трябва да рестартираме всичко отначало, с оптимизирани, съкратени срокове. Трябва да редуцираме поне с 400 дни. Чисто технологично ще търсим вариант как да бъде изграден тунелът в съкратените срокове, но мисля, че това е постижимо. Инженерите в АПИ обосновават и преработват обществената поръчка. Нашето желание е дори, от инженерна гледна точка, да пуснем обществената поръчка на обособени позиции – пътното платно до тунела, самият тунел, като втора, и съответно съоръженията и пътните платна след тунела – като трета обособена позиция.
Това означава, че повече фирми ще строят едновременно и по-бързо при съкратените срокове, допълни Нанков.
Готов е ОВОС във връзка със строителството на отсечката от автомагистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле, в момента се проверява от консултанти, посочи той:
Ще се забавим с ОВОС, тъй като има два или три пункта, които трябва да бъдат доработени, по-специално в оценката за съвместимост. В обозрим срок, в началото на месец юни, ще бъде внесен в МОСВ. Хронограмата, която следваме, е 2019-а да стартираме реалното изграждане. Стигнем ли дотам, мисля, че в рамките на настоящия програмен период ще успеем да приключим успешно и най-тежкото трасе от АМ "Струма".
Пари има, но в някои от вариантите оскъпяването е повече от два пъти спрямо други предложени варианти, каза Нанков, визирайки варианта с тунел и вариантите с разширяването на сегашното трасе или източния вариант – изнасяне на второто трасе на изток от съществуващото в момента. Нанков очерта финансовите измерения:
Така че, да, при единия случай европейско финансиране е налично, във втория случай – национално съфинансиране в огромни размери. Трябва да балансираме интереса между екологичното развитие, икономическото такова и социалното. Знаем всички, че това е един от най-тежките и опасни участъци от гледна точка на пътната сигурност.
Вътрешният одит на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в момента проверява всички обществени поръчки, съобщи още Николай Нанков, като уточни, че с оглед на оптимизирането на процеса и по-голяма прозрачност в процеса на провеждане на обществените поръчки предстоят структурни промени в Агенция "Пътна инфраструктура". Идеята на промените е да се постигне и по-добро функциониране в оперативен план. В момента пътните специалисти в Агенцията са под 8% от щата, изтъкна той:
Липсата на достатъчно подготвен експертен персонал в Агенцията ни създава проблем при реализирането на конкретни обекти, при контрола на обектите.
Планира се създаването на дирекция или най-малкото на отдел "Информационни системи" в контекста на електронното управление.
В коментар по повод снимката с нацистки поздрав на Павел Тенев, предложен за заместник-министър на регионалното развитие от Обединените патриоти, министър Нанков заяви, че коалиционните отношения ще се изчистват.
Цялото интервю с Николай Нанков слушайте в звуковия файл.